Ministerstvo dopravy··4 min

Dobíjecích stanic na elektromobily přibývá. Ministr Havlíček spustil další v Nymburce

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Na výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury včetně nákupu vozidel na alternativní pohon by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,45 mld. Kč. A to z evropských fondů i z národních zdrojů v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj či Ministerstva životního prostředí. Podpora se týká samozřejmě i elektromobility - stanic i vozů. Ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček dnes otevřel další dobíjecí stanici u Kauflandu v Nymburce.

Dobíjecích stanic na elektromobily přibývá. Ministr Havlíček spustil další v Nymburce

„Dynamická výstavba stanic je dobrou zprávou pro rozvoj elektromobility v Česku. Právě dostatečně hustá síť povyšuje elektrická auta na pohodlný dopravní prostředek i při cestování mezi městy. S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů a hybridů se brzy dostane do řádů desítek tisíc. Důležité bude zároveň transformovat náš automobilový průmysl směrem k výrobě elektromobilů, včetně například výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory, přímo v Česku. Na tom intenzivně pracujeme,“ říká místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.

Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice do roku 2030 mělo jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů, 800 až 1 200 elektrobusů a fungovat 19 000 až 35 000 dobíjecích bodů (plnících stanic) na elektřinu. Cestování elektrickými vozy se přitom zlepšuje a zájem o elektromobily stoupá právě díky rostoucí nabídce veřejných dobíjecích stojanů. Jubilejní 300. dobíjecí bod společnosti ČEZ tak dnes v Nymburce uvedl do provozu místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.

„Rychle stoupající počet elektroaut je jednoznačným trendem. Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci širšího středoevropského regionu. Řidičům u většiny stojanů navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ dodává předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

„Dlouhodobě usilujeme o to, aby Nymburk byl vnímaný jako místo pro klidný a zdravý život. Elektromobily se stávají stále dostupnější alternativou k autům se spalovacím motorem a my je považujeme za jeden z hlavních směrů, jak ve městě snižovat hladinu hluku, prašnosti a emisí. První rychlodobíjecí stanice v Nymburce je proto velká věc a pro naše spoluobčany důkaz, budoucnost dopravy je doslova za humny,“ upřesňuje starosta města Nymburk Tomáš Mach.

Twitter Tweet

Veřejná síť dobíjecích stanic se rozšiřuje díky spolupráci napříč veřejným a soukromým sektorem. Dnes otevřená stanice je hned u nymburského Kauflandu.

„K prioritám společnosti Kaufland patří ochrana životního prostředí a trvale udržitelný rozvoj. Vnímáme, rostoucí zájem o elektromobilitu, a proto jsme rádi, že můžeme našim zákazníkům v této oblasti nabídnout také možnost dobíjení elektromobilů u našich prodejen během nákupu. V této spolupráci s ČEZ budeme pokračovat i v dalších lokalitách napříč celou Českou republikou,“ říká členka vedení a ředitelka oblasti Správa společnosti Kaufland Klára Beňačková.

V České republice je aktuálně registrováno více než 6 000 elektromobilů, z toho přes 3 300 jich přibylo v loňském roce. Počítadlo za letošní tři měsíce zatím ukazuje 585 nových čistě elektrických aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí provozu. Zásadně s tím pomáhá dříve uvedená veřejná podpora v souladu s Národním plánem čisté mobility. Ten kromě zmiňovaných ambicí v oblasti elektromobility přepokládá také to, že do roku 2030 bude v České republice 80 dobíjecích stanic na vodík a jezdit 40 000 až 50 000 vodíkových osobních automobilů a 870 autobusů na tento pohon.

Tisková zpráva Ministerstva průmyslu a obchodu

Foto: MPO

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy