Ministerstvo dopravy··4 min

Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministři dopravy 27 členských států EU se na zasedání Rady věnovali diskuzi o návrzích v rámci balíčku Fit for 55, které se dotknou letecké, námořní i silniční dopravy. Tato rozsáhlá legislativa je součástí plánu EU na snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % oproti roku 1990 a nasměrování EU ke klimatické neutralitě do roku 2050. Česko v Bruselu zastupoval náměstek ministra dopravy Jan Sechter.

Česko vyzvalo k postupnému a ekonomicky racionálnímu rozvoji infrastruktury pro kamiony a letadla

K dosažení klimatických ambicí počítá Evropská komise s transformací celého hospodářství a společnosti. Spolu s dalšími sektory představuje doprava značný zdroj znečistění. Navrhované změny se tak významně dotknou celého odvětví i jeho uživatelů.

Ministři dopravy se na svém zasedání zaměřili na udržitelná letecká paliva, dobíjecí stanice pro alternativní paliva a udržitelná paliva v námořní dopravě.

V oblasti letectví iniciativa ReFuelEU Aviation počítá s rozvojem a širším využitím udržitelných leteckých paliv. Podle návrhu Evropské komise by měl být jejich minimální podíl zaveden již od roku 2025 s postupným navyšováním na minimální podíl až 63 % v roce 2050. Náměstek Sechter upozornil, že výchozí pozice členských států pro zavádění udržitelných leteckých paliv se značně liší a zdůraznil nutnost dosažení vyváženého kompromisu. „Jsem přesvědčen, že současný návrh je velmi ambiciózní, letectví jako celek utrpělo v důsledku epidemie rozsáhlé ztráty, které bude ještě dlouho vstřebávat a návrh proto potřebuje upřesnění. Neměli bychom letectví a průmyslu navyšovat cíle bez dalších opatření, která zajistí dostupnost udržitelných leteckých paliv, a to i po finanční stránce“, doplnil náměstek Jan Sechter.

Další oblastí, kterou Česko bedlivě sleduje, je návrh nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva. Jedná se o revidovaný návrh stávající legislativy s cílem zajistit dostatek dobíjecích stanic a dostatečnou infrastrukturu tak, aby se řidiči nemuseli bát, že se svým vozem uvíznou na cestě. Česká republika považuje za stěžejní uspíšit rozvoj infrastruktury především pro osobní vozidla a k tomu jsou na národní úrovni do procesu zapojeni všichni aktéři. Vzájemnou spolupráci mj. dokládá i Memorandum mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem průmyslu a obchodu s výrobci vozidel, energetickými společnostmi a investory a provozovateli dobíjecí infrastruktury o společném zájmu na rozvoji e-mobility podepsané v říjnu v Praze.

Česko nicméně považuje za předčasné navržené cíle v oblasti výstavby infrastruktury pro nákladní automobily. Návrh totiž počítá s vybudováním dobíječek pro nákladní auta na hlavních tazích již v roce 2025. „Přílišný tlak na ambiciózní cíle u dobíjecích stanic pro nákladní vozidla by mohl vést k opačnému výsledku. Ačkoliv je díky různé finanční podpoře k dispozici dostatek finančních prostředků pro výstavbu, nemáme nástroje, jak provozovatelům stanic pomoci překlenout období prvotní nerentability způsobené také vysokými provozními náklady stanic“, upozornil náměstek Sechter. Přechod by proto měl být postupný a měl by odrážet reálné možnosti trhu. U nákladních elektroaut v tuto chvíli existují jen první modely a potrvá mnoho let, než se trh rozvine a dopravci budou mít prostředky na nákup těchto vozidel. Tento aspekt náměstek Sechter rovněž zdůraznil Evropské komisi.

Projednávání návrhů bude dále pokračovat v pracovních orgánech Rady a v Evropského parlamentu. Po nalezení pozice obou institucí bude zahájeno jejich vzájemné vyjednávání o konečné podobě legislativy.

Na okraj zasedání jednal náměstek Sechter se svým polským protějškem a s dalšími zástupci států na východní hranici EU o řešení situace na hranicích s Běloruskem, kde se v důsledku počínání běloruského režimu a organizované ilegální migraci tvoří dlouhé kolony kamionů a řidiči z ČR a z dalších států zde čekají několik dní.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy