Ministerstvo dopravy··5 min

Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu může začít

Ministerstvo dopravy dosáhlo s koncesionářem projektu, za nímž stojí společnosti VINCI Concessions a Meridiam, tzv. finanční uzavření pro financování dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Tím skončila přípravná fáze před samotným zahájením stavebních prací na 32 kilometrech nové dálnice a obnově existujících 16 km navazujících čtyřpruhových úseků.

Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu může začít

V souladu s podanou nabídkou obsahující fixované úrokové marže a ceny stavebních prací a vývojem tržních mezibankovních sazeb v období od podání nabídek byla platba za dostupnost stanovena ve výši 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě, což je výrazně méně než limitní částka ve výši 23,7 miliardy korun, kterou si Ministerstvo dopravy před podáním nabídek stanovilo jako hraniční pro výhodnost financování dostavby D4 prostřednictvím modelu PPP. Financujícími institucemi Koncesionáře se na základě finančního uzavření staly: ČSOB, MEAG, DZ Bank, Nord LB, Siemens, KfW, IPEX, SMBC, Société Générale a Unicredit.

„Jedná se o cenu, která je fixována na celou dobu trvání projektu, nelze ji však považovat za definitivní. Podobně jako je tomu u hypoték, počítá smlouva s možností refinancování v případě příznivého vývoje úrokových sazeb. Standardem bývá refinancování po dokončení fáze výstavby, kdy významně klesnou projektová rizika, díky čemuž může být dosaženo významné úspory,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Koncesionářskou smlouvu se zástupci společností VINCI Concessions a Meridiam podepsal ministr dopravy Karel Havlíček 15. 2. 2021. „Podmínkou plnohodnotné účinnosti smlouvy však bylo dosažení finančního uzavření, ke kterému došlo právě dnes,“ dodává Havlíček. Od finančního uzavření počíná koncesionáři běžet lhůta 44 měsíců (tj. 3 roky a 8 měsíců), ve které musí dálnici postavit a uvést do provozu. Smluvní termín zprovoznění tak vychází na prosinec 2024.

Následovat bude fáze provozování a údržby dálnice koncesionářem v délce 292 měsíců (tj. 24 let a 4 měsíce), během kterých ji stát bude „splácet“ formou platby za dostupnost. Ta je vázána na dodržování dohodnutých kritérií kvality a dostupnosti jednotlivých úseků dálnice. Koncesionář se v souvislosti s finančním uzavřením stal stavebníkem projektu a přebírá tak i zodpovědnost za veškerý rozsah prací, včetně potřebných změn vydaných povolení a zajištění archeologických průzkumů, které předchází samotné výstavbě dálnice.

Již od března probíhaly na trase budoucí dálnice přípravné práce související zejména s odstraňováním mimolesní zeleně. Ministerstvu dopravy nyní smlouva ukládá předat dle stanoveného harmonogramu koncesionáři prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic všechna stavební povolení a potřebné pozemky. V kompetenci koncesionáře naproti tomu bude předání staveniště společnosti DIVia stavební s.r.o, která je zhotovitelem stavby a 100% dceřinou společností Eurovia CS.

„Dosažené finanční uzavření znamená, že projekt vstupuje definitivně v plném rozsahu v platnost. Naším cílem je postavit a provozovat inovativní a udržitelnou dálnici. Nová dálnice D4 zaručí motoristům vysokou úroveň bezpečnosti a pohodlí na silnici a zlepší dopravní podmínky a plynulost provozu, a tím sníží riziko dopravních kongescí i znečišťování životního prostředí,“ uvedl za koncesionáře Christian Biegert, zástupce konsorcia VINCI Concessions a Meridiam pro Českou republiku. „Nyní po finančním uzavření může být projekt zahájen, první stavební práce očekáváme v druhé polovině května,“ doplnil pan Biegert.

Spolu se stavbou nových 32 kilometrů dálnice bude koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu dalších 16 kilometrů dálnice D4 a silnice I/20, které před uvedením do provozu nových úseků obnoví a dovybaví mj. dálniční technologií a bezpečnostními zálivy. Stát začne dálnici splácet až po dokončení a po 25 letech provozu ji převezmeme ve stavu, který můžeme označit jako nový. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale kompletní službu ve formě výstavby, provozu a údržby.

Na straně České republiky se na úspěšné přípravě projektu podílelo nejen Ministerstvo dopravy, ale i Státní fond dopravní infrastruktury v oblasti financování a Ředitelství silnic a dálnic v oblasti majetkoprávního vypořádání a povolovacích procesů.

Komplexní poradenství České republice bylo poskytováno mezinárodním týmem složeným ze zástupců advokátní kanceláře White & Case, České spořitelny, a.s. jako finančním poradcem a Obermeyer Helika a.s. a SIEBERT + TALAŠ, spol. s r.o. jako technickým poradcem.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.
Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách
Ministerstvo dopravy

Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách

Práce na zdvoukolejnění Branického mostu postoupily do závěrečné fáze, vlaky zde dnes začaly jezdit po jedné traťové koleji. Dokončení celé stavby a zahájení plnohodnotného provozu plánuje Správa železnic letos v říjnu. Most a navazující úsek do Krče jsou důležitou součástí pražské železniční sítě. Plní významnou roli v nákladní dopravě, v blízké době ale výrazně vzroste význam trati i v osobní přepravě.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes 28. června 2024 stavbu téměř 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Práce vyjdou na 4,3 miliardy Kč bez DPH. Řidiči se po části nového úseku projedou poprvé koncem roku 2026 a po celém v září 2027, kdy bude v provozu už celá jihočeská část D3. ŘSD teď v jižních Čechách buduje zároveň 44 kilometrů dálnice D3.
Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!
Ministerstvo dopravy

Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!

Aby byl odjezd i návrat z dovolené co nejbezpečnější, Ministerstvo dopravy spolu s dopravní policií, ŘSD a oddělením BESIP připravilo na léto dopravně-bezpečnostní opatření na dálnicích.
Další část dálnice D7 u Chlumčan je v provozu
Ministerstvo dopravy

Další část dálnice D7 u Chlumčan je v provozu

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 4,4 kilometru dlouhého úseku dálnice D7 u Chlumčan v Ústeckém kraji. Práce za 1,2 miliardy Kč bez DPH trvaly 28 měsíců. Jde o rozšíření silnice I/7, jedním z hlavních důvodů přestavby je zajistit dopravní obslužnost průmyslových zón u Mostu, Loun, Postoloprt a Žatce. Letos začne ŘSD stavět i další části D7 ve Středočeském kraji. Míra podpory z fondů EU ze způsobilých výdajů činí až 70,24 % (891 608 407,80 Kč) z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Operačního programu Doprava.
O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup
Ministerstvo dopravy

O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup

V rámci Dialogu na vysoké úrovni k datově propojenému a automatizovanému řízení, který se uskutečnil 18. a 19. června 2024 v belgickém Gentu, byly zástupci většiny členských států Evropské unie odsouhlaseny Společné závazky a výzvy k akci, sjednocující vytyčené cíle v oblasti autonomní mobility.
Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR
Ministerstvo dopravy

Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ chce prostřednictvím kosmických aktivit a jejich dalšího rozvoje přispět k transformaci českého hospodářství na ekonomiku založenou na aktivitách s vysokou přidanou hodnotou. Vznik projektu podpořila vláda na svém posledním jednání.