Scio··9 min

Chodí do školy každý den, přesto se o nich moc nemluví

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

Žádná škola se bez nich neobejde, přesto bývají často přehlíženi. Kuchařky, školníci, hospodářky, uklízečky a další nepedagogičtí pracovníci. Jak se ve svých školách cítí, jak vycházejí se svými učícími kolegy a se žáky? Na to dává odpověď šetření Mapa školy, realizované v uplynulém školním roce mezi 900 nepedagogickými pracovníky základních škol.

Až doedávna stáli nepedagogičtí pracovníci ve školství na okraji pozornosti veřejnosti. Vše se změnilo s novým školním rokem, kdy vláda oznámila záměr razantně snížit počet zaměstnanců ve školství, a to hlavně v oblasti nepedagogických pracovníků, reprezentovaných především kuchařkami, školníky, hospodářkami apod. Jak potvrzují každoroční výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření Mapa školy, které realizuje společnost Scio, těchto zaměstnanců si školy většinou velmi cení a zároveň tito pracovníci bývají spokojeni jak se svou školou, tak i se vztahy s pedagogickými kolegy.

Z dotazování mezi více než 900 nepedagogickými pracovníky základních škol v loňském školním roce vyplývá, že se zaměstnaneckým zázemím je spokojeno 9 z 10 dotázaných (92 % je rozhodně či spíše spokojeno) a podobné je to s organizací práce ze strany vedení školy (94 %) i s pracovní dobou (95 %). Kde by mohla být situace lepší, je finanční ohodnocení, se kterým jsou spokojeny dvě třetiny (67 %) nepedagogických pracovníků. Co se týká zmíněné pracovní doby, přestože dotazovaní vyjadřovali vesměs spokojenost, i tak skoro polovina (47 %) uvedla, že alespoň někdy musí pracovat přesčas.

Spolupráci mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky si pochvaluje 9 z 10 (89 %) nepedagogických pracovníků, stejně jako si pochvalují vybavení, které potřebují pro svou práci (92 %). Lidé, kteří neučí, velmi pozitivně vnímají i to, že jim vedení školy naslouchá, a pokud potřebují probrat svou práci, udělá si na ně čas (96 %). Pokud se objeví nějaký problém nebo nedostatek, vedení pomůže s jeho řešením (93 %). A že se nějaké ty překážky alespoň občas objeví, připouští skoro polovina dotázaných (48 %).

Co se týká konkrétních mezilidských vztahů, tak drtivá většina nepedagogických pracovníků se svými kolegy ve třídách vychází dobře. Jen 4 % z nich tvrdí, že mívají stálé nebo časté problémy s chováním některých pedagogů, zhruba každý pátý (18 %) má takovou zkušenost občas. „Podobné je to i se vztahy k žákům. Jen 4 % dotázaných říkají, že téměř neustále nebo často mívají problémy se žáky, třetina (31 %) občas, ale dvě třetiny (65 %) prakticky žádné problémy nevnímají. Celkově je pak s mezilidskými vztahy na škole spokojeno 9 z 10 (90 %) nepedagogických pracovníků a stejně vysoké je i procento lidí, kteří jsou přesvědčeni, že na jejich škole vládne dobrá a pohodová atmosféra,“ komentuje výsledky šetření Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy. To se také odráží na celkové spokojenosti, která se blíží svému maximu – 97 % dotázaných říká, že jsou se svou pracovní pozicí na dané škole spokojeni. Přesto ale 14 % poznamenává, že by jejich práci mohlo vedení více ocenit.

A kde by vedení škol mohlo směrem k nepedagogickým pracovníkům rovněž zlepšit situaci, to je v oblasti informování a boji proti vyhoření. Zhruba každý šestý zaměstnanec (17 %) postrádá informace, které ovlivňují jeho práci, a skoro každý třetí (30 %) se ze své práce pravidelně cítí vyčerpán.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace – Mapa školy

Až doedávna stáli nepedagogičtí pracovníci ve školství na okraji pozornosti veřejnosti. Vše se změnilo s novým školním rokem, kdy vláda oznámila záměr razantně snížit počet zaměstnanců ve školství, a to hlavně v oblasti nepedagogických pracovníků, reprezentovaných především kuchařkami, školníky, hospodářkami apod. Jak potvrzují každoroční výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření Mapa školy, které realizuje společnost Scio, těchto zaměstnanců si školy většinou velmi cení a zároveň tito pracovníci bývají spokojeni jak se svou školou, tak i se vztahy s pedagogickými kolegy.

Z dotazování mezi více než 900 nepedagogickými pracovníky základních škol v loňském školním roce vyplývá, že se zaměstnaneckým zázemím je spokojeno 9 z 10 dotázaných (92 % je rozhodně či spíše spokojeno) a podobné je to s organizací práce ze strany vedení školy (94 %) i s pracovní dobou (95 %). Kde by mohla být situace lepší, je finanční ohodnocení, se kterým jsou spokojeny dvě třetiny (67 %) nepedagogických pracovníků. Co se týká zmíněné pracovní doby, přestože dotazovaní vyjadřovali vesměs spokojenost, i tak skoro polovina (47 %) uvedla, že alespoň někdy musí pracovat přesčas.

Spolupráci mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky si pochvaluje 9 z 10 (89 %) nepedagogických pracovníků, stejně jako si pochvalují vybavení, které potřebují pro svou práci (92 %). Lidé, kteří neučí, velmi pozitivně vnímají i to, že jim vedení školy naslouchá, a pokud potřebují probrat svou práci, udělá si na ně čas (96 %). Pokud se objeví nějaký problém nebo nedostatek, vedení pomůže s jeho řešením (93 %). A že se nějaké ty překážky alespoň občas objeví, připouští skoro polovina dotázaných (48 %).

Co se týká konkrétních mezilidských vztahů, tak drtivá většina nepedagogických pracovníků se svými kolegy ve třídách vychází dobře. Jen 4 % z nich tvrdí, že mívají stálé nebo časté problémy s chováním některých pedagogů, zhruba každý pátý (18 %) má takovou zkušenost občas. „Podobné je to i se vztahy k žákům. Jen 4 % dotázaných říkají, že téměř neustále nebo často mívají problémy se žáky, třetina (31 %) občas, ale dvě třetiny (65 %) prakticky žádné problémy nevnímají. Celkově je pak s mezilidskými vztahy na škole spokojeno 9 z 10 (90 %) nepedagogických pracovníků a stejně vysoké je i procento lidí, kteří jsou přesvědčeni, že na jejich škole vládne dobrá a pohodová atmosféra,“ komentuje výsledky šetření Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy. To se také odráží na celkové spokojenosti, která se blíží svému maximu – 97 % dotázaných říká, že jsou se svou pracovní pozicí na dané škole spokojeni. Přesto ale 14 % poznamenává, že by jejich práci mohlo vedení více ocenit.

A kde by vedení škol mohlo směrem k nepedagogickým pracovníkům rovněž zlepšit situaci, to je v oblasti informování a boji proti vyhoření. Zhruba každý šestý zaměstnanec (17 %) postrádá informace, které ovlivňují jeho práci, a skoro každý třetí (30 %) se ze své práce pravidelně cítí vyčerpán.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace – Mapa školy

Články s podobným tématem

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio