Ministerstvo dopravy··5 min

Emisní norma EURO 7 bude výrazně přijatelnější, než navrhovala Evropská komise

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Návrh nové emisní normy EURO 7 bude nakonec výrazně mírnější, než bylo původně navrženo. Shodli se na tom ministři členských států na dnešním zasedání Rady pro konkurenceschopnost v Bruselu.

Emisní norma EURO 7 bude výrazně přijatelnější, než navrhovala Evropská komise

Do nového kompromisního návrhu se podařilo zahrnout všechny klíčové požadavky České republiky a koalice států, které chtěly změnit původní návrh Evropské komise. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni současné normy EURO 6, a to včetně podmínek testování, dále dojde k prodloužení lhůt vstupu v platnost, zásadních změn dozná i systém monitorování emisí vozidla.

„Jedná se o velký úspěch českého vyjednávání v Evropské unii. Podařilo se nám velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu. Spojili jsme síly s dalšími podobně smýšlejícími státy, zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů a podařilo se nám dojednat takové znění normy, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který vedl české vyjednávání o změně normy.

Oproti loňskému návrhu Evropské komise se koalici zemí pod vedením České republiky podařilo vyjednat následující hlavní změny nařízení:

  • Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma EURO 6, a to včetně limitů testování.
  • Lhůty pro účinnost normy byly odloženy, jak celou dobu navrhovala Česká republika. Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace. Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
  • Významným způsobem se povedlo upravit požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring). Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
  • Došlo k lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.
  • Nařízení nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví.

„Podařilo se nám vyřešit drtivou většinu sporných bodů, na které jsme upozorňovali od představení návrhu. Nová emisní norma tak nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani neodčerpá evropskému automobilovému průmyslu prostředky, které nutně potřebuje pro přechod k nízkoemisní mobilitě. Věci, které prokazatelně mohou přispět ke snižování dopadů dopravy na životní prostředí, například měření emisí z brzd, návrh nově zavádí,“ přibližuje ministr Kupka.

Česká vláda od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy bojovala za její zmírnění. Pod vedením ministra Kupky byla vytvořena koalice názorově blízkých zemí. Česká republika, Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko na počátku června představily společný poziční dokument, ve kterém požadují změnu návrhu EURO 7.

„Postupným vyjednáváním se nám podařilo na naši stranu získat další státy a zablokovat tak možnost, aby byl původní návrh Komise přijat. Dnes odsouhlasený návrh reflektuje potřeby České republiky a jasně ukazuje, že naše taktika i argumenty směřující k racionálnímu pojetí normy a zaváděných opatření byly od začátku dobře podložené,“ připomíná ministr a dodává, že za úspěchem stojí intenzivní spolupráce s podobně smýšlejícími státy, práce lidí na českém Ministerstvu dopravy a na Stálém zastoupení ČR v Bruselu.

Legislativní proces k návrhu EURO 7 dneškem ale nekončí. V listopadu by mělo plénum Evropského parlamentu přijmout svou pozici k návrhu. Zpravodajem návrhu v Evropském parlamentu je český europoslanec Alexandr Vondra. Následně začne hledání finálního kompromisu v tzv. trialogu. Záměrem je nalezení shody na finálním textu ještě v roce 2024.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy