Praha 9. listopadu 2023 – Cena zboží je pro zákazníky v předvánočním období klíčovým faktorem pro výběr prodejce. Vyplývá to z říjnového průzkumu společnosti Alza. Jednička české e-commerce se v rámci vlastního dotazníkového průzkumu ptala tisíců zákazníků také na to, kdy a kde vánoční dárky nejčastěji nakupují a kolik za ně letos plánují utratit.
Dalším důležitým faktorem při výběru zboží je pro zákazníky, kromě dobré ceny – tu označilo celkem 59 % z nich, možnost vše nakoupit na jednom místě (20 %), garance včasného doručení (12 %) a doprava zdarma (5 %). Všechny tyto aspekty nakupování může Alza svým zákazníkům nabídnout. „Letos jsme zapracovali na celé řadě služeb. Jednou z nich je naše revoluční služba Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš, která je k dispozici na celém území Česka a má u zákazníků skvělý ohlas. V praxi funguje tak, že zákazník, který si například v Aši, Liberci, Praze, Brně nebo Ostravě objedná zboží ve 23:59, si ho může již druhý den ráno vyzvednout v AlzaBoxu, který si sám vybral. Navíc s unikátním členským programem AlzaPlus+ můžou zákazníci za pouhých 25 Kč měsíčně při roční platbě nakupovat s doručením zdarma na cokoliv klidně každý den. Věříme, že rychlým, spolehlivým a pohodlným doručením přispíváme k lepšímu prožitku Vánoc pro naše zákazníky,“ říká Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy.
Většina lidí nenechává nákupy na poslední chvíli, nabitý je hlavně listopad
Nejvíce zákazníků nakupuje dárky v listopadu a v první polovině prosince, celkem 66 % z nich. Nákupy vánočních dárků nechává na poslední chvíli 23 %, dárky zařizují narychlo týden před Vánoci. I v takovém případě se jim ale Alza snaží vyhovět a každoročně garantuje doručení zboží do Štědrého dne při splnění určitých podmínek.
Kombinace e-shopů a kamenných prodejen
69 % volí k nákupu vánočních dárků kombinaci online nakupování a kamenných prodejen. Alza má v České republice 41 poboček a stále přibývají další. Od konce října funguje prodejna v České Lípě a 3. listopadu se zákazníkům otevřela i nová pobočka v Jablonci nad Nisou. „Chceme dostat naše služby blíž k zákazníkům. Letos jsme otevřeli již několik prodejen, AlzaBoxu nebo si ho nechají doručit přímo domů,“ vysvětluje Ondřej Fabianek, ředitel prodejní sítě Alzy.
Nejoblíbenější způsob doručení? AlzaBoxy
Podle průzkumu preferuje 68 % zákazníků Alzy doručení do AlzaBoxů. Těch je v Česku více než 1 500 a stále přibývají další. Druhý nejpopulárnější způsob doručení je na výdejní místo a až potom následuje osobní vyzvednutí na prodejně. Nejvíce dotazované na nakupování dárků stresuje příliš mnoho lidí v obchodech.
I proto se Alza ve své vánoční kampani soustředí na několik klíčových prvků, které jsou pro zákazníky během této sezóny ještě důležitější. Prvním důležitým bodem je rychlost doručení. „S naší službou Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš zajišťujeme, že zákazníci dostanou své objednávky co nejrychleji, což jim umožní mít vánoční dárky vyřešené bez stresu a tlačenic v obchodních centrech,“ vysvětluje marketingová ředitelka Alzy Klára Blažková. Dalším klíčovým prvkem je doprava zdarma, kterou Alza nabízí členům programu AlzaPlus+. „Za pouhých 25 korun měsíčně při roční platbě získávají jeho členové doručení zdarma do AlzaBoxů, na pobočky a odběrná místa. Výhoda se přitom týká jakéhokoliv zboží a na opakované objednávky, klidně i několikrát denně. Cena nebo velikost zboží přitom nehrají roli. AlzaPlus+ platí na všechny objednávky od jedné koruny, od baterek až po rozměrné zásilky jako ledničky, pračky nebo televize. I letos tak pomůžeme zákazníkům zvládnout Vánoce v pohodě a jednoduše – v podstatě "na kliknutí",“ dodává Blažková.
Nejnáročnější je vymyslet vhodný dárek pro rodiče
Zákazníky často trápí samotné vymýšlení dárků. Inspirují se nejčastěji prohlížením zboží v e-shopech, celkem 75 % z nich. Dle výsledků průzkumu, vnímají jako největší problém vymyslet dárek pro rodiče a následně pro partnera. Rozhodně ale právě partnerům kupují zákazníci dary nejdražší (uvedlo to 45 % dotazovaných).
Netrefíš? Vyměníš
Trefit se do vkusu svých blízkých občas bývá oříšek, s tím si ale zákazníci nemusí příliš lámat hlavu. Pokud se jim podaří někoho obdarovat nevhodným dárkem, lze zboží do 31. 1. 2024 snadno vyměnit za voucher, se kterým pak na Alza.cz pořídí něco jiného. Tato nabídka platí na produkty, které jsou označené službou Výměna nevhodného dárku.
Útrata nejčastěji do 10 tisíc korun
Za vánoční dárky plánuje nejvíce respondentů, 24 % z nich, utratit v rozmezí od 5 000 do 10 000 Kč. 10 % z dotazovaných pak dokonce víc než 20 000 Kč. Nejčastěji se lidé chystají utrácet za elektroniku, oblíbené jsou ale i hračky, herní konzole, kosmetika, domácí spotřebiče a knihy. „Zákazníci dlouhodobě oceňují naši širokou nabídku a dostupnost zboží ve srovnání s ostatními e-shopy a i to, že jsme lídr v prodeji elektroniky. Proto jsme i letos navýšili zásoby, abychom uspokojili poptávku zákazníků. Samotná predikce poptávky ale není jednoduchá, proto zákazníkům doporučujeme, aby nákupy přeci jen nenechávali na poslední chvíli,“ uzavírá Eliška Čeřovská.
na otázku odpovídalo celkem 607 respondentů
na otázku odpovídalo celkem 1164 respondentů
na otázku odpovídalo celkem 1057 respondentů
na otázku odpovídalo celkem 1005 respondentů
na otázku odpovídalo celkem 1090 respondentů
38 % dotazovaných dělá problém vymyslet vánoční dárek rodičům, 23 % dotazovaných má problém s vymýšlením dárků pro partnera. Na otázku odpovídalo celkem 1330 respondentů.
na otázku odpovídalo celkem 1094 respondentů
na otázku odpovídalo celkem 1039 respondentů
Zdroj: www.alza.cz