Ministerstvo dopravy··6 min

Česko bude mít 2 samostatné vesmírné mise: AMBIC a QUVIK

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

České ambiciózní mise mají svá jména: AMBIC a QUVIK. Rozhodl o tom na Ministerstvu dopravy výbor, který řídí Rámcový projekt k implementaci podpory, kterou Evropská kosmická agentura (ESA) poskytne vesmírným aktivitám z ČR. Právě v rámci tohoto projektu jsou připravovány české samostatné kosmické ambiciózní mise.

Česko bude mít 2 samostatné vesmírné mise: AMBIC a QUVIK

„Poté, co jsme českým firmám zajistili pozici spolehlivých dodavatelů vybavení a subsystémů pro zahraniční kosmické mise, je dalším logickým krokem a snahou České republiky vybudovat kapacity pro vývoj a výrobu vlastních komplexních družicových systémů a celých kosmických misí. Je to náročnější i nákladnější proces ve srovnání s dosud realizovanými projekty, ale díky vyšší přidané hodnotě má i vyšší návratnost investic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Sedm technicky a vědecky pokročilých návrhů ukazuje potenciál a ambice českého kosmického průmyslu a výzkumných pracovišť. „Spolupráce s ESA a možnost využití jejího odborného zázemí nám pomůže tohoto potenciálu naplno využít a vytvořit v České republice kapacity pro přípravu, stavbu a provoz dnes velmi žádaných družic o hmotnosti kolem 100 kilogramů,“ dodává ministr.

Výbor již v minulém roce koncepty misí hodnotil a sedm z nich doporučil do fáze studie proveditelnosti. Nyní z nich vybral jednu družicovou misi zaměřenou na potřeby státních uživatelů a jednu misi s excelentním vědeckým potenciálem. Vybrané mise odstartují do vesmíru za pět let a rozpočet každé z nich bude přibližně 30 milionů EUR.

Mise AMBIC řešená konsorciem pod vedením Výzkumného zkušebního a leteckého ústavu, a.s. (VZLÚ) je technologický demonstrátor, kterým široké konsorcium českých firem prokáže schopnost vývoje, výroby, kvalifikace, zajištění vypuštění a provozu vlastních družic moderní konstrukce a vyšší třídy než v posledních letech vypouštěné nanosatelity typu cubesat. Tyto družice budou moci pracovat samostatně nebo v konstelaci a budou primárně zaměřeny na pozorování Země. Budou tak schopny poskytovat data pro komerční využití, státní správu i obrané účely. Systém bude využitelný například pro monitorování mimořádných situací a katastrof, infrastruktury, nelegálních staveb či těžby dřeva, zdraví stromů podél silnic a železničních tratí, využívání zemědělské půdy a zeleně ve městech, skládek odpadu a v dalších oblastech. Sekundární funkcí družice bude šifrovaná komunikace pro potřeby státu.

Mise QUVIK rovněž řešená konsorciem pod vedením VZLÚ je kosmický dalekohled pro pozorování vesmíru v ultrafialové části spektra se zaměřením na přechodné (trvající krátkou dobu) události, které jsou důsledkem srážek neutronových hvězd nebo černých děr. K zachycení vědecky nejzajímavějších dat je potřeba okamžitě reagovat a kosmický dalekohled co nejrychleji namířit k místu události. Družice tak musí být vybavena systémem řízení orientace, který v sobě spojuje požadavky na vysokou rychlost prováděných manévrů a současně vysokou stabilitu během pozorování. Tato vlastnost je vysoce ceněna i na komerčním trhu a pro aplikace obranného průmyslu. V čase, kdy tyto přechodné události teleskop nepozoruje, protože k nim ve vesmíru dochází sporadicky, může provádět pozorování jiných objektů vědeckého zájmu. Cíle těchto pozorování mohou být z části vybírány v otevřené soutěži z návrhů celosvětové vědecké komunity, jako je zvykem na dalekohledech Hubble nebo James Webb.

„Na Ministerstvu dopravy jsme ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou připravili unikátní typ kosmických projektů. Říkáme jim ambiciózní, neboť jde o řádově komplexnější aktivity, než ty, co byly dosud v ČR v oblasti kosmických aktivit realizovány. Výbor, kterému předsedám, dnes po celodenním jednání s odborníky z ESA vybral ze sedmi návrhů dva, ale ocenil i práci na ostatních. České firmy a instituce během přípravy na tento výběr získaly know-how, které jsme dosud v České republice neměli. Díky vhledu do procesu plánování a přípravy celé komplexní mise nyní lépe porozumí svým zahraničním partnerům a zákazníkům a budou moci lépe reagovat na jejich potřeby, čímž zvýší svou konkurenceschopnost,“ přibližuje Václav Kobera, ředitel Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.

Výbor doporučil i záložní misi SOVA, kterou navrhlo konsorcium vedené OHB Czechspace, s.r.o. ke studiu vln v atmosféře. Detailnější pochopení jejich vlivu na procesy dynamiky atmosféry a možnost jejich následné zanesení do atmosférických modelů by mohlo vést nejenom k přesnější předpovědi počasí, ale i lepšímu pochopení současné globální změny klimatu.

Ondřej Rohlík, manažer Rámcového projektu, v němž Česká republika ambiciózní mise realizuje, zdůrazňuje: „Evropská kosmická agentura u vybraných projektů kladně hodnotila zejména pečlivé rozpracování uživatelských, technických a vědeckých požadavků, prvotní návrh mise, management a ošetření rizik. Výbor také hodnotil soulad navržených projektů s cíli Národního kosmického plánu, zejména dopad na rozvoj českého kosmického ekosystému a zviditelnění České republiky ve světě. Dalšími ceněnými aspekty je komerční využitelnost technologií, které pro tyto mise budou potřebné a vybudování pozemní infrastruktury pro další kosmické mise a intenzivnější využívání příležitostí, které kosmické aktivity přinášejí.“

„Misí AMBIC zajistíme vlastní technické prostředky pro řadu aplikací sledování stavu a využití území v České republice a také pro posílení její bezpečnosti, což je žádaná kombinace. Nabídkou pozorovacího času na unikátním teleskopu QUVIK přilákáme vědce celého světa a zásadně zvýšíme tak naši prestiž na mezinárodním poli,“ dodává Ondřej Šváb, vedoucí oddělení kosmických aktivit na Ministerstvu dopravy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy