Ministerstvo dopravy··6 min

Česko bude mít 2 samostatné vesmírné mise: AMBIC a QUVIK

České ambiciózní mise mají svá jména: AMBIC a QUVIK. Rozhodl o tom na Ministerstvu dopravy výbor, který řídí Rámcový projekt k implementaci podpory, kterou Evropská kosmická agentura (ESA) poskytne vesmírným aktivitám z ČR. Právě v rámci tohoto projektu jsou připravovány české samostatné kosmické ambiciózní mise.

Česko bude mít 2 samostatné vesmírné mise: AMBIC a QUVIK

„Poté, co jsme českým firmám zajistili pozici spolehlivých dodavatelů vybavení a subsystémů pro zahraniční kosmické mise, je dalším logickým krokem a snahou České republiky vybudovat kapacity pro vývoj a výrobu vlastních komplexních družicových systémů a celých kosmických misí. Je to náročnější i nákladnější proces ve srovnání s dosud realizovanými projekty, ale díky vyšší přidané hodnotě má i vyšší návratnost investic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Sedm technicky a vědecky pokročilých návrhů ukazuje potenciál a ambice českého kosmického průmyslu a výzkumných pracovišť. „Spolupráce s ESA a možnost využití jejího odborného zázemí nám pomůže tohoto potenciálu naplno využít a vytvořit v České republice kapacity pro přípravu, stavbu a provoz dnes velmi žádaných družic o hmotnosti kolem 100 kilogramů,“ dodává ministr.

Výbor již v minulém roce koncepty misí hodnotil a sedm z nich doporučil do fáze studie proveditelnosti. Nyní z nich vybral jednu družicovou misi zaměřenou na potřeby státních uživatelů a jednu misi s excelentním vědeckým potenciálem. Vybrané mise odstartují do vesmíru za pět let a rozpočet každé z nich bude přibližně 30 milionů EUR.

Mise AMBIC řešená konsorciem pod vedením Výzkumného zkušebního a leteckého ústavu, a.s. (VZLÚ) je technologický demonstrátor, kterým široké konsorcium českých firem prokáže schopnost vývoje, výroby, kvalifikace, zajištění vypuštění a provozu vlastních družic moderní konstrukce a vyšší třídy než v posledních letech vypouštěné nanosatelity typu cubesat. Tyto družice budou moci pracovat samostatně nebo v konstelaci a budou primárně zaměřeny na pozorování Země. Budou tak schopny poskytovat data pro komerční využití, státní správu i obrané účely. Systém bude využitelný například pro monitorování mimořádných situací a katastrof, infrastruktury, nelegálních staveb či těžby dřeva, zdraví stromů podél silnic a železničních tratí, využívání zemědělské půdy a zeleně ve městech, skládek odpadu a v dalších oblastech. Sekundární funkcí družice bude šifrovaná komunikace pro potřeby státu.

Mise QUVIK rovněž řešená konsorciem pod vedením VZLÚ je kosmický dalekohled pro pozorování vesmíru v ultrafialové části spektra se zaměřením na přechodné (trvající krátkou dobu) události, které jsou důsledkem srážek neutronových hvězd nebo černých děr. K zachycení vědecky nejzajímavějších dat je potřeba okamžitě reagovat a kosmický dalekohled co nejrychleji namířit k místu události. Družice tak musí být vybavena systémem řízení orientace, který v sobě spojuje požadavky na vysokou rychlost prováděných manévrů a současně vysokou stabilitu během pozorování. Tato vlastnost je vysoce ceněna i na komerčním trhu a pro aplikace obranného průmyslu. V čase, kdy tyto přechodné události teleskop nepozoruje, protože k nim ve vesmíru dochází sporadicky, může provádět pozorování jiných objektů vědeckého zájmu. Cíle těchto pozorování mohou být z části vybírány v otevřené soutěži z návrhů celosvětové vědecké komunity, jako je zvykem na dalekohledech Hubble nebo James Webb.

„Na Ministerstvu dopravy jsme ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou připravili unikátní typ kosmických projektů. Říkáme jim ambiciózní, neboť jde o řádově komplexnější aktivity, než ty, co byly dosud v ČR v oblasti kosmických aktivit realizovány. Výbor, kterému předsedám, dnes po celodenním jednání s odborníky z ESA vybral ze sedmi návrhů dva, ale ocenil i práci na ostatních. České firmy a instituce během přípravy na tento výběr získaly know-how, které jsme dosud v České republice neměli. Díky vhledu do procesu plánování a přípravy celé komplexní mise nyní lépe porozumí svým zahraničním partnerům a zákazníkům a budou moci lépe reagovat na jejich potřeby, čímž zvýší svou konkurenceschopnost,“ přibližuje Václav Kobera, ředitel Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.

Výbor doporučil i záložní misi SOVA, kterou navrhlo konsorcium vedené OHB Czechspace, s.r.o. ke studiu vln v atmosféře. Detailnější pochopení jejich vlivu na procesy dynamiky atmosféry a možnost jejich následné zanesení do atmosférických modelů by mohlo vést nejenom k přesnější předpovědi počasí, ale i lepšímu pochopení současné globální změny klimatu.

Ondřej Rohlík, manažer Rámcového projektu, v němž Česká republika ambiciózní mise realizuje, zdůrazňuje: „Evropská kosmická agentura u vybraných projektů kladně hodnotila zejména pečlivé rozpracování uživatelských, technických a vědeckých požadavků, prvotní návrh mise, management a ošetření rizik. Výbor také hodnotil soulad navržených projektů s cíli Národního kosmického plánu, zejména dopad na rozvoj českého kosmického ekosystému a zviditelnění České republiky ve světě. Dalšími ceněnými aspekty je komerční využitelnost technologií, které pro tyto mise budou potřebné a vybudování pozemní infrastruktury pro další kosmické mise a intenzivnější využívání příležitostí, které kosmické aktivity přinášejí.“

„Misí AMBIC zajistíme vlastní technické prostředky pro řadu aplikací sledování stavu a využití území v České republice a také pro posílení její bezpečnosti, což je žádaná kombinace. Nabídkou pozorovacího času na unikátním teleskopu QUVIK přilákáme vědce celého světa a zásadně zvýšíme tak naši prestiž na mezinárodním poli,“ dodává Ondřej Šváb, vedoucí oddělení kosmických aktivit na Ministerstvu dopravy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice
Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.
První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati
Ministerstvo dopravy

První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati

Západočeská metropole je díky výzkumnému projektu Technologické agentury ČR financovanému z programu Ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+ zase o něco blíže ideálu chytrého města. Města, ve kterém bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mají být i chytré tramvaje, které dokážou komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati. V červenci 2024 začíná první taková pokusná tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni.
Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště
Ministerstvo dopravy

Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště

Přestavba městského nádraží v Jihlavě může začít, Správa železnic vybrala zhotovitele prací. Stavbu provede společnost Skanska, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 1 266 866 061 korun. Stanice, která se nachází blízko centra krajského města, zcela změní podobu. Vzniknou nová nástupiště, na která bude přístup podchodem. Dosluhující nádražní budovu nahradí nový objekt, který bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Zahájení prací se plánuje už v srpnu, dokončení pak v polovině roku 2026.
Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení
Ministerstvo dopravy

ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení

Ředitelství vodních cest ČR dnes oficiálně předalo Policii ČR v Nymburce do užívání modernizovaná stání pro služební plavidla. Nové plovoucí garáže budou sloužit Poříčnímu oddělení Labe, které má svou základnu v těsné blízkosti centra Nymburka.
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Ministerstvo dopravy

Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod

Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací.
Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.