ČNB zpřístupní registr pro platby na kontakt

|

Nový registr umožní bankám zprovoznit službu platby na kontakt, která zjednoduší posílání peněz mezi lidmi. Registr pro platby na kontakt bude provozovat Česká národní banka. Namísto čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví bude stačit zadat mobilní číslo příjemce platby. Banky do něj budou mít přístup od 30. října 2023. Platby na kontakt by se pro veřejnost mohly spustit v průběhu listopadu.

Hlavním úkolem registru plateb na kontakt bude párování telefonních čísel s čísly účtů. Platby na kontakt budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu. Při zasílání peněz uživatelům této služby pak bude možné namísto čísla účtu vyplňovat jejich telefonní číslo.

Pokud má majitel telefonního čísla více bankovních účtů, bude si muset při registraci vybrat, který zvolí pro příjem plateb na kontakt. Zároveň je ale možné, aby k jednomu bankovnímu účtu bylo připojeno více telefonních čísel. Například manželé mají jeden společný účet, ale každý vlastní mobilní telefon. Uživatelé by také měli vidět před odesláním platby název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení. Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Maximální limit pro jednu platbu bude pět tisíc korun.

Na přípravě služeb registru spolupracují Česká bankovní asociace a ČNB. Službu platby na kontakt budou provozovat zapojené banky, kterých se zatím přihlásilo devět. ČNB bude spravovat registr. Dokumentace, která je klíčová pro zprovoznění registru, je k dispozici na webu ČNB v sekci platební styk.

Inovace by také měla napomoci k omezení chyb, kterých se občas klienti při nesprávném vyplnění čísla bankovního účtu nebo kódu banky dopouští. Odeslané peníze tak v horším případě mohou skončit na jiném účtu. Vedle omezení takovýchto omylů mají platby na kontakt vést k dalšímu urychlení platebního styku.

Bezpečnost je pro ČNB i ČBA na prvním místě. Proto i s ohledem na nedávné kybernetické útoky na finanční instituce v ČR klademe nejvyšší důraz na zabezpečení všech plateb.

ČNB v rámci prevence proti finančním podvodům upozorňuje, aby klienti bank posílali peníze pouze lidem, které znají a důvěřují jim. Zejména by se měli mít na pozoru před nevyžádanými a potenciálně podvodnými žádostmi o peníze. S tím, jak se zvyšuje rychlost a komfort provedení plateb, zkracuje se i doba, za kterou mohou lidé o své peníze přijít. Více informací o tom, jak se bránit finančním podvodům, je možné najít na vzdělávacím webu ČNB PenizeNaUteku.cz v rubrice Podvody.

Na podvody v kyberprostoru upozorňuje i nová kampaň České bankovní asociace #nePINdej! Více informací o tom, jak vypadají nejrůznější pokusy a metody e-šmejdů a jak se jim bránit, je možné si vyzkoušet v interaktivním testu na webu KyberTest.cz.

Petra Krmelová
ředitelka odboru komunikace a mluvčí ČNB

ČNB

Radek Šalša
vedoucí komunikace a PR ČBA

ČBA

Zdroj: www.cnb.cz

ČNB

Česká národní banka cílem kybernetického útoku

Česká národní banka se v pátek 1. září v ranních hodinách stala terčem cíleného útoku DDoS (Distributed Denial of Service), který může způsobit zpomalení, případně nedostupnost webu ČNB. Útok nezasáhl vnitřní informační systémy, nedošlo k úniku žádných dat.

ČNB

Zátěžové testy opět prokázaly vysokou odolnost domácích bank a pojišťoven

České banky a pojišťovny jsou i nadále schopné odolávat zhoršeným ekonomickým podmínkám. Bankovní sektor disponuje odpovídajícím kapitálovým polštářem, který umožňuje čelit i silným negativním šokům. Také pojišťovny jsou dostatečně kapitálově vybavené a dokážou absorbovat relativně významné změny rizikových faktorů. Vyplývá to z výsledků dohledových zátěžových testů České národní banky.