Ministerstvo dopravy··4 min

Další provoz a rozvoj registru vozidel zohlední ochranu utajovaných informací

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

O dalším provozu a rozvoji registru vozidel bude ministerstvo dopravy jednat se stávajícím provozovatelem – společností ICZ. Nadále tak bude plně zajištěna ochrana utajovaných informací v registru, který je součástí kritické informační struktury státu. Ministerstvo dopravy tento postup konzultovalo s Národním bezpečnostním úřadem a bezpečnostními složkami a získalo jejich souhlasná stanoviska. O zadání dalšího provozu registru vozidel bude ministr dopravy Dan Ťok v nejbližší době informovat vládu.

Další provoz a rozvoj registru vozidel zohlední ochranu utajovaných informací

Registr silničních vozidel je jediným systémem v České republice, který zajišťuje evidenci vozidel a údaje v něm obsažené se využívají i při řešení odpovědnosti za provoz vozidla, v pojišťovnictví, celní správě, při práci exekutorů a podobně. Systém je rovněž napojen na povinnou přeshraniční výměnu informací v rámci EU. Registr je podle usnesení vlády součástí kritické informační struktury státu.

Ministerstvo dopravy na provoz registru vozidel opakovaně vypsalo otevřenou soutěž a usilovalo zadání veřejné zakázky touto standardní cestou. V loňském roce ovšem už druhý tendr zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v souvislosti s tím, že obsahoval neveřejnou část. Z důvodu ochrany utajovaných informací je nicméně nezbytné neveřejnou část zachovat. Nelze ji zároveň popsat tak, aby všichni uchazeči měli kompletní představu o předmětu soutěže a mohli podat kvalifikovanou nabídku.

Na řešení těchto případů zákon o zadávání veřejných zakázek pamatuje a obsahuje institut zadání zakázky mimo režim zákona. V rezortu dopravy byl v minulosti ze stejných důvodů podobně zadán i provoz registru řidičů. Jako zodpovědný zadavatel podniklo ministerstvo vše, co mohlo, k otevřené soutěži. Povinnost státu chránit utajované informace u tohoto kritického informačního systému je nicméně zásadním požadavkem, což potvrdil i Národní bezpečnostní úřad.

„Cílem zakázky na další provoz registru vozidel je především zajištění bezproblémového chodu systému na obcích s rozšířenou působností. Systém v současné době funguje spolehlivě, bez výpadků, které by komplikovaly práci úřadů. Předmětem je také zajištění oprávněných výdajů dat z registru třetím stranám v rámci EU, zajištění rozvoje systému včetně legislativních změn a fungování call centra pro uživatele systému. Ministerstvo zároveň bude usilovat o zlevnění dnešních cenových podmínek,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Správce infrastruktury pro informační systémy hledá ministerstvo v otevřené soutěži

Ministerstvo dopravy současně vypsalo otevřené výběrové řízení na provoz infrastruktury svých informačních systémů, kterou v současné době zajišťuje společnost O2. Dobu provozu ministerstvo ve výběrovém řízení stanovilo jako neurčitou, ovšem s maximální cenou ve výši 275 milionů korun bez DPH. Jakmile bude dosaženo této částky, smlouva skončí. Zajištěna má být infrastruktura pro všechny dopravně správní agendy, tedy nejen pro Centrální registr vozidel, ale také Centrální informační systém STK, digitální tachograf a rovněž pro účetní systém ministerstva IMIS. Infrastruktura zahrnuje mj. počítače, úložiště dat, komunikační technologii pro komunikaci s obcemi, potřebný software či databáze, nikoli samotné aplikace.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy