Ministerstvo dopravy··4 min

Evropská kosmická agentura vybírá nové kosmonauty. V rezervním týmu je i zástupce ČR Aleš Svoboda

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Evropská kosmická agentura (ESA) vyhlásila výsledky výběrového řízení na pozice nových kosmonautů. Na pódiu v Paříži nechyběl ani český kandidát, kapitán Ing. Aleš Svoboda, Ph.D.

Evropská kosmická agentura vybírá nové kosmonauty. V rezervním týmu je i zástupce ČR Aleš Svoboda

Foto: ESA

„Dnešní rozhodnutí je další významný posun na poli kosmických aktivit pro Českou republiku a znovu dokazuje, jak důležitá je naše aktivní role v ESA i dalších mezinárodních organizacích,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

ESA vybrala 5 kariérních kosmonautů, 11 členů rezervního oddílu, mezi kterými je právě i třiceti šestiletý vojensky pilot Svoboda, a poprvé v historii i jednoho parastronauta, prvnho kosmonauta s tělesným hendikepem na světě.

„Mezi sedmnáct kosmonautů se probojoval v šestikolovém výběru, kde na začátku bylo 22 tisíc přihlášených ze všech 22 členských států ESA. Konkurence byla obrovská,“ říká k tomu Václav Kobera, ředitel odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací na Ministerstvu dopravy a vedoucí delegace do ESA.

Pět kariérních kosmonautů doplní sedmici aktivních kosmonautů, kterými ESA disponuje nyní. Jejich výcvik začne hned v roce 2023. Výběr je omezený na pět, což bylo oznámeno již na začátku procesu. Odpovídá to počtu letových příležitostí na ISS a k Měsíci. „Kdyby ESA vybrala více kandidátů, než může v dohledné době reálně letět, někteří členové by čekali na let příliš dlouho a ztratili tak nejlepší roky života, což by vůči nim nebylo fér,“ vysvětluje k tomu Ondřej Rohlík, zástupce ČR v ESA programové radě pro pilotovanou kosmonautiku, mikrogravitaci a průzkum vesmíru.

Zatímco kariérní kosmonauti se stanou zaměstnanci ESA a budou pokračovat v celoživotní kariéře kosmonauta, členové rezervního oddílu budou dále pokračovat ve svém stávajícím zaměstnání a při tom udržovat svoji zdravotní certifikaci, znalosti o programech ESA a hlavně budou k dispozici jako náhradníci k zastoupení kariérních kosmonautů v případě, že by někdo z oddílu odešel – ESA v takovém případě nemusí vypisovat nové výběrové řízení. Mohou také být vybráni do oddílu, pokud vzroste potřeba kosmonautů v důsledku navýšení letových příležitostí nebo mohou být vybráni pro specifické mise, zejm. národní mise (plně hrazené konkrétním státem) jako tzv. projektový kosmonaut s tím, že po skončení takové mise se zařadí zpět mezi rezervisty. ČR s plně hrazenou národní misí zatím nepočítá, ale podporuje rozšíření oddílu kariérních kosmonautů, pokud to rozpočet ESA dovolí.

Na Radě ESA na ministerské úrovni, která skončila jen dvě hodiny před ohlášením výsledků výběrů kosmonautů, ČR přispěla do celé sady volitelných programů ESA. Od příštího roku se roční rozpočet ČR na tyto programy zvýší o 5 %.

ESA ale nehledá pouze kosmonauty. V souvislosti s generační obměnou, spojenou s vlnou odchodů zaměstnanců do důchodu, si ESA stanovila ambiciózní cíl - v příštích 10 letech nabrat každý rok 100 nových zaměstnanců. Průběžně tak jsou vypisována výběrová řízení na stovky dalších míst pro inženýry, vědce, administrativní pracovníky a další související pozice. ESA také preferuje poměrné zastoupení národností mezi svými zaměstnanci, což lze s ohledem na aktuální stav vnímat jako příležitost k upřednostnění kandidátů z ČR.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy