České Dráhy··8 min

České dráhy připravují zásadní obnovu vlaků v Moravskoslezském kraji, chystají se i nové přímé linky

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

České dráhy budou v Moravskoslezském kraji zajišťovat závazkovou železniční dopravu i v příštích letech. Regionu to přinese celou řadu novinek. Na koleje vyjedou nové vlaky, včetně těch bateriových. V plánu jsou také nové přímé linky, např. mezi Krnovem a Českým Těšínem nebo zavedení Ostravského okruhu.

Zástupci vedení Českých drah a Moravskoslezského kraje dnes podepsali nový desetiletý kontrakt na zajištění regionální železniční dopravy v kraji. „Smlouva na provozní soubor Ostravsko, který zahrnuje větší část tratí v kraji, začne platit letos v prosinci. Cestujícím přinese celou řadu novinek, které zvýší komfort cestování a konkurenceschopnost železnice oproti individuální automobilové dopravě. Premiéru budou mít na českých kolejích v příštím roce například bateriové vlaky. Celkem chceme do nových souprav v příštích letech investovat v Moravskoslezském kraji téměř čtyři miliardy korun,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Součástí slavnostní akce dnes byla ve stanici Ostrava střed prohlídka elektrické jednotky RegioPanter. Tu doplní do konce roku další čtyři tyto soupravy. Jezdit budou na trati mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem a Ostravou-Kunčicemi. „Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízejí prostorný klimatizovaný interiér, pohodlné sedačky, Wi-Fi připojení a cestující si v nich můžou nabít mobilní telefony a další drobnou elektroniku. Jednotky disponují i dostatkem prostoru pro osoby na invalidním vozíku, dětské kočárky nebo jízdní kola,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Dodávky vlaků budou pokračovat i v příštím roce, kdy dorazí další čtyři elektrické jednotky RegioPanter. V tomto případě půjde o soupravy, které budou dle požadavku hejtmanství dovybaveny bateriovými články (obdoba vozidel typu BEMU). Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá veřejná zakázka na dalších 15 vlaků (BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem nejméně 80 kilometrů určených právě pro sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.

Díky této nové smlouvě bude zajištěna dopravní obslužnost drážní osobní dopravou na území Moravskoslezského kraje s přesahem do Olomouckého, Zlínského, Žilinského kraje na Slovensku a Slezského vojvodství v Polsku na příštích 10 let. Navíc tím vyřešíme palčivý problém s údržbou starých vozidel, které již neplní nové přísné požadavky ECM bez toho, že bychom je pouze nahradili např. jinými staršími vozidly, která navíc ani na trhu nejsou k dispozici. Moravskoslezský kraj v dopravě usiluje o výrazné snížení energetické náročnosti a emisí CO2. Protože je v Moravskoslezském kraji páteřním dopravním módem železniční doprava, zaměřuje se kraj zejména na pořizování nových nízkoemisních železničních vozidel lehké stavby, mezi které krom vozidla závislé trakce (např. jednotky EMU) patří i vozidla na hybridní pohon (el. / baterie) nebo alternativní palivo (vodík). Nechceme do budoucna pořizovat nová dieselová vozidla, jejichž pořízení ani nemůže být financováno z dotačních prostředků, ale pouze vozidla na elektrický, hybridní nebo alternativní pohon,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka s tím, že intenzivní jednání s dopravcem probíhají již více než rok. Výsledkem je zajištění základní dopravní obslužnosti, která bude pro kraj ekologická a ekonomicky příznivá. Upozornil, že Moravskoslezský kraj postupoval i při uzavírání této smlouvy závazku veřejných služeb s péčí řádného hospodáře a splnil své veškeré legislativní povinnosti. Nespornou výhodou je pak zejména využitelnost vozidel s bateriovými články i v případě, že dojde k pokroku v elektrizaci klíčových železničních tratí kraje, nebo např. eliminace náhradní autobusové dopravy při napěťových výlukách. Za zmínku též stojí možnost budoucího zajíždění vozidel (po jejich tzv. polonizaci) do Polské republiky.

Cílem ČD je napomáhat jednotlivým regionům při realizaci jejich strategií rozvoje nízkoemisní dopravy. Toho dosahujeme jednak zaváděním moderních elektrických jednotek s podporou rekuperace elektrické energie, ale i rozvojem systémů s alternativními pohony. V případě Moravskoslezského kraje nyní dojde k zavedení prvních hybridních bateriových jednotek v České republice, které umožní přímé snižování emisí, kdy nahradí neekologická dieselová vozidla. Moravskoslezský kraj tímto krokem potvrzuje své dlouhodobé směřování stát se moderním, ekologickým a zejména pro obyvatele a turisty atraktivním krajem. Severní Morava se tak postupně stává místem, kde České dráhy mohou začít plně realizovat svoji strategii Čisté mobility a vizi stát se k roku 2030 dopravcem s nejnižší uhlíkovou stopou v ČR.

Nová přímá spojení v Moravskoslezském kraji

Od prosince 2024:

  • přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice

Od prosince 2025:

  • přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
  • přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
  • přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín,
  • přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou.

Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy a která využijí rychlost koridorových tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit cestující prakticky v celém kraji.

Nové vlaky budou již z výroby vybaveny také evropským zabezpečovačem ETCS a dalšími bezpečnostními prvky a nebudou mít problém naplnit přísné podmínky ECM stanovené pro údržbu železničních vozidel. Mobilní částí ETCS České dráhy dovybaví i další vozidla v kraji, např. elektrické jednotky řady 471 nebo stávající jednotky RegioPanter.

Nová vozidla budou vybavena odbavovacími terminály, tzv. validátory sloužícími k samoobslužnému zakoupení jízdenek. V nástupním prostoru vlakových souprav budou instalovány sčítací technologie, jejich testovací provoz proběhne už během letošního roku.

Celkem národní dopravce do 24 nových souprav investuje téměř 4 miliardy korun. Za zmínku zcela jistě stojí to, že novým dopravním modelem bude dosaženo tzv. úspory z rozsahu, kdy předpoklad pořízení celkem 24 nových vozidel bude nahrazeno 46 vozidel provozního stáří 40 let a více, se kterými již dopravní model nepočítá a navíc s důrazem na využití hybridních / alternativních pohonů. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Smlouva mezi národním dopravcem a krajem bude nově v režimu brutto. Hodnota desetiletého kontraktu činí 18 miliard korun.

Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou již letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem.

Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu zůstanou a postupně nahradí motorové vozy řady 810. Díky nové smlouvě z kolejí postupně zmizí i další starší vozidla jako elektrické lokomotivy řady 163 nebo jednotky 460.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

České vlaky budou modernizovány s využitím úvěru od EIB ve výši 300 milionů EUR pro národního železničního dopravce

České vlaky budou modernizovány s využitím úvěru od EIB ve výši 300 milionů EUR pro národního železničního dopravce

Evropská investiční banka (EIB) půjčí národnímu železničnímu dopravci České republiky, tedy společnosti České dráhy, 7,61 miliard korun (300 milionů EUR), na nákup nových a na modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. České dráhy půjčku využijí na nákup 180 osobních vozů a 20 elektrických lokomotiv. Společnost také dovybaví 219 stávajících vozů a lokomotiv moderní technologií známou jako Evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS). Zlepšení, která mají být dokončena do konce roku 2028, budou přínosem pro soudržnost českých regionů a přeshraniční spojení.
| České Dráhy
V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale zásadní obnovou prochází také údržbová a servisní základna. Vedle budování nových opravárenských hal míří investice i do vybavení stávajících středisek údržby. Například v olomouckém depu slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel.
| České Dráhy
Sezónu nostalgických jízd zakončí parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. Ukáže se i zrenovovaná Matylda

Sezónu nostalgických jízd zakončí parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. Ukáže se i zrenovovaná Matylda

Poslední říjnový víkend bude patřit v železničním muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka loučení se sezonou zážitkových nostalgických jízd. Během letošního posledního parního víkendu se mohou návštěvníci v sobotu i v neděli svézt historickými vlaky v čele s parními lokomotivami Kafemlejnek a Všudybylka. Poprvé od renovace se návštěvníkům také ukáže parní lokomotiva 313.432 Matylda. Přímo v areálu muzea bude připraven bohatý program pro malé i velké návštěvníky.
| České Dráhy
Středními Čechami se prohání už deset vlakových Lišek. Dodávka pro letošní rok je kompletní

Středními Čechami se prohání už deset vlakových Lišek. Dodávka pro letošní rok je kompletní

Už celou jednu desítku moderních motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy nasadily České dráhy do provozu ve Středočeském kraji a v Praze. Nové vlaky aktuálně jezdí na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Do konce roku 2026 bude na tratích především v západní části kraje nasazeno celkem 38 nových Lišek, jak se moderním dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá.
| České Dráhy
O víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah

O víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah

V noci ze soboty na neděli 26. / 27. října končí letní čas a hodinové ručičky si ve 3:00 hod. posuneme o hodinu zpět. Na cestě bude tou dobou desítka dálkových vlaků Českých drah s ubytovacími vozy, které České dráhy provozují ve spolupráci se zahraničními partnerskými dopravci. Ty uprostřed noci vyčkají na odjezd podle středoevropského času (SEČ). Pokud by tyto spoje nezůstaly stát, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve. Regionálních vlaků se hodinové čekání týkat nebude, protože v době přechodu na nový čas žádné nejedou. Ranní vlaky pak vyjedou již podle SEČ.
| České Dráhy
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

Evropská komise dnes oznámila, že shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů v podobě údajné kartelové dohody, která měla být realizována v letech 2012-2016 mezi Českými drahami a rakouským dopravcem ÖBB za účelem omezení prodeje použitých železničních vozů jiným dopravcům. Za toto údajné jednání byla Českým drahám uložena pokuta ve výši 31 940 000 EUR.
| České Dráhy
První „zlínské“ RegioPantery už vyrazily do zkušebního provozu s cestujícími

První „zlínské“ RegioPantery už vyrazily do zkušebního provozu s cestujícími

RegioPantery začínají brázdit Zlínský kraj. České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group a uvedly do zkušebního provozu první dvě moderní elektrické jednotky určené pro Zlínský kraj. Do konce roku zamíří na koleje v regionu celkem pět zbrusu nových jednotek, které zajistí pohodlné cestování na trati z Přerova přes Hulín a Otrokovice do Břeclavi.
| České Dráhy
České dráhy posílí vlaky před svátkem 28. října a podzimními prázdninami

České dráhy posílí vlaky před svátkem 28. října a podzimními prázdninami

České dráhy posílí vlakovou dopravu v souvislosti se svátkem 28. října a navazujícími podzimními prázdninami, které letos vycházejí na úterý a středu 29. a 30. října. Posilové vozy, které navýší kapacitu vlaků v nejžádanějších směrech, budou zařazené ve vlacích před začátkem prodlouženého víkendu. Během následujícího týdne pak budou mít vlaky větší kapacitu zejména v pondělí 28. října, kdy České dráhy počítají s větší poptávkou po cestování u studentů vysokých škol a u pracujících. Naopak u žáků ze základních a středních škol očekává dopravce větší zájem o cesty vlakem až na konci podzimních prázdnin.
| České Dráhy
Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Uplynulý víkend patřil v České Třebové železniční historii, současnosti i budoucnosti. Do místního depa, kde se odehrávala hlavní část programu letošního Národního dne železnice Českých drah, dorazilo během sobotního a nedělního dne celkem více než 11 300 lidí, což je nejvyšší počet od roku 2019, kdy bylo zavedeno vstupné. Z toho více než tisícovka návštěvníků přišla na sobotní noční světelnou show. Výtěžek nedělního vstupného ve výši 330 tisíc korun půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně.
| České Dráhy
Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy