Česká pošta··5 min

Dostupné služby státu nebo rozdělení na státní a logistickou část. Česká pošta má detailní plán transformace

Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Tisková zpráva

Finanční stabilizaci České pošty i budoucí Balíkovny, která převezme od České pošty její logistickou část, ale také fungování pobočkové sítě jako kontaktního místa, které občanům usnadní a urychlí komunikaci se státem. To řeší implementační plán transformace České pošty, vycházející ze strategického rámce, který v červnu schválila vláda.

„Implementační plán obsahuje konkrétní kroky, které z České pošty vytvoří kontaktní místo státu s občany. Na konci cesty budeme mít moderní poštu s pobočkami, které lidem nabídnou nové služby veřejné správy, a státní akciovou společnost Balíkovnu, připravenou na tvrdý konkurenční boj, který na trhu logistických služeb panuje. Máme na stole podrobný plán s jasným výhledem, jak udělat z pošty moderní podnik sloužící lidem. Teď je na managementu České pošty, aby tyto cíle splnil,“ řekl ministr vnitra Vít Rakušan.

Podpora vlády nás těší a uděláme maximum, abychom v následujících 14 měsících úspěšně realizovali implementační plán transformace a připravili Českou poštu na rok 2025, kdy bychom měli začít fungovat podle nové poštovní licence. Aktualizovaný finanční plán transformace ukazuje, že transformační příspěvek od státu bude použit výhradně na investice do transformace a rozvoje České pošty a Balíkovny. Peníze daňových poplatníků tedy nebudou použity na dotování běžného provozu pošty,“ řekl pověřený zástupce generálního ředitele České pošty Miroslav Štěpán.

Česká pošta v rámci finančního plánu transformace přesně vyčíslila náklady na jednotlivá transformační opatření a současně i jejich finanční přínosy. Přínosy ČP vyčíslila pro roky 2024 až 2026 na 4 miliardy korun a náklady na 3,3 mld. korun. Realizace těchto transformačních opatření zajistí, že od roku 2026 bude provozní hospodaření České pošty již ziskové a bez nároků na další transformační podporu od státu.

Díky důslednému krizovému řízení ČP dále snížila odhad výše letošní ztráty z červnových 1,5 mld. korun na současných 0,9 mld. korun (únorový odhad činil 3,5 miliardy korun). Hospodaření České pošty se tedy pomalu stabilizuje po finanční i provozní stránce a nebude tak, oproti původním předpokladům, na pokrytí svých provozních výdajů v průběhu příštího roku potřebovat z veřejných rozpočtů žádné finance. Ty budou využity výhradně na financování transformačních aktivit, které zajistí stabilitu hospodaření České pošty a zkvalitnění poskytovaných služeb dlouhodobě.

Příkladem posílení role České pošty jako kontaktního místa mezi občanem a státem je připravovaná spolupráce s Úřadem práce ČR, která zvýší dostupnost jeho služeb na pobočkách České pošty v celé České republice.

„Jsme největší pomáhající organizace v ČR. Naším cílem je být lidem fyzicky i digitálně co nejblíž. Na základě několika krizových situací v minulosti, které postihly celou společnost, si bereme z těchto zkušeností ponaučení. Chceme a musíme být připraveni kdykoli naši kapacitu radikálně navýšit v případě, že to bude nutné a naše společnost to bude potřebovat. Toho docílíme díky digitalizaci agendy Úřadu práce ČR a také díky spolupráci s Českou poštou,“ říká generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof a dodává: „Připravovanou spolupráci budeme nejprve společně testovat v pilotním provozu v předem vybraných lokalitách. Na základě analýzy a důkladného vyhodnocení pak nastavíme finální model spolupráce.“

Tři části plánu

Implementační plán transformace je rozdělený na tři části. První představuje program transformace, tedy nezbytné úkony, termíny a podmínky, které jsou nutné k naplnění klíčového strategického cíle – vyčlenění balíkové logistiky do Balíkovny. Součástí programu je i finanční rámec transformace, nutnost vzniku transformačního zákona nebo zákona o poštovních službách. Důraz také program klade na oblast IT a majetku.

Druhá část řeší fungování České pošty a pobočkové sítě a definuje oblasti vhodné k úsporám i dalšímu rozvoji. S další redukcí pobočkové sítě plán nepočítá, prioritou je další rozvoj projektu Pošta partner. Pobočková síť by brzy měla poskytovat nejen základní poštovní služby, ale i nové služby veřejné správy stejně jako služby komerční. Hlavně u veřejných služeb by část nových činností České pošty měla zajišťovat i síť poštovních doručovatelů.

Třetí část se věnuje Balíkovně, tedy připravované státní akciové společnosti, která si chce nejen udržet největší tržní podíl na trhu balíkových zásilek, ale postupně dosáhnout i výrazně ziskového hospodaření. Plán obsahuje analýzu i návrh komplexního budoucího business řešení, portfolia produktů, technologií a provozních systémů.

Zdroj: www.mvcr.cz

Ke stažení: Transformace České pošty (pdf, 984kB)

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Další články

Další články od Česká pošta

Soutisk známek s vysočinskou památkou

Soutisk známek s vysočinskou památkou

Kostel svaté Markéty a zámek Jaroměřice nad Rokytnou jsou náměty dvou známek v soutisku z emise Krásy naší vlasti: zámek Jaroměřice nad Rokytnou, které Česká pošta uvede do prodeje ve středu 30. října. Autorem výtvarného návrhu známek, které jsou vydávány na tiskovém kompletu 4 + 4 známky, je Pavel Sivko.
| Česká pošta
Balíkovna a REMA Systém spouští projekt Rebalík, snadnou cestu k likvidaci elektrospotřebičů ekologicky a zdarma

Balíkovna a REMA Systém spouští projekt Rebalík, snadnou cestu k likvidaci elektrospotřebičů ekologicky a zdarma

Rebalík je nový projekt Balíkovny a společnosti REMA Systém. Rebalík je služba pro veřejnost, určená k odesílání vysloužilých spotřebičů zdarma k recyklaci. Veřejnost může službu využít na téměř 7 000 pobočkách Balíkovny, zahrnujících depa, obchody, trafiky či pošty po celé České republice.
| Česká pošta
Otevírací doba poboček 28. října 2024

Otevírací doba poboček 28. října 2024

Česká pošta dává k dispozici seznam svých poboček, které budou otevřeny o státním svátku 28. 10. 2024
| Česká pošta
Vyřízení digitalizovaných sociálních dávek je možné na celkem 56 poštách

Vyřízení digitalizovaných sociálních dávek je možné na celkem 56 poštách

Česká pošta a Úřad práce ČR spustily v polovině tohoto roku pilotní projekt, kdy si občané mohou podat žádost o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě nebo příspěvek na bydlení na 51 poštách. Od pondělí 14. října přibývá dalších pět poboček, kde je možné vyřizovat digitalizované sociální dávky. Jedná se o následující obce.
| Česká pošta
Známka ke 150 letům Světové poštovní unie

Známka ke 150 letům Světové poštovní unie

Založení Světové poštovní unie je nová příležitostná poštovní známka, kterou Česká pošta uvádí do prodeje 9. října. Autorem výtvarného návrhu emise je Pavel Sivko. Námětem známky jsou zeměkoule, dopisy a ruce lidí z různých částí světa, které drží poštovní obálky. Vše vyjadřuje globální poštovní provoz.
| Česká pošta
Známka ke stovce Vladimíra Tesaře

Známka ke stovce Vladimíra Tesaře

Malba Večerní příjezd z roku 1969 je námětem nové příležitostné poštovní známky z emise Umělecká díla na známkách: Vladimír Tesař, kterou Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 9. října. Grafickou úpravu připravil Kamil Knotek a nominální hodnota známky je 34 korun. Od narození Vladimíra Tesaře uplyne 100 let.
| Česká pošta
Velkou pardubickou koně běhají už 150 let

Velkou pardubickou koně běhají už 150 let

Ve středu 9. října uvede Česká pošta do prodeje nový příležitostný poštovní aršík se třemi známkami v hodnotě 27, 31 a 33 korun Stavba závodiště a první ročník Velké Pardubické. Dominantním motivem aršíku je kokarda, kterou se zdobí vítězní koně, a letopočet 1874 odkazuje na první ročník sportovní události s nejdelší tradicí v Česku. Pod výtvarným návrhem aršíku je podepsán Karel Zeman.
| Česká pošta
Balíkovna spustila říjnovou akci. Poslání balíku pro registrované zákazníky za 39 korun

Balíkovna spustila říjnovou akci. Poslání balíku pro registrované zákazníky za 39 korun

Balíkovna spustila akci pro stávající i nově registrované zákazníky. Po celý říjen si tak mohou s Balíkovnou poslat balík za 39 korun. Akce platí i pro poslání balíku na dobírku. Stačí se registrovat na webu Balíkovny nebo si stáhnout mobilní aplikaci Balíkovna. Akce se týká balíků, které jsou pomocí služby Balíkovna doručovány do sítě výdejních míst Balíkovny.
| Česká pošta
Domovní box od Balíkovny: ideální řešení pro všechny zásilky u vašeho domu.

Domovní box od Balíkovny: ideální řešení pro všechny zásilky u vašeho domu.

Balíkovna přichází na trh s novým produktem. Domovní box pro rodinný dům je jednoduchý způsob, jak si nechat doručit balíky v klidu až domů, ať už je zákazník kdekoliv. Odpadá tahání těžkých balíků z výdejních míst, řešení otevírací doby výdejního místa nebo nevyzvednutých balíků během dovolené. Od září tohoto roku si mohou zákazníci pořídit Domovní box pro rodinný dům na novém e-shopu Balíkovny.
| Česká pošta
Aktuálně uzavřené pobočky

Aktuálně uzavřené pobočky

K dnešnímu dni je z původních 102 pošt, které byly nuceně uzavřeny kvůli následkům povodní, mimo provoz 14. Doručování balíků a listovních zásilek probíhá ze všech provozoven, lokální problémy mohou nastat kvůli nesjízdnosti místních komunikací.
| Česká pošta