Ministerstvo dopravy··6 min

České výrobky ve vesmíru: Česká republika slaví 10 let členství v Evropské kosmické agentuře

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Meteorologické mise nové generace, telekomunikační platformy, nový systém řízení letového provozu nad Evropou, technologie pro drony či sondy směřující ke Slunci a Jupiteru, tam všude lze nalézt českou stupu pocházející od našich předních dodavatelů. Největší úspěchy a přínosy vyplývající z 10 let trvajícího členství České republiky v Evropské kosmické agentuře (ESA) představila stejnojmenná konference pořádaná u příležitosti desátého výročí v pražském Kongresovém centru. Konference je součástí Czech Space Week, kterým chtějí Ministerstvo dopravy a CzechInvest spolu s dalšími partnery přiblížit kosmické aktivity a jejich přínos pro rozvoj průmyslu, vědu, podnikání i každodenní život odborné i široké veřejnosti.

České výrobky ve vesmíru: Česká republika slaví 10 let členství v Evropské kosmické agentuře

„Účast České republiky v programech ESA přináší českým firmám příležitost podílet se na přípravě špičkových technologií i pokrokových aplikací družicových systémů, které pak nacházejí uplatnění i v letectví, obraně či automobilovém průmyslu.“ uvedl ministr dopravy Daň Ťok.

Takových firem, co se již dnes podílí na kosmických projektech ESA, je přes 40, dále je do projektů zapojeno i 22 českých výzkumných ústavů a vysokých škol. Další desítky firem se účastní jako subdodavatelé. To vše je odrazem neustále se navyšujícího příspěvku České republiky do ESA. Pro rok 2018 činí 46 milionů EUR, což představuje takřka sedminásobný nárůst oproti roku 2009. Postupné navýšení příspěvků do ESA tak znamená stále více příležitostí pracovat se špičkami ve svých oborech, učit se od nich, přispívat k řešení a výsledky pak zúročit v české ekonomice. Tzv. geografická návratnost pak zajišťuje, že prostředky vložené do programů ESA se po odečtení režijních nákladů ESA vrátí do České republiky ve formě zakázek pro průmysl a výzev k účasti výzkumných ústavů a vysokých škol na vědeckých projektech.

Cílem České republiky v ESA není jen samotná účast na programech, ale především zvýšení konkurenceschopnosti a inovace firem a jejich zapojení do velkých dodavatelských řetězců dodávajících komerční řešení, po kterých dnes dynamicky roste poptávka. Například účast na přípravě nosné rakety Ariane 6 pro kosmickou dopravu znamená pro firmy ukotvení v dodavatelském řetězci po celou dobu užívání této rakety, což budou desítky let. Obdobné je to i u obecných technologií, družicové telekomunikace nebo pozorování Země, na kterých se podílí desítky českých firem. Neméně významným cílem je účast na excelentních vědeckých projektech stojících na samotné hraně současného poznání.

Práce prováděné v České republice přitom mají rok od roku vyšší přidanou hodnotu. Dobrým příkladem je příprava kompozitových dílů pro nosné rakety, které připravuje společnost 5M, to přináší i další zakázky na výrobu sendvičových kompozitových panelů pro letadla Airbus o objemu zakázek přes 100 mil. Kč. ročně. K předním technologickým firmám patří BBT – Materials Processing, která vyrábí optické krystaly speciálních vlastností. Jejich použití povede k zásadnímu zjednodušení designu kamer na družicích pro pozorování Země. Společnost AVX, která vyrobila pro NASA 630 kondenzátorů pracujících ve vozítku Curiosity na Marsu nebo společnost MCE, jež vyrábí startovací rampu pro raketu Ariane 6.

České firmy se pracují i na rozvoji družicových aplikací zejména družicové navigace a pozorování Země, které nacházejí uplatnění v dopravě, zemědělství, sledování životního prostředí, energetice, smart cities a v dalších odvětvích. Aplikace přináší nové informace, přispívají k zefektivnění procesů, úspoře času a peněz.

České výrobky budou rovněž součástí meteorologických misí nové generace (Meteosat a MetOp), telekomunikačních platforem NEOSAT, nového systému řízení letového provozu nad Evropou v rámci Single European Sky nebo například v rámci technologií pro drony i pseudodružice do vysoké atmosféry. Českou stopu lze již dnes nalézt také na robotických misích letících na Mars, na sondách mířících ke Slunci (Solar Orbiter) či k ledovým měsícům Jupitera (JUICE) nebo na kosmických dalekohledech EUCLID a PLATO.

Své aktivity představili také podnikatelský inkubátor ESA BIC Prague, vzdělávací centrum ESERO a centrum pro transfer kosmických technologií do pozemských aplikací, ESA Technology Transfer Broker. Právě uvádění nových slibných nápadů do praxe je jedním z klíčů k posilování naší konkurenceschopnosti, proto se jej ČR snažní v této oblasti maximálně podporovat.

„Podnikatelský inkubátor Evropské kosmické agentury ESA BIC Prague vznikl již více než před dvěma lety. Od té doby pomohl podnikatelsky zúročit nebo rozvinout nápady vycházející z kosmických technologií již 13 českým firmám. Jejich inovativní řešení pomáhají v nejrůznějších oblastech, od silničního nebo leteckého provozu, přes umění až po sport. Inkubátor se zároveň letos rozšířil o pobočku v Brně, kam jsme nedávno přijali první dvě firmy,“ řekla Silvana Jirotková, generální ředitelka agentury CzechInvest.

Konferenci „10 let České republiky v Evropské kosmické agentuře“ pořádalo Ministerstvo dopravy, agentura CzechInvest, hlavní město Praha a Úřad vlády České republiky ve spolupráci s dalšími partnery v rámci kosmického týdne Czech Space Week, který probíhá od 9. do 18. listopadu 2018.

ESA je mezinárodní organizací, jejímž cílem je mj. podpora spolupráce svých členských států v realizaci vysoce finančně, technologicky i vědecky náročných programů, které přesahují možnosti samostatných států. ESA se ve svých programech věnuje rozvoji technologií, nosným raketám, pilotovaným letům a experimentům v mikrogravitaci, družicové navigaci, družicové telekomunikaci a pozorování Země (systémům poskytujícím družicové snímky).

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy