Ministerstvo dopravy··4 min

Drážní úřad přijal mimořádná opatření v rámci kontrol lanových drah

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Pád kabiny lanovky na Ještědu v neděli 31. října je nešťastnou událostí, jejíž přesné důvody již zkoumá Drážní inspekce. Tato tragická událost vyvolává otázky na bezpečnost lanových drah v ČR. Kabinových a sedačkových lanovek je v České republice celkem 120. K mimořádným událostem dochází velmi zřídka. K mimořádné události, která by měla za následek pád kabiny nebo sedačky a zranění či smrt cestujících, od vzniku České republiky ještě nikdy nedošlo.

Drážní úřad přijal mimořádná opatření v rámci kontrol lanových drah

Drážní úřad v návaznosti na nehodu lanové dráhy na Ještědu okamžitě zareagoval přijetím mimořádných opatření. „Dohled nad bezpečností provozu lanových drah je součástí naší běžné činnosti. Letos navíc před zahájením zimní sezony oslovíme všechny provozovatele lanových drah s požadavkem na sdělení termínů kontrol, oprav a údržby, které provádějí před zahájením zimního provozu. Od všech provozovatelů kabinových a sedačkových lanovek si dále vyžádáme doložení provedení defektoskopických kontrol lan a výsledky prohlídek a měření lan v souladu se zákonnými požadavky. Státní dozory se během zimní sezony zaměří intenzivněji na provozování lanových drah,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Kontroly lanových drah probíhají pravidelně dle platných právních norem a v souladu s přísnými evropskými předpisy. „Provoz lanovek je pod přísnou několikastupňovou kontrolou, je tak možné říci, že bezpečnost provozu lanových drah v ČR je na vysoké úrovni,“ dodává Jiří Kolář.

Přesné zákonné postupy řeší vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah. Pokyny pro obsluhu a údržbu jednotlivých lanovek jsou navíc vždy dány ještě výrobcem technologické části lanové dráhy. Tam mohou být jednotlivé kontrolní kroky nastaveny i v řádu hodin.

Jak probíhají pravidelné kontroly lanových drah?

1. Obsluha lanovky musí denně před zahájením provozu provést:

- vizuální kontrolu všech zařízení lanové dráhy

- zkušební chod pro ověření bezpečnostních funkcí lanové dráhy, zejména brzd, uchycení sedaček či kabin na lano a lana jako takového

- kontrolní jízdu, kterou se kontroluje stav trati, průjezdné profily a stav nosných či tažných lan.

2. Provozovatel je povinen v delších časových intervalech provádět kontroly, které se skládají z měření a případného seřízení kontrolovaných částí. Ty se provádějí v řádech týdnů a měsíců.

3. Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí akreditovaní revizní technici.

4. Každé tři roky je akreditovaným inspektorem provedena prohlídka a zkouška technického stavu lanové dráhy. Veškeré osoby, které provádějí nezávislé kontroly, jsou odborně způsobilé, a jejich kvalifikaci prověřuje Drážní úřad.

5. Lana musí navíc projít pravidelnou defektoskopickou kontrolou, kterou provádí opět osoba s požadovanou kvalifikací. U tažných, dopravních a přítažných lan je interval stanoven na dva roky, u nosných lan na tři roky.

6. Na dodržování všech výše uvedených povinností a na bezpečnost celého provozu dohlíží Drážní úřad, který provádí pravidelné státní dozory.

Dozory jsou komplexní – kromě povinností uvedených výše, je navíc kontrolováno, že lanovou dráhu obsluhuje osoba odborně způsobilá. Každý, kdo řídí lanovku, musí nejprve složit odbornou zkoušku u Drážního úřadu a následně teprve obdrží průkaz způsobilosti k řízení lanové dráhy. Při kontrole musí navíc obsluha lanovky prokázat zdravotní způsobilost. V rámci dozoru jsou kontrolovány také například provozní předpisy, evakuační plány, zkušební a výcvikové řády či přepravní podmínky.

Přesnou příčinu mimořádné události na Ještědu stanoví vyšetřování Drážní inspekce. Poté bude teprve možné přistoupit k přijetí případných dalších, už konkrétnějších, bezpečnostních opatření.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy