Ministerstvo dopravy··4 min

Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministři dopravy 27 členských států EU se na zasedání Rady věnovali diskuzi o návrzích v rámci balíčku Fit for 55, které se dotknou letecké, námořní i silniční dopravy. Tato rozsáhlá legislativa je součástí plánu EU na snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % oproti roku 1990 a nasměrování EU ke klimatické neutralitě do roku 2050. Česko v Bruselu zastupoval náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla

K dosažení klimatických ambicí počítá Evropská komise s transformací celého hospodářství a společnosti. Spolu s dalšími sektory představuje doprava značný zdroj znečistění. Navrhované změny se tak významně dotknou celého odvětví i jeho uživatelů.

Ministři dopravy se na svém zasedání zaměřili na udržitelná letecká paliva, dobíjecí stanice pro alternativní paliva a udržitelná paliva v námořní dopravě.

V oblasti letectví iniciativa ReFuelEU Aviation počítá s rozvojem a širším využitím udržitelných leteckých paliv. Podle návrhu Evropské komise by měl být jejich minimální podíl zaveden již od roku 2025 s postupným navyšováním na minimální podíl až 63 % v roce 2050. Náměstek Sechter upozornil, že výchozí pozice členských států pro zavádění udržitelných leteckých paliv se značně liší a zdůraznil nutnost dosažení vyváženého kompromisu. „Jsem přesvědčen, že současný návrh je velmi ambiciózní, letectví jako celek utrpělo v důsledku epidemie rozsáhlé ztráty, které bude ještě dlouho vstřebávat a návrh proto potřebuje upřesnění. Neměli bychom letectví a průmyslu navyšovat cíle bez dalších opatření, která zajistí dostupnost udržitelných leteckých paliv, a to i po finanční stránce“, doplnil náměstek Jan Sechter.

Další oblastí, kterou Česko bedlivě sleduje, je návrh nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva. Jedná se o revidovaný návrh stávající legislativy s cílem zajistit dostatek dobíjecích stanic a dostatečnou infrastrukturu tak, aby se řidiči nemuseli bát, že se svým vozem uvíznou na cestě. Česká republika považuje za stěžejní uspíšit rozvoj infrastruktury především pro osobní vozidla a k tomu jsou na národní úrovni do procesu zapojeni všichni aktéři. Vzájemnou spolupráci mj. dokládá i Memorandum mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem průmyslu a obchodu s výrobci vozidel, energetickými společnostmi a investory a provozovateli dobíjecí infrastruktury o společném zájmu na rozvoji e-mobility podepsané v říjnu v Praze.

Česko nicméně považuje za předčasné navržené cíle v oblasti výstavby infrastruktury pro nákladní automobily. Návrh totiž počítá s vybudováním dobíječek pro nákladní auta na hlavních tazích již v roce 2025. „Přílišný tlak na ambiciózní cíle u dobíjecích stanic pro nákladní vozidla by mohl vést k opačnému výsledku. Ačkoliv je díky různé finanční podpoře k dispozici dostatek finančních prostředků pro výstavbu, nemáme nástroje, jak provozovatelům stanic pomoci překlenout období prvotní nerentability způsobené také vysokými provozními náklady stanic“, upozornil náměstek Sechter. Přechod by proto měl být postupný a měl by odrážet reálné možnosti trhu. U nákladních elektroaut v tuto chvíli existují jen první modely a potrvá mnoho let, než se trh rozvine a dopravci budou mít prostředky na nákup těchto vozidel. Tento aspekt náměstek Sechter rovněž zdůraznil Evropské komisi.

Projednávání návrhů bude dále pokračovat v pracovních orgánech Rady a v Evropského parlamentu. Po nalezení pozice obou institucí bude zahájeno jejich vzájemné vyjednávání o konečné podobě legislativy.

Na okraj zasedání jednal náměstek Sechter se svým polským protějškem a s dalšími zástupci států na východní hranici EU o řešení situace na hranicích s Běloruskem, kde se v důsledku počínání běloruského režimu a organizované ilegální migraci tvoří dlouhé kolony kamionů a řidiči z ČR a z dalších států zde čekají několik dní.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy