Prima··5 min

Den peoplemetrů, sledovanost ve 2023 překonala evropský průměr

Prima

Prima

Skupina Prima provozuje v České republice vysílání devíti volně šířených televizních stanic. Hlavní z nich je plnoformátová TV Prima pro celou rodinu, jejíž obsah zrcadlí kanál s posunutým programem o jednu hodinu Prima +1. Na mladší muže se orientuje stanice Prima COOL, další je Prima LOVE, zaměřená na odpočinkové pořady převážně pro ženy. V portfoliu skupiny nechybí ani dokumentární kanál Prima ZOOM a filmový kanál Prima MAX, na detektivní a kriminální pořady se pak zaměřuje Prima KRIMI. V roce 2020 přibyl do rodiny Prima zpravodajský kanál CNN Prima NEWS. V roce 2021 došlo ke spuštění nového kanálu Prima STAR, který přináší pořady vlastní tvorby.

Tisková zpráva

Asociace televizních organizací (ATO) slaví 2. 6. Den peoplemetrů! Sledovanost v roce 2024 zůstává stabilní a průměrná sledovanost televize v České republice dokonce překonala v loňském roce evropský průměr.

Hodnota průměrné doby strávené u televize (ATS) letos v květnu navíc zaznamenala meziroční nárůst: domácí Mistrovství světa v hokeji nekompromisně přilákalo diváky k obrazovce i přes krásné jarní počasí. Závěrečné minuty finále se Švýcarskem sledovalo na TV obrazovkách přes 4 mil. osob a další čtvrt milionu živě na internetu na dalších zařízeních.

Projekt crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM), který je nejrozsáhlejším mediálním výzkumem v ČR, oslavil v neděli 2. června již 27 let své existence. Odstartován byl pod hlavičkou Asociace televizních organizací totiž už v roce 1997. Od roku 2002 zajišťuje stabilitu projektu, kvalitu a včasnou denní dodávku dat o sledovanosti televize výzkumná agentura Nielsen. Jádrem zůstává reprezentativní panel měřených domácností. Velikost panelu se od roku 1997 ztrojnásobila a nyní činí 1 900 domácností. Do měření realizovaného pod hlavičkou ATO je aktuálně zařazeno celkem 59 denně samostatně reportovaných televizních stanic. ATO ale také poskytuje prostor pro ověření TV sledovanosti pro nové vysílatele, zejména malé stanice ve formě jednorázových reportů z projektu PCEM.

Evropa versus Česká republika

Sledovanost televize v České republice v roce 2023 dosáhla v cílové skupině osob 4+ průměrné denní hodnoty 3 hodiny a 19 minut. Tím překonává evropský průměr, který činí 3 hodiny a 13 minut, jak je uvedeno v ročence Glance One TV Year in The World za rok 2023.

Dlouhodobě roste podíl odložené sledovanosti na celkové sledovanosti TV na televizorech: v roce 2023 již představoval 11 %. Celkovou sledovanost TV pořadů dále navyšuje jejich sledovanost přes internet na dalších zařízeních, což je zvlášť patrné u mladších cílových skupin, zejména u 15-24 let.

Rekordní květen

Květnová hodnota průměrné doby sledování (ATS) překonala sledovanost z roku 2023. Zásadní podíl na tom mělo Mistrovství světa v hokeji, které českým divákům přineslo fantastické zážitky. Třešničkou na dortu sledovanosti bylo finálové utkání, ve kterém se Česko stalo mistrem světa.

Projekt PCEM aktuálně

Data z projektu PCEM jsou za celé období měření TV sledovanosti dostupná prostřednictvím softwarových nástrojů, včetně dat z doplňkových mediálně-lifestylových výzkumů, jako je Kontinuální výzkum (KV) a Výzkum životního stylu (LSS). Klíčovým softwarovým nástrojem pro zpracování těchto dat je v současnosti Adwind Kite. Televizní data lze však zpracovávat také pomocí dalších technologií, například softwarů od společností Lerach a TechEdge. ATO ve spolupráci s realizátorem projektu PCEM sleduje změny ve způsobu šíření a trendy ve způsobu sledování televize a TV obsahu a reflektuje je plynulým rozvojem projektu. Např. na začátku letošního roku bylo zahájeno měření Smart TV aplikací. Horkým tématem je možné rozšíření projektu o měření sledovanosti mimo domov (např. na chalupách či v restauracích), které je jedním z aktuálních trendů i v zahraničí.

Jak vidí budoucnost projektu PCEM a na co se těší v roce 2024 Michal Jordan?

Věřím, že i v období probíhající technologické změny a měnících se diváckých zvyklostí bude televizní měření nadále pevným bodem mediálního trhu, které všechny nové trendy věrohodně zachytí i v budoucnosti. Těším se, že se nám podaří dotáhnout k realizaci některá další dílčí rozšíření projektu, která umožní dále zkvalitnit jeho parametry a zvýšit jeho rozsah. Obchodní, ale i společenský význam má jen takový videoobsah, který je možné věrohodně změřit.

Jak vidí budoucnost projektu PCEM a na co se těší v roce 2024 Petr Matyáštík, Market Leader Nielsen?

Měření televizní sledovanosti v ČR je pro Nielsen nesmírně významným projektem, který nás velmi baví a snažíme se ho posouvat vpřed. Díky působení na globální úrovni a měření sledovanosti TV v mnoha zemích světa a zároveň hluboké znalosti lokálního trhu přinášíme do projektu širší pohled na aktuální dění v této oblasti a snažíme se využít tu nejlepší praxi pro české prostředí. A sám jsem zvědavý, jak letošní významné sportovní akce zahýbají čísly o sledovanosti za rok 2024.

Zdroj: www.skupinaprima.cz

Další články

Další články od Prima

Media Club jako jednička na trhu zdražuje. Rozšiřuje portfolio o nové TV kanály i rádia

Media Club jako jednička na trhu zdražuje. Rozšiřuje portfolio o nové TV kanály i rádia

Obchodní zastupitelství Media Club představilo novou obchodní politiku pro rok 2025. Jako jednička na trhu na poli televizní a rozhlasové reklamy má podíl sledovanosti 34 %, poslechovosti 45 %, dokáže oslovit přes 6,9 mil. reálných uživatelů na webech a 8 mil. uživatelů na sociálních sítích. Díky širokému portfoliu a síle zastupovaných značek dokáže Media Club oslovit téměř 100 % české populace. V roce 2025 se plánuje orientovat na lepší cílení kampaní, samozřejmě s ohledem na cílové skupiny klientů, a tím zvýšení jejich efektivity. Do portfolia zařadí jeden až dva nové televizní kanály a tři rozhlasové stanice. Průměrná míra inflace pro televizní reklamu pro rok 2024 je na úrovni 18–22 %, pro rádiovou reklamu v průměru o 5 %. V online prostoru u vybraných formátů dosáhne inflace mezi 8 až 10 %.
| Prima
Fenomén ZOO: seriál průměrně sledovalo přes 1 milion diváků

Fenomén ZOO: seriál průměrně sledovalo přes 1 milion diváků

Seriál ZOO, který skupina Prima vysílala na své hlavní stanici od 13. ledna 2022, nabídl divákům celkem 18 331 minut zábavy ve 224 epizodách. Poslední díl oblíbeného seriálu si nenechalo ujít 791 000 diváků (24,48 %) v CS 15+. Průměrně každou epizodu sledovalo 1 010 000 lidí starších patnácti let při sharu 27,08 %. Nejvíce diváků přilákala první epizoda, kterou si nenechalo ujít 1 452 000 diváků (share 31,01 %) v CS 15+. Alespoň jeden díl seriálu ZOO zhlédlo 2,7 milionu diváků.
| Prima
Hoďte se DO POHODY s Marianem Jelínkem! CNN Prima NEWS spouští poradnu zdarma pro lepší život

Hoďte se DO POHODY s Marianem Jelínkem! CNN Prima NEWS spouští poradnu zdarma pro lepší život

Být v pohodě a cítit štěstí se dá naučit. To je názor, s nímž lze určitě polemizovat. Hůř už, pokud je jeho autorem a zároveň obhájcem Marian Jelínek, populární mentální kouč, bývalý trenér hvězd hokejové NHL Jaromíra Jágra nebo Petra Mrázka a sám někdejší hokejista. Jak mít v těžké době lehkou hlavu? Ať už jsem rodič, či jeho ratolest? Jde to. Věhlasný kouč sportovních hvězd i vrcholných manažerů Jelínek hledá řešení v novém videopodcastu DO POHODY společně s moderátorkou CNN Prima NEWS Lucií Čermákovou.
| Prima
Hrdina míří na scénu

Hrdina míří na scénu

Televize Prima pouští na obrazovky nový krimi seriál s názvem Hrdina. V hlavních rolích se představí Jan Nedbal jako detektiv Adam Hrdina, Kristýna Boková jako státní zástupkyně Lucie Bartošová a trojku uzavírá Ondřej Malý jako major Říha.
| Prima
Devadesátky: Nový videopodcast CNN Prima NEWS ukazuje divoký porevoluční život bez cenzury

Devadesátky: Nový videopodcast CNN Prima NEWS ukazuje divoký porevoluční život bez cenzury

Na hlavách se nosily mullety, v kapsách džínů se objevovaly první mobily, kazeťáky pomalu střídala CD a večery lidé s oblibou trávili u filmů z videopůjčovny nebo si zašli na odvázanou diskotéku. Takhle si mnozí z nás pamatují devadesátky. Bylo to divoké období nově nabyté svobody, radosti, zábavy bez hranic, ale i zlatá éra králů podsvětí. Hosté moderátora Karla Zídky popisují v novém pořadu Devadesátky tehdejší dobu, kdy byla korektnost neznámý výraz, bez příkras a bez cenzury tak, aby si divák mohl názor udělat sám. Videopodcast poprvé uvidíte v sobotu 19. října ve 22:20 na CNN Prima NEWS a poté na webu CNNPrima.cz a v nejrozšířenějších podcastových a streamingových platformách.
| Prima
Láska nezná hranic ani na televizních obrazovkách. Už 1. listopadu startuje Prima LOVE SK

Láska nezná hranic ani na televizních obrazovkách. Už 1. listopadu startuje Prima LOVE SK

Programovou nabídku skupiny Prima na slovenském televizním trhu rozšíří od pátku 1. listopadu televizní kanál Prima LOVE SK. Podle konceptu kanálu Prima LOVE v České republice nabídne obsah zaměřený především na ženské publikum. Jeho program bude vycházet z programové skladby svého českého vzoru, a to včetně množství akvizičních titulů. Kanál Prima LOVE SK bude od svého startu v nabídce většiny operátorů satelitních, kabelových, IPTV a placených DVB-T služeb na Slovensku.
| Prima
Šestý ročník veletrhu a přehlídky čisté mobility e-SALON se blíží. Těšte se na technologické skvělé novinky i spoustu zábavy.

Šestý ročník veletrhu a přehlídky čisté mobility e-SALON se blíží. Těšte se na technologické skvělé novinky i spoustu zábavy.

Zajímají vás novinky ze světa automobilismu? Šestý ročník e-SALONu bude plný premiér nových vozů na největší ploše ve své v historii. Vydejte se za technologiemi i odpočinkem na Výstaviště v pražských Letňanech už na začátku listopadu.
| Prima
Skupina Prima natáčí nový seriál O lidech a koních z prostředí profesionálního chovu koní

Skupina Prima natáčí nový seriál O lidech a koních z prostředí profesionálního chovu koní

Před pár týdny se v kouzelném prostředí statku kousek od středočeského Benešova rozjelo natáčení nového seriálu skupiny Prima, ve kterém se v hlavních rolích představí Marek Lambora, Darija Pavlovičová, Michal Dlouhý, Ondřej Kraus, Matěj Hádek, Štěpán Benoni nebo Lenka Vlasáková. Osmidílný seriál bude mapovat nejen vztahy uvnitř rodiny hlavních hrdinů a v jejím okolí, ale především příběhy samotných koní. To vše pod supervizí legendy českého dostihového sportu a čtyřnásobného vítěze Velké pardubické Václava Chaloupky.
| Prima
Láďa Hruška představil novou vychytanou kolekci pro KlokArt Fondu ohrožených dětí

Láďa Hruška představil novou vychytanou kolekci pro KlokArt Fondu ohrožených dětí

Láďa Hruška, který se svým pořadem Vychytávky Ládi Hrušky oslavil v září nejen kulatiny, ale i 300. díl, přinesl divákům už na tisíc vychytávek a zlepšováků nejen svých, ale i ze zahrad, dílen a kuchyní svých diváků a divaček. S desátou sezónou pořadu ale tentokrát přichází také zbrusu nová vychytaná kolekce, která vznikla ve spolupráci s charitativním projektem KlokArt Fondu ohrožených dětí. Jejím prostřednictvím je možné podpořit děti v nouzi, kterým Fond už 34 let pomáhá.
| Prima
Skupina Prima po druhé ocenila mladé filmaře z FAMO Písek. Prima TALENT 2024 vyhrály komedie a drama

Skupina Prima po druhé ocenila mladé filmaře z FAMO Písek. Prima TALENT 2024 vyhrály komedie a drama

Druhý ročník soutěže Prima TALENT 2024 se uskutečnil v sobotu 6. října v píseckém kině Portyč v rámci oslav dvaceti let Filmové akademie Miroslava Ondříčka. Právě její studenti druhého ročníku měli možnost prezentovat své krátké filmy před odbornou porotou a zaměstnanci televize Prima.
| Prima