(Praha, 5. 11. 2020) Dobrá hračka by měla dítě nejen zabavit, ale i přispívat k jeho rozvoji. Tak se kdysi zrodil fenomén vzdělávacích hraček. Českým bestsellerem na tomto poli se stali Emušáci, kteří získali podporu i odborníků. Dosud se setu tvořeného plyšákem Ferdou a knihou příběhů prodalo bezmála 20 tisíc a nyní přichází na trh už čtvrtý „dotisk“.
Plyšový žabák Ferda doprovázený plyšovými mouchami a trochu atypickou dětskou knížkou tvoří set nazývaný Emušáci. Nápad na Emušáky se zrodil před pár lety v rámci společnosti Scio. Tu zná většina školáků (i jejich rodičů) díky různým testům, ale Emušáci nic netestují. Pomáhají rozvíjet tzv. emoční inteligenci, tedy vyjadřovat dětem své pocity a rodičům naopak pocity svých dětí lépe chápat a usměrňovat.
Zeleného plyšového žabáka doprovází osm plyšových much různých barev (a emocí) se suchými zipy. Díky nim je možné mouchy lepit nejenom na žábu, ale třeba i na „dospěláky“, kterým chce dítě předat svou emoci. Žabák Ferda a jeho mouchy představují jednu půlku hračky, tou druhou je kniha příběhů. V ní si společně čtou rodič a dítě, přičemž rodič zde nachází rady, jak se ptát, zjišťovat a pracovat s emocemi svého potomka. Vše je postaveno na myšlence, že rodič nemá být profesionální psycholog a odborník na dětské emoce, ale s pomocí knihy plné příběhů doplněných o speciální texty pro rodiče se může stát jakýmsi psychologem amatérem. A právě proto, že emoce jsou abstraktní pojem, doprovází knihu plyšové hračky převádějící abstraktno na něco hmatatelného.
„Emušácký svět měl být samozřejmě pohádkově vyfabulovaný, ale zároveň dostatečně odrážet realitu, ve které žijeme. K přípravě obsahu jsme kdysi přizvali i dětskou psycholožku, abychom měli jistotu, že nešlápneme vedle. Společně jsme psaly metodickou část pro rodiče, vymýšlely různé otázky, aktivity a hry pro děti. Vymýšlely jsme, co se má v příbězích odehrát, jak budou postavy reagovat, jak se budou projevovat jejich emoce,“ popisuje někdejší zrod Emušáků Sylvia Jančiová, duchovní matka projektu, který vznikl v České republice, ale dnes už expanduje také na zahraniční trhy.
„Příběhy jsou psány jazykem blízkým dětem, podporují představivost a jsou dlouhé tak akorát pro čtení a povídání například před spaním. Do postavičky plyšáka Ferdy a jeho kamarádů se mohou děti snadno vcítit, protože často zažívají podobné situace a někdy si stejně jako oni nevědí rady se svými pocity,“ doplňuje Sylvii dětská psycholožka Gabriela Luková Sittová.
Že se spolupráce s oborníky vyplatila, potvrzuje i fakt, že Emušáky záhy vzaly „za své“ i školky a pedagogicko-psychologické poradny, ale třeba také rodiče dětí s některou z poruch autistického spektra, které mají problém s vyjadřováním emocí. „Je to pro nás potvrzení, že Emušáci skutečně pomáhají a že jsme vytvořili něco, co má smysl,“ dodává Sylvia Jančiová.
A že se celý set Ferda a jeho mouchy vymyká představám o tom, jak má vypadat ta „správná“ hračka, dokládá až kuriozní reakce prodejců – zatímco tradiční hračkářství zpočátku o produkt nejevila zájem, mezi knihkupci, jakými jsou třeba Neoluxor, se zařadil k prodejním hitům, a podobně ji s úspěchem prodávají internetoví obchodníci.
Zdroj: www.scio.cz