Ministerstvo dopravy··8 min

Česko je na dobré cestě být SMART. Brněnský URBIS přináší bezprecedentní souhru institucí

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstva průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, životního prostředí a dopravy, Svaz měst a obcí, Jihomoravský kraj, Statutární město Brno a společnost Veletrhy Brno právě dokončily podpis společného memoranda o spolupráci. Jeho cílem je společnými silami vytvořit platformu, která napomůže zavádění inovací do území a stane se hlavním středoevropským hubem pro propojování aktérů, know-how a aktivit na poli Smart Cities. Středobodem iniciativy je veletrh URBIS v Brně a na něj navázaný rodící se projekt živé laboratoře v areálu brněnského výstaviště. Nově pojatý URBIS otevře brány zástupcům municipalit, krajů, start-upů a inovativních firem, inovačních center, univerzit, oborových sdružení, neziskových organizací i široké veřejnosti, a to již 4. až 6. června 2024.

Česko je na dobré cestě být SMART. Brněnský URBIS přináší bezprecedentní souhru institucí

Často skloňovaný termín Smart Cities v sobě ukrývá klíč k řešení velkých globálních výzev současnosti. Města vyprodukují přibližně 75 % emisí, obdobně se podílejí na spotřebě energie ale také na tvorbě HDP a v neposlední řadě jsou domovem pro tři čtvrtiny občanů Česka i Evropské unie. A očekává se, že jejich význam dále poroste. Optikou těchto čísel lze podstatu Smart Cities shrnout do tří jednoduchých bodů:

  1. odolnost a udržitelný rozvoj,
  2. prosperita,
  3. kvalita života.

Být SMART pak neznamená nic jiného než se v těchto oblastech zlepšovat zaváděním vhodných inovativních řešení, postupů a partnerství. Avšak implementace do území je již složitější – regiony, města ale i menší obce jsou komplexní organismy, v nichž se prolínají nejrůznější dimenze lidské činnosti a k tomu velký počet aktérů s odlišnými znalostmi, potřebami a zájmy. Základní podmínkou úspěchu je proto dialog a koordinovaná spolupráce, což je v českém prostředí nemalá výzva.

„Česko je se svými asi 6250 obcemi evropským rekordmanem v počtu územních samospráv k celkové populaci. Téměř 90 % z nich má do pěti tisíc obyvatel – 80 % dokonce méně než tisíc. Kvůli své malé velikosti obcím často chybí kapacita pro zavádění inovací, proto potřebujeme v ekosystému Smart Cities rozvíjet spolupráci a zapojit do rozvoje území co nejvíce aktérů. V tomto ohledu hrají akce jako URBIS důležitou roli,“ uvádí místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, jehož rezort je gestorem agendy Smart Cities i příslušné národní koncepce.

Implementace koncepce probíhá v široké spolupráci institucí. Mezi nejaktivnější z nich patří Ministerstvo průmyslu obchodu, které se v projektu URBIS ujalo role koordinátora. „Na oblast Smart Cities se zaměřujeme dlouhodobě. Vidíme v ní potenciál pro české firmy prosazovat se celosvětově na poli moderních technologií a inovací, jejichž cílem je zlepšit život obyvatel měst a obcí. URBIS je pro nás nástrojem, jak pomoct firmám, samosprávám i dalším aktérům navazovat vzájemný dialog a rozvíjet v tuzemsku inovační partnerství. Tímto usnadníme českým firmám expanzi do zahraničí, posílíme naši konkurenceschopnost a zároveň zvýšíme atraktivitu České republiky pro nové investory“, vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Memorandum a z něj plynoucí aktivity jsou unikátní tím, že provazují zájmy a agendu hned několika rezortů, a především je posouvají od koncepční ke konkrétní projektové spolupráci na tématech důležitých pro Českou republiku i mezinárodní společenství. „Ministerstvo životního prostředí dlouhodobě podporuje širokou škálu aktivit, jejichž společným jmenovatelem je cíl zlepšení kvality života v sídlech, ať už se jedná o oblast energetiky, čisté mobility, šetrného nakládání s vodou, budování zelené a modré infrastruktury či snižování světelného znečištění. Spolupráce na projektu URBIS do tohoto záměru přirozeně zapadá. Investice do inovativních řešení v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu stále představují velkou příležitost,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík.

Profilovat Českou republiku a Brno jako středoevropský inovační hub pro obor Smart Cities, který by měl zásadně ovlivňovat budoucnost, je strategický krok. Že padla volba právě na Brno, není náhoda. URBIS totiž nezačíná od nuly, ale může stavět na sedmileté tradici a také na širokých možnostech brněnského výstavního areálu. Pozice Brna v srdci středoevropského prostoru pak vytváří ideální místo pro setkávání partnerů z Německa, Polska, Slovenska, Rakouska, Maďarska ale i vzdálenějších částí Evropy. „Rozvoj městských inovací je pro Brno velké téma. Ve Smart Cities rozvíjíme řadu aktivit jak na úrovni města, tak například v evropských projektech. Přitom se opíráme o silný inovační ekosystém Jihomoravského kraje, který může být inspirací pro rozvoj ostatních regionů,“ doplňuje primátorka Markéta Vaňková další synergie.

Společná inciativa institucí otevírá Brnu i celému Česku ojedinělou příležitost. Poptávka po tématu Smart Cities totiž výrazně narůstá v celé střední i východní Evropě, ale zatím žádná ze zemí nedokázala postavit akci, která by tuto poptávku dokázala uspokojit. URBIS The Smart Cities Meetup k tomu má i díky uzavřenému memorandu slibně nakročeno.

Přes mezinárodní ambice zůstává URBIS věrný svému hlavnímu poslání posílit dialog se zástupci územních samospráv a poskytnout jim vodítka pro rozvoj SMART inovací. Stěžejním nástrojem je konferenční program, který připravují přímo rezorty s více než desítkou odborných partnerů v čele se Svazem měst a obcí. „Je důležité, aby diskuze se zástupci municipalit byla vedena věcně, prakticky, a především o otázkách, které odrážejí reálné potřeby měst a obcí. Proto jsme na základě našich praktických zkušeností pomohli vytipovat letošní témata, kterými jsou především Energie a klima, Efektivní veřejná správa a v neposlední řadě i Mobilita budoucnosti, i jejich dílčí obsah. Dbáme na to, aby silnou složkou programu byly příklady dobré praxe, které jsou díky své uchopitelnosti skvělým motorem šíření inovací,“ uvádí Radka Vladyková, výkonná ředitelka Svazu měst a obcí.

Právě silné angažmá rezortů je u URBIS rozdílovým faktorem i z hlediska kvality obsahu. Uspořádání takto významné akce naplňuje myšlenku budování systémového, koordinovaného a propojeného prostředí se zahraničním přesahem, jako o to usiluje Ministerstvo dopravy v oblasti chytré městské mobility. Ministr Martin Kupka dodává: „Téma chytré mobility budoucnosti je jedním z hlavních programových pilířů letošního veletrhu URBIS, a proto aktivní zapojení Ministerstva dopravy do akce i související dlouhodobé iniciativy dává dobrý smysl. Jsem rád, že můžeme být u transformace URBIS a podílet se na jeho novém směřování, aby akce synergicky posílila dlouhodobou podporu našeho rezortu v oblasti chytré dopravy.“ Součástí témat, která chystá programová pracovní skupina pod vedením Ministerstva dopravy, bude například přicházející nová éra v poptávkové hromadné dopravě s dynamickým vedením trasy nebo problematika zásobování a dopravy první a poslední míle.

V rámci inkluzivního pojetí transformačního ročníku URBIS mají zástupci municipalit vstup zdarma (na základě registrace) a vystavovatelé z řad start-upů, územních samospráv, univerzit nebo neziskových organizací mohou využít mimořádně výhodné varianty stánků za cenu od 12 tis. Kč bez DPH. Průběžné aktuality jsou k dispozici na webu www.bvv.cz/urbis.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy