Založení Světové poštovní unie je nová příležitostná poštovní známka, kterou Česká pošta uvádí do prodeje 9. října. Autorem výtvarného návrhu emise je Pavel Sivko. Námětem známky jsou zeměkoule, dopisy a ruce lidí z různých částí světa, které drží poštovní obálky. Vše vyjadřuje globální poštovní provoz.
Světová poštovní unie (francouzsky Union postale universelle, anglicky Universal Postal Union, v obou jejích úředních jazycích zkráceně UPU) byla založena 9. října 1874 ve švýcarském Bernu původně jako Generální poštovní unie. Jejím hlavním cílem bylo a stále je zabezpečit rozvoj mezinárodního poštovního spojení a sjednocovat podmínky pro mezinárodní poštovní přepravu. Základními smluvními dokumenty UPU jsou Akta, která obsahují pravidla pro mezinárodní poštovní služby.
Vydání známky doplňuje obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž námětem je skrumáž dopisů a balíků, které působí, jako by byly právě vysypány z poštovního pytle.
Nominále známky je zastoupeno písmenem „Z“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 gramů – mimo evropské země dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 50 Kč. Emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., známku ofsetem v nákladu 250 000 kusů známek a FDC digitálním tiskem v počtu 2 200 kusů. Zájemci si mohou novou příležitostnou písmenovou poštovní známku zakoupit na přepážkách nebo na e-shopu České pošty.
PODCAST:
9. 10. 2024 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 181kB)
Zdroj: www.ceskaposta.cz