Vodafone··7 min

Evropa chce být konkurenceschopná, bez digitalizace to ale nepůjde, upozorňují experti i byznys

Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Tisková zpráva

Evropská unie se v digitalizaci snaží držet krok s globálními trendy, v zavádění klíčových technologií, jako jsou kvantum, cloud computing, 5G, 6G a umělá inteligence, nicméně zaostává za světovými lídry. Zástupci byznysu, Evropské komise i experti varují, že pokud země EU nepropojí své digitální trhy, nebudou investovat do technologií a neposílí infrastrukturu, za konkurencí budou i nadále klopýtat. A to nejen na poli digitálu, ale i v dalších sektorech, které se dnes bez digitální dimenze neobejdou.

Zelená a digitální transformace – právě to byly dvě klíčové priority dosluhující Evropské komise. V obou agendách se podařilo nastolit konkrétní cíle, cesta k jejich naplnění je ale zatím dlouhá a trnitá.

Transformací prochází i Česko, které na evropské úrovni dlouhodobě zdůrazňuje, že naplňování těchto ambic musí doprovázet princip technologické neutrality a posilování konkurenceschopnosti místního byznysu, včetně průmyslu.

V oblasti digitalizace stanovuje směr po celu EU strategie označovaná jako Digitální dekáda. Ta vytyčuje pro země EU měřitelné cíle ve čtyřech hlavních oblastech – konektivitě, digitálních dovednostech, digitalizaci v podnicích a ve veřejných službách.

Dle strategie by mělo do roku 2030 nejméně 75 % společností v EU používat cloudové technologie, umělou inteligenci nebo pracovat s velkoobjemovými daty. Digitální infrastruktura by měla lidem umožňovat 5G připojení ve všech koutech EU a zajištěn by měl být přístup ke gigabitovým sítím.

Loňská zpráva o stavu Digitální dekády upozorňuje, že cíle jsou zatím Evropě vzdálené. Pokrytí optickými vlákny i samostatnými sítěmi páté generace je omezené. Sítě 5G jsou dnes sice dostupné pro 81 % populace EU, ve venkovských oblastech je ale pokryto jen 51 % obyvatelstva. Tato čísla však neodrážejí skutečně samonosné 5G, jelikož většina těchto sítí stále závisí na předchozích generacích technologie. Kromě toho se data liší také napříč členskými státy, což poukazuje na odlišné přístupy, podmínky a problémy, kterým země čelí.

„Dosažení aktuálních cílů digitální dekády pro gigabitové připojení a 5G může vyžadovat celkové investice až do výše 148 miliard eur,“ uvádí Evropská komise ve svém únorovém dokumentu, v němž se věnuje právě rozvoji digitalizace a konektivity v EU.

Dalších 26 až 79 miliard eur investic může být podle Komise zapotřebí k zajištění plného pokrytí dopravních koridorů včetně silnic, železnic a vodních cest. Celková potřeba investic jen do konektivity se tak vyšplhá na více než 200 miliard eur.

Lettova zpráva prosazuje investice i propojování trhů

Evropská komise není jediná, která volá po změně. Bývalý italský premiér a šéf Jacques Delors Institutu Enrico Letta ve své zprávě Více než jen trh, kterou zpracoval na podnět Komise, volá po rychlém provedení změn. Podle Letty je nezbytné posílit investice do digitální infrastruktury a odstranit administrativní a regulační překážky, které zpomalují rozvoj klíčových technologií a podkopávají evropskou konkurenceschopnost.

Italský expert také zdůrazňuje, že klíčovou výzvou je právě fragmentace evropských digitálních trhů, která brání efektivním investicím i inovacím. Bariéry přetrvávají především v oblasti služeb a například v digitální oblasti podle expertů dokonce rostou.

Na roztříštěnost v oblasti digitalizace, konektivity a zejména telekomunikací upozornila i místopředsedkyně Evropské komise zodpovědná za digitalizaci, Margrethe Vestager.

„V Evropě máme stále 27 národních telekomunikačních trhů s různými síťovými architekturami, různými úrovněmi pokrytí sítě, různou národní správou frekvenčních pásem a různými předpisy. Tato fragmentace je promarněnou ekonomickou příležitostí,“ uvedla Vestager, když v únoru prezentovala tzv. bílou knihu z pera Komise právě na téma evropské digitální infrastruktury.

Potřebujeme opravdu jednotný trh, říká byznys

Evropská komise v dokumentu navrhuje několik scénářů, jak dosáhnout jednotného digitálního trhu a pokročilé digitální infrastruktury. Podle Komise se nabízí například aktualizace a harmonizace telekomunikační regulace na úrovni EU. To by zahrnovalo vytvoření jednotného evropského trhu, který by poskytl společnostem prostor pro růst. Součástí by mohlo být zavedení jednotné politiky v oblasti frekvenčních pásem, což by odstranilo současné překážky spojené s různorodými národními předpisy.

Dalším pilířem jsou investice do infrastrukturních sítí, kde Evropská komise zvažuje podporu prostřednictvím důležitých projektů společného evropského zájmu.

Potřebu jednotného evropského trhu v této oblasti zdůrazňuje i generální ředitelka Vodafone Czech Republic Violeta Luca.

Musíme zvýšit evropskou produktivitu, digitalizace je nezbytná pro větší konkurenceschopnost a udržitelnost. Toho lze dosáhnout vytvořením harmonizovaného jednotného evropského trhu, který by zahrnoval politiku v oblasti frekvenčních pásem a zajistil, aby se stejné služby řídily stejnými pravidly,“ uvedla Luca.

Komise pak také v představených scénářích upozorňuje na nástup kvantové éry, která povede k průlomům v řadě odvětví – od zdravotnictví přes finance až po logistiku a bezpečnost. Důraz na kvantové technologie kvitují i zástupci byznysu, kteří od EU požadují například podporu experimentování s těmito technologiemi v oblasti průmyslových aplikací.

„Důležité bude se zaměřit na přípravu kritické infrastruktury pro migraci na kvantově bezpečné standardy. V této souvislosti by se měly zefektivnit evropské mechanismy a procesy financování výzkumu a vývoje, měla by se zlepšit jejich koordinace,“ sdělila k tématu Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazů průmyslu a dopravy ČR a představitelka společnosti IBM Central Europe.

Zástupci byznysu pak apelují nejen na propojování trhů uvnitř bloku, ale i na spolupráci EU s dalšími světovými aktéry – především se stejně smýšlejícími zeměmi, včetně Velké Británie či Spojených států.

Výzvou bude také zajištění kvalifikovaných pracovních sil, neboť právě rozvoj digitalizace a nástup umělé inteligence zásadně proměňují trh práce.

K dalšímu rozvoji evropské digitální infrastruktury a scénářům navrženým Evropskou komisí se nyní mohou vyjadřovat i další aktéři, a to prostřednictvím veřejné konzultace, která potrvá do 30. června. Poté by měla Komise připravit konkrétní návrhy, jak postupovat dál.

Systém zadávání veřejných zakázek brzdí digitalizaci v Česku

S ohledem na posilování konkurenceschopnosti se skloňuje také téma zefektivnění zadávání veřejných zakázek, ke kterému členské státy EU tlačí nejen byznys, ale i Evropská komise. Ta ve své strategii pro veřejné zakázky mimo jiné navrhla jít cestou omezování byrokracie a využívání digitálních možností.

„Česká republika by se měla inspirovat. Největší překážkou v digitalizaci ČR je systém veřejných zakázek v ČR,“ upozornila Jabůrková s tím, že stávající systém je byrokratický a orientovaný zejména na cenu. Situaci podle ní nepomáhají ani zdlouhavá řízení vedená před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Zdroj: EURACTIV.cz

Zdroj: www.vodafone.cz

Další články

Další články od Vodafone

Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Veronika Brázdilová: Byznys se nejlépe buduje na osobních vztazích. Stejně jako všechno ostatní v životě

Jak moc jsou důležité osobní vztahy v životě, ať už jde o byznys, nebo třeba donátorské aktivity, ví dobře Veronika Brázdilová, viceprezidentka Vodafonu pro firemní zákazníky. Ať už financuje a pomáhá stavět školu pro děti v Nepálu nebo se stará o firemní zákazníky na karlovarském filmovém festivalu, k obojímu přistupuje s pokorou. Protože jak říká: „Nic není v životě samozřejmé.”
| Vodafone
Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vrcholový management Vodafonu posílil Pavel Škarda v roli nového viceprezidenta pro péči o zákazníky. Na pozici viceprezidentky pro finance nastoupí v listopadu Catalina Chiribau. Už v září přišla do Vodafonu Sara Martins de Oliveira, a to na nově vytvořenou pozici ředitelky pro zákaznickou a komunikační strategii, kam bude patřit i brandová komunikace.
| Vodafone
Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Ve Vodafonu ctíme hned několik pravidel, díky nimž má naše podnikání pozitivní dopad na životní prostředí. Vedle závazku být uhlíkově neutrální, podporujeme vlastními produkty cirkulární ekonomiku, snižujeme ekologickou stopu našich produktů a služeb a s tomu samému motivujeme i naše zákazníky.
| Vodafone
Více dat za stejnou cenu. Pro předplacené karty SAZKAmobil startuje mimořádná nabídka

Více dat za stejnou cenu. Pro předplacené karty SAZKAmobil startuje mimořádná nabídka

Až o 50 procent více dat za stejnou cenu, a to s každým druhým a dalším internetovým balíčkem, mohou nově získat majitelé předplacené karty SAZKAmobil. Například balíček s objemem dat 15 GB tak lze získat za cenu balíčku s 10 GB. Kredit pro SIM karty SAZKAmobil je možné dobít osobně na více než 7 500 terminálech nebo online.
| Vodafone
Program Digitální odysea pomáhá zdarma seniorům vyznat se v online světě. V Česku ho využilo už přes 50 tisíc lidí

Program Digitální odysea pomáhá zdarma seniorům vyznat se v online světě. V Česku ho využilo už přes 50 tisíc lidí

V úterý 1. října slavíme Mezinárodní den seniorů. Nadace Vodafone se dlouhodobě věnuje jejich vzdělávání v digitálním světě. Program Digitální odysea
| Vodafone
3 miliardy do rozvoje sítě pevného internetu

3 miliardy do rozvoje sítě pevného internetu

Dlouhodobou prioritou Vodafonu je budovat a také neustále vylepšovat síť pevného internetu. Naším cílem je zajistit dostupné připojení k síti opravdu pro každého. Být online je totiž důležitou součástí našeho každodenního života.
| Vodafone
Vodafone pomáhá při povodních. Zdarma poskytne neomezená data

Vodafone pomáhá při povodních. Zdarma poskytne neomezená data

V krizových chvílích je důležité, aby lidé mohli zůstat ve spojení. Vodafone umožní lidem nepřetržitě sledovat povodňovou situaci a zůstat v kontaktu s blízkými. Ke všem měsíčním tarifům, které zatím nemají neomezená data, přidá zdarma neomezený datový balíček. Uživatelům s předplacenou kartou nabídne 1 GB dat.
| Vodafone
Největší fotbalový stadion v Česku má nové a rychlé mobilní pokrytí

Největší fotbalový stadion v Česku má nové a rychlé mobilní pokrytí

Vodafone výrazně vylepšil mobilní pokrytí největšího fotbalového stadionu v České republice. Fortuna Arena v pražských Vršovicích, kde hraje domácí zápasy tým SK Slavia Praha, má kapacitu 19 370 sedících diváků. Ať už diváci dorazí na stadion do Edenu na fotbal nebo třeba na koncert, mohou se nově těšit na jednu z nejrychlejších mobilních sítí v zemi. Umožní stahování dat rychlostí až 2 Gb/s.
| Vodafone
Podporujeme firmy i veřejnou správu v digitalizaci

Podporujeme firmy i veřejnou správu v digitalizaci

Cesta k úspěchu je v dnešní době lemována digitálními nástroji. Ve Vodafonu podporujeme díky řešením na míru nejen malé, střední i velké podniky, ale také obce a města. A také poskytujeme pravidelné poradenství prostřednictvím V-Hubu. Mrkněte s námi na detaily a přidejte se k nám.
| Vodafone
Podporujeme komunity a pomáháme se vzděláváním v oblasti digitalizace

Podporujeme komunity a pomáháme se vzděláváním v oblasti digitalizace

Jsme přesvědčeni, že nejlepší věci vznikají, když je společně mohou vytvářet lidé s různými pohledy na věc. Proto podporujeme rozmanitost a inkluzi v celém našem hodnotovém řetězci. Proto spoluvytváříme prostředí, kde se lidé mohou rozvíjet s ohledem na svůj osobní potenciál a kde existuje vzájemný respekt. Jak to děláme?
| Vodafone