Ministerstvo dopravy··4 min

Evropská kosmická agentura vybírá nové kosmonauty. V rezervním týmu je i zástupce ČR Aleš Svoboda

Evropská kosmická agentura (ESA) vyhlásila výsledky výběrového řízení na pozice nových kosmonautů. Na pódiu v Paříži nechyběl ani český kandidát, kapitán Ing. Aleš Svoboda, Ph.D.

Evropská kosmická agentura vybírá nové kosmonauty. V rezervním týmu je i zástupce ČR Aleš Svoboda

Foto: ESA

„Dnešní rozhodnutí je další významný posun na poli kosmických aktivit pro Českou republiku a znovu dokazuje, jak důležitá je naše aktivní role v ESA i dalších mezinárodních organizacích,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

ESA vybrala 5 kariérních kosmonautů, 11 členů rezervního oddílu, mezi kterými je právě i třiceti šestiletý vojensky pilot Svoboda, a poprvé v historii i jednoho parastronauta, prvnho kosmonauta s tělesným hendikepem na světě.

„Mezi sedmnáct kosmonautů se probojoval v šestikolovém výběru, kde na začátku bylo 22 tisíc přihlášených ze všech 22 členských států ESA. Konkurence byla obrovská,“ říká k tomu Václav Kobera, ředitel odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací na Ministerstvu dopravy a vedoucí delegace do ESA.

Pět kariérních kosmonautů doplní sedmici aktivních kosmonautů, kterými ESA disponuje nyní. Jejich výcvik začne hned v roce 2023. Výběr je omezený na pět, což bylo oznámeno již na začátku procesu. Odpovídá to počtu letových příležitostí na ISS a k Měsíci. „Kdyby ESA vybrala více kandidátů, než může v dohledné době reálně letět, někteří členové by čekali na let příliš dlouho a ztratili tak nejlepší roky života, což by vůči nim nebylo fér,“ vysvětluje k tomu Ondřej Rohlík, zástupce ČR v ESA programové radě pro pilotovanou kosmonautiku, mikrogravitaci a průzkum vesmíru.

Zatímco kariérní kosmonauti se stanou zaměstnanci ESA a budou pokračovat v celoživotní kariéře kosmonauta, členové rezervního oddílu budou dále pokračovat ve svém stávajícím zaměstnání a při tom udržovat svoji zdravotní certifikaci, znalosti o programech ESA a hlavně budou k dispozici jako náhradníci k zastoupení kariérních kosmonautů v případě, že by někdo z oddílu odešel – ESA v takovém případě nemusí vypisovat nové výběrové řízení. Mohou také být vybráni do oddílu, pokud vzroste potřeba kosmonautů v důsledku navýšení letových příležitostí nebo mohou být vybráni pro specifické mise, zejm. národní mise (plně hrazené konkrétním státem) jako tzv. projektový kosmonaut s tím, že po skončení takové mise se zařadí zpět mezi rezervisty. ČR s plně hrazenou národní misí zatím nepočítá, ale podporuje rozšíření oddílu kariérních kosmonautů, pokud to rozpočet ESA dovolí.

Na Radě ESA na ministerské úrovni, která skončila jen dvě hodiny před ohlášením výsledků výběrů kosmonautů, ČR přispěla do celé sady volitelných programů ESA. Od příštího roku se roční rozpočet ČR na tyto programy zvýší o 5 %.

ESA ale nehledá pouze kosmonauty. V souvislosti s generační obměnou, spojenou s vlnou odchodů zaměstnanců do důchodu, si ESA stanovila ambiciózní cíl - v příštích 10 letech nabrat každý rok 100 nových zaměstnanců. Průběžně tak jsou vypisována výběrová řízení na stovky dalších míst pro inženýry, vědce, administrativní pracovníky a další související pozice. ESA také preferuje poměrné zastoupení národností mezi svými zaměstnanci, což lze s ohledem na aktuální stav vnímat jako příležitost k upřednostnění kandidátů z ČR.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení
Ministerstvo dopravy

ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení

Ředitelství vodních cest ČR dnes oficiálně předalo Policii ČR v Nymburce do užívání modernizovaná stání pro služební plavidla. Nové plovoucí garáže budou sloužit Poříčnímu oddělení Labe, které má svou základnu v těsné blízkosti centra Nymburka.
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Ministerstvo dopravy

Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod

Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací.
Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.
Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách
Ministerstvo dopravy

Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách

Práce na zdvoukolejnění Branického mostu postoupily do závěrečné fáze, vlaky zde dnes začaly jezdit po jedné traťové koleji. Dokončení celé stavby a zahájení plnohodnotného provozu plánuje Správa železnic letos v říjnu. Most a navazující úsek do Krče jsou důležitou součástí pražské železniční sítě. Plní významnou roli v nákladní dopravě, v blízké době ale výrazně vzroste význam trati i v osobní přepravě.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes 28. června 2024 stavbu téměř 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Práce vyjdou na 4,3 miliardy Kč bez DPH. Řidiči se po části nového úseku projedou poprvé koncem roku 2026 a po celém v září 2027, kdy bude v provozu už celá jihočeská část D3. ŘSD teď v jižních Čechách buduje zároveň 44 kilometrů dálnice D3.
Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!
Ministerstvo dopravy

Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!

Aby byl odjezd i návrat z dovolené co nejbezpečnější, Ministerstvo dopravy spolu s dopravní policií, ŘSD a oddělením BESIP připravilo na léto dopravně-bezpečnostní opatření na dálnicích.