Ministerstvo dopravy··8 min

Jezdit bez zelené karty? Kontrola bude probíhat on-line

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Od podzimu 2024 nebude potřeba u vozidel registrovaných v ČR mít u sebe při jízdě na českých silnicích zelenou kartu v žádné podobě. Kontrola bude probíhat on-line, takže již postačí mít u sebe jen průkaz totožnosti, třeba i ten elektronický. V případě pojištění uzavřených po 1. 10. 2024 lze novinku využít hned, smlouvy uzavřené před 1. 10. 2024 budou evidované v informačním systému České kanceláře pojistitelů (ČKP) a dostupné pro on-line kontrolu nejpozději ve druhé polovině listopadu. Takže i v případě starších pojištění bude během podzimu možné využívat toto vylepšení.

Jezdit bez zelené karty? Kontrola bude probíhat on-line

Tato novinka, jež zjednoduší život mnohým řidičům, je součástí změn v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla od 1. 10. 2024.

Přinášíme přehled těch nejdůležitějších změn:

  1. Pojištění bude platné ihned po sjednání a zaplacení; evidované bude on-line v informačním systému.
  2. Při registraci vozidla již nebude potřeba povinně předkládat zelenou kartu, registr silničních vozidel (RSV) bude on-line propojen se systémem ČKP a bude ověřovat platnost pojištění.
  3. Policie ČR bude provádět kontrolu pojištění tuzemského vozidla na základě údajů od ČKP dle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (do 1. 10. 2024 řidič povinně předkládal zelenou kartu).
  4. Po uplynutí 30 dnů, kdy vozidlo nebude mít pojištění, bude ČKP zasílat tuto informaci do RSV, kde budou připraveny sestavy vozidel k vyřazení z provozu. RSV bude umožňovat generování rozhodnutí o vyřazení a oznámení o přestupku, pokud nebude splněna povinnost odevzdání RZ a ORV.
  5. Přechodné období: u pojištění sjednaného do 1. 10. 2024 budou informace o sjednání pojištění dostupné v informačním systému ČKP s odstupem cca 45 dnů (§ 15 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla).

Nejčastější otázky a odpovědi

1. Musím dokládat při přepisu vozidla zelenou kartu?

Pokud bylo pojištění odpovědnosti sjednané u pojišťovny po 1. 10. 2024, zelenou kartu není nutné předkládat. Bylo-li ale pojištění uzavřeno před 1. 10. 2024, bude platné, ale ještě cca do poloviny listopadu 2024 nemusí být v informačním systému evidované. V tomto případě bude nadále nezbytné pojištění prokazovat zelenou kartou nebo pojistnou smlouvou.

2. Jaké nařízení (zákon) toto umožňuje?

Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění platném od 1. 4. 2024, zrušil předchozí zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Novela tohoto zákona platná od 1. 10. 2024 zavádí změnu v přenosu informací o pojištění v reálním čase, tedy na on-line bázi.

3. Jak řidič prokáže uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v ČR?

Už dnes si řidiči mohou vybrat, zda budou mít zelenou kartu v listinné, nebo elektronické podobě. Od 1. 10. 2024 bude stačit, když bude uzavřeno platné pojištění a je v informačním systému České kanceláře pojistitelů (ČKP). Policie a úřady si platnost povinného ručení (pojištění odpovědnosti) ověří on-line (v registru silničních vozidel), tudíž na území ČR řidiči zelenou kartu nebudou potřebovat.

4. Jak řidič prokáže uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v zahraničí?

Do zemí EU je nadále potřeba zelenou kartu mít u sebe. Od roku 2025 bude stačit digitální verze. V zemích mimo EU zůstává povinnost mít u sebe zelenou kartu fyzicky vždy.

5. Od kdy je platné pojištění odpovědnosti?

Dosud platilo, že pojištění odpovědnosti (tzv. povinné ručení) mohlo být sjednané i o několik dnů dříve, než bylo toto pojištění pojišťovně zaplacené. Od 1. 10. 2024 budou vozidla, za která nebylo pojištění uhrazené, považována za nepojištěná. Policie a úřady budou existenci pojištění zjišťovat on-line, nikoliv ze zelené karty.

Pojištění odpovědnosti tak nevznikne uzavřením pojistné smlouvy, ale okamžikem připsání úhrady za pojištění na účet pojišťovny, která následně tuto informaci předá ČKP, jež dále poskytuje údaje dle potřeby.

6. Jsou výjimky z pojištění?

Ano, stejně jako dříve se pojištění netýká provozu vozidel integrovaného záchranného systému, státem provozovaných vozidel, vozidel ozbrojených sil, vozidel sboru dobrovolných hasičů obce a vozidel odcizených nebo vozidel vyřazených z provozu. Prokazování těchto výjimek se změnou zákona nezměnilo.

7. Zůstává možnost přerušit placení pojištění odpovědnosti při vyřazení vozidla z provozu?

Ano, na této možnosti se nic nezměnilo a je opět obsažená i v § 12 nového zákona č. 30/2024 Sb. O vyřazení vozidla z provozu může požádat jeho vlastník na kterémkoli obecním úřadě obce s rozšířenou působností, kde se vykonávají registrace vozidel, a při tomto úkonu na úřadě odevzdat všechny tabulky s registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla. Poté může ukončit či přerušit pojištění odpovědnosti. Trvá-li vyřazení vozidla z provozu déle než 12 měsíců, je vlastník vyřazeného silničního vozidla povinný bez zbytečného odkladu po uplynutí této lhůty oznámit úřadu, který vyřadil vozidlo z provozu, adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěné a účel jeho využití. Při ukončení vyřazení vozidla z provozu (až se vozidlo bude vracet do provozu) úřad, který vozidlo vyřadil z provozu, vydá vlastníkovi tabulky s registrační značnou a osvědčení o registraci vozidla poté, co on-line ověří splnění povinnosti pojištění odpovědnosti, resp. zda pojištění bylo pojišťovně uhrazené.

Trvalo-li vyřazení silničního vozidla z provozu déle než 3 po sobě jdoucí roky, úřad přidělí vozidlu novou registrační značku a vydá tabulky s touto registrační značkou a nové osvědčení o registraci vozidla, pokud vlastník vozidla před uplynutím této lhůty nepožádá o zachování původní registrační značky.

8. Vyřazení vozidla z provozu se dříve zapisovalo do technického průkazu. Jak je to nyní?

Informace o vyřazení vozidla z provozu (datum vyřazení a datum ukončení vyřazení) zapisuje registrační úřad jen do registru silničních vozidel, a tím je tato informace dostupná např. i policii. Potvrzení o tomto úkonu, resp. o době vyřazení vozidla z provozu, vydá registrační úřad na žádost, pokud bude potřeba. Stejnou informaci je možné získat i z Portálu dopravy nebo na webu www.dataovozidlech.cz.

9. Může úřad rozhodnout o vyřazení vozidla z provozu z moci úřední?

Ano. ČKP eviduje všechny informace od pojišťoven o splnění povinnosti pojištění odpovědnosti, a pokud vozidlo 30 dní po sobě nesplňuje tuto podmínku, informaci předá registru silničních vozidel. Příslušný registrační úřad pak podle § 12 odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění platném od 1. 10. 2024, vyřadí silniční vozidlo z provozu z moci úřední. Rozhodnutí o tomto vyřazení vozidla z provozu může být vydané jako první úkon správního orgánu v řízení. Rozhodnutí o vyřazení vozidla z provozu se doručuje na adresu evidovanou v základních registrech, nebo do datové schránky a je možné se proti němu odvolat do 15 dnů. Další postup úřadu se řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

10. Může mě úřad potrestat za neodevzdání tabulek s registrační značkou, osvědčení o registraci vozidla nebo za to, že neoznámím adresu místa a účel využití vyřazeného vozidla nebo když provozuji nepojištěné vozidlo?

Za kterékoliv vyjmenované jednání lze v přestupkovém řízení uložit pokutu až 50 000 Kč a v odůvodněných případech i propadnutí věci.

11. Na koho může žadatel obrátit v případě řešení otázek spojených s pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla?

Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla má na starosti Ministerstvo financí.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Nové Sedlo Testování a vývoj moderních bezpilotních leteckých systémů – to je cíl společného projektu, který by měl v budoucnu přinést významný impuls pro rozvoj inovativního průmyslového odvětví a přispět k transformaci Karlovarského kraje. Memorandum o partnerství v projektu testovacího polygonu pro drony u Nového Sedla na Sokolovsku podepsal ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek, prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda představenstva skupiny Sokolovská uhelná a SUAS GROUP Jan Filip.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět obchvat Sezemic na silnici I/36 v Pardubickém kraji. Práce na téměř sedm kilometrů dlouhé stavbě vyjdou zhruba na 838 milionů Kč bez DPH, potrvají necelé dva roky. Obchvat bude sloužit i jako přivaděč dálnice D35 do Pardubic. Stavba se napojí na už hotový úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy. Vysoutěžená suma, za kterou zhotovitel obchvat postaví, je proti předpokládané ceně o 30 procent nižší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
| Ministerstvo dopravy