Ministerstvo dopravy··4 min

Investice do železniční sítě v roce 2021

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Dokončení 92 kilometrů zmodernizovaných tratí, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí tratí i stanic, další kroky v přípravě výstavby prvních úseků VRT nebo rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na jejich bezbariérovost. To je právě končící rok z pohledu Správy železnic. Manažer infrastruktury v roce 2021 hospodařil s rekordním rozpočtem 60 miliard korun, z něhož 37 miliard bylo určeno na investice.

Investice do železniční sítě v roce 2021

„Díky připraveným projektům Správa železnic velmi úspěšně čerpala finanční prostředky z fondů EU, jejich podíl na investicích mírně překročil částku 20 miliard korun. Pro modernizaci železniční infrastruktury v České republice jsme využili 99,9 % všech evropských dotačních prostředků, které byly k dispozici,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Napříč všemi finančními zdroji se pak na modernizaci železniční infrastruktury podařilo využít 99,8 % dostupných prostředků.

Mezi klíčové stavby patří především projekty na prvním železničním koridoru, jako jsou modernizace uzlu Pardubice, rekonstrukce trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí či obnova trati mezi Poříčany a Velimí. Před několika týdny začala realizace tří projektů mezi Brnem a Blanskem, kvůli kterým v uvedeném úseku rok nepojedou vlaky. Na trase čtvrtého železničního koridoru se díky letošní intenzivní stavební činnosti výrazně přiblížilo zprovoznění úseků mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Soběslaví a Doubím. Dokončila se modernizace mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří, výrazně se pokročilo v dalších dvou stavbách na území Prahy či v jejím nejbližším okolí - rekonstrukci trati mezi Smíchovem a Radotínem i modernizace stanice Praha-Vysočany a navazujícího úseku do Mstětic.

Vybrané stavby s uvedením do provozu v roce 2021:

  • Elektrizace a zkapacitnění Uničov – Olomouc
  • Modernizace Praha hl. n. – Praha-Hostivař
  • Optimalizace Beroun – Králův Dvůr
  • Revitalizace a elektrizace Oldřichov u Duchcova – Litvínov
  • Zvýšení rychlosti Oldřichov u Duchcova – Bílina
  • Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n.
  • Modernizace a elektrizace Šakvice – Hustopeče u Brna
  • Rekonstrukce stanice Sklené nad Oslavou
  • Kolejové úpravy ve stanici Žďár nad Sázavou
  • ETCS Praha-Uhříněves - Votice

Vybrané modernizace tratí a stanic zahájené v roce 2021:

  • Stavby v úseku Brno-Maloměřice – Blansko
  • Modernizace Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí
  • Zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová
  • Elektrizace a zkapacitnění Šumperk – Libina
  • Elektrizace a zkapacitnění Libina – Uničov
  • Rekonstrukce stanice Vsetín
  • ETCS Mosty u Jablunkova
  • ETCS a dálkové řízení Votice – České Budějovice

Výraznou proměnou prošla řada výpravních budov. Správa železnic v roce 2021 kompletně zrekonstruovala 73 nádražních objektů. Finanční náklady, které byly do stavebních a údržbových akcí vynaloženy, přesáhnou částku dvě miliardy korun. Vznikly moderní odbavovací prostory pro cestující, bezbariérové přístupy a nové technické zázemí.

Hotové jsou například budovy na těchto nádražích: Milevsko, Havířov, Hanušovice, Protivín, Strakonice, Žihle, Sušice, Kolinec, Nýrsko, Blovice, Horažďovice, Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Dětřichov nad Bystřicí, Louny, Křižanov, Třebíč, Sklené nad Oslavou, Kadaň, Mnichovo Hradiště, Ivanovice na Hané, Ostrov nad Ohří, Kunčice pod Ondřejníkem, Holice, Šumperk, Kroměříž, Lhotka nad Bečvou, Litvínov, Krnov-Cvilín nebo Skrochovice.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy