Ministerstvo dopravy··4 min

Investice do železniční sítě v roce 2021

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí i stanic, další kroky v přípravě výstavby prvních úseků VRT nebo rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na jejich bezbariérovost. To je právě končící rok z pohledu Správy železnic. Manažer infrastruktury v roce 2021 hospodařil s rekordním rozpočtem 60 miliard korun, z něhož 37 miliard bylo určeno na investice.

Investice do železniční sítě v roce 2021

„Díky připraveným projektům Správa železnic velmi úspěšně čerpala finanční prostředky z fondů EU, jejich podíl na investicích mírně překročil částku 20 miliard korun. Pro modernizaci železniční infrastruktury v České republice jsme využili 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Napříč všemi finančními zdroji se pak na modernizaci železniční infrastruktury podařilo využít 99,8 % dostupných prostředků.

Mezi klíčové stavby patří především projekty na prvním železničním koridoru, jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí či obnova trati mezi Poříčany a Velimí. Před několika týdny začala realizace tří projektů mezi Brnem a Blanskem, kvůli kterým v uvedeném úseku rok nepojedou vlaky. Na trase čtvrtého železničního koridoru se díky letošní intenzivní stavební činnosti výrazně přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Soběslaví a Doubím. Dokončila se modernizace mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří, výrazně se pokročilo v dalších dvou stavbách na území Prahy či v jejím nejbližším okolí - rekonstrukci trati mezi Smíchovem a Radotínem i modernizace stanice Praha-Vysočany a navazujícího úseku do Mstětic.

Vybrané stavby s uvedením do provozu v roce 2021:

  • Elektrizace a zkapacitnění Uničov – Olomouc
  • Modernizace Praha hl. n. – Praha-Hostivař
  • Optimalizace Beroun – Králův Dvůr
  • Revitalizace a elektrizace Oldřichov u Duchcova – Litvínov
  • Zvýšení rychlosti Oldřichov u Duchcova – Bílina
  • Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
  • Modernizace a elektrizace Šakvice – Hustopeče u Brna
  • Rekonstrukce stanice Sklené nad Oslavou
  • Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou
  • ETCS Praha-Uhříněves - Votice

Vybrané modernizace tratí a stanic zahájené v roce 2021:

  • Stavby v úseku Brno-Maloměřice – Blansko
  • Modernizace Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
  • Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
  • Elektrizace a zkapacitnění Šumperk – Libina
  • Elektrizace a zkapacitnění Libina – Uničov
  • Rekonstrukce stanice Vsetín
  • ETCS Mosty u Jablunkova
  • ETCS a dálkové řízení Votice – České Budějovice

Výraznou proměnou prošla řada výpravních budov. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 nádražních objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku dvě miliardy korun. Vznikly moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí.

Hotové jsou například budovy na těchto nádražích: Milevsko, Havířov, Hanušovice, Protivín, Strakonice, Žihle, Sušice, Kolinec, Nýrsko, Blovice, Horažďovice, Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Dětřichov nad Bystřicí, Louny, Křižanov, Třebíč, Sklené nad Oslavou, Kadaň, Mnichovo Hradiště, Ivanovice na Hané, Ostrov nad Ohří, Kunčice pod Ondřejníkem, Holice, Šumperk, Kroměříž, Lhotka nad Bečvou, Litvínov, Krnov-Cvilín nebo Skrochovice.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy