České dráhy··4 min

České dráhy připomenou 60 let od vyrobení první Bardotky. Nasadí ji na vlaky na jihu Moravy

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24. listopadu na vybrané pravidelné vlaky na jižní Moravě. Železniční fanoušci, odborná a laická veřejnost si tak mohou připomenout jeden z příkladů úspěšné a bohaté produkce motorových lokomotiv u nás.

Lokomotiva bude přidána do souprav některých Slováckých expresů, konkrétně na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na dva spěšné vlaky spojující Staré Město s Brnem.

Bardotky

Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a s výkonem 1 103 kW (1 500 koní) měly elektrický přenos výkonu. Vybaveny byly motorem K 6 S 310 DR a trakčním dynamem TD 802. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964. V letech 1967 až 1971 probíhala sériová výroba. Vyrobeno bylo celkem 230 lokomotiv vybavených parním agregátem PG 500 pro vytápění osobních souprav a dalších 82 lokomotiv určených jen pro nákladní dopravu bez topného agregátu. Ty byly označeny řadou T 478.2, později 752.

Především v 90. letech bylo množství lokomotiv tohoto typu modernizováno. Obdržely např. elektronické regulátory řízení nebo elektrické topení, které nahradilo parní agregát. Některé lokomotivy odkoupily také soukromí dopravci, a tak je lze stále vidět v provozu. Národní dopravce má ve stavu pět lokomotiv současné řady 749 s elektrickým vytápění a čtyři lokomotivy řady 751 bez elektrického vytápění, které jsou ve sbírkách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka a využívají se pro nostalgické a turistické jízdy.

První prototyp T 478.1001, dnes 751.001-9, se konstrukčně a tvarově odlišuje od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. V ČKD Praha byl vyroben pod číslem 6436. Při svém představení veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966 získala Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD do roku 1986, kdy byla odstavena. Po následné opravě v brněnském depu byla uvedena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla prohlášena chráněnou památkou. Nyní je muzejním strojem a starají se o ni fanoušci ze strojové stanice v Tišnově. V péči zmíněné skupiny nadšenců je od roku 2013. Díky jejich úsilí se podařilo odstranit i následky havárie motoru z roku 2019. Od roku 2021 je tak znovu vedena jako provozní i s původním šestiválcem s výrobním číslem 2619/1963.

Pátek 22. listopadu

  • Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)

Sobota 23. listopadu

  • R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
  • R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
  • R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
  • R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
  • R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)

Neděle 24. listopadu

  • R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
  • R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
  • R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
  • R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
  • Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)

Bardotka nebo Zamračená

Řada T 478.1/2, resp. 749/751/752 dostala od železničářů řadu přezdívek. Podle profilu střechy pod horním reflektorem, který působí jako by se lokomotiva mračila, se jim říká Zamračená. Další přezdívkou je Bardotka podle populární herečky 50. a 60. let Brigitte Bardot. Tvary lokomotivy z boku připomínaly některým železničářům poprsí, proto se nabízelo dát lokomotivám přezdívku podle slavné herečky.

Více informací o akci najdete na portálu Vlakem na výlet.

Soubory ke stažení

  • Plakát k jízdám Bardotky (704,74 KB)

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy nasazují do vlaků v Jihočeském kraji nové prodejní terminály pro pořízení jízdenek

České dráhy nasazují do vlaků v Jihočeském kraji nové prodejní terminály pro pořízení jízdenek

V moderních regionálních vlacích Českých drah v Jihočeském kraji se cestující mohou setkat se samoobslužnými jízdenkovými automaty nové generace MOPAJ (mobilní prodejní automat jízdenek). Automaty umožnují rychlý a pohodlný nákup jízdních dokladů, ať už se jedná o jízdenky dle Tarifu ČD, Systému jednotného tarifu OneTicket nebo vybraných tarifů IDS.
| České dráhy
České dráhy v uplynulém roce rekordně modernizovaly. Na nové vlaky se mohou cestující těšit i v roce 2025

České dráhy v uplynulém roce rekordně modernizovaly. Na nové vlaky se mohou cestující těšit i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos. Na koleje národní dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX.
| České dráhy
České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy mají ve své regionální vlakové flotile již všechny RegioPantery nejnovější generace! Dopravce od výrobce Škoda Group před Vánocemi převzal poslední čistě elektrický RegioPanter, čímž byly úspěšně dovršeny kontrakty na dodání celkem 110 těchto dvouvozových a třívozových jednotek tuzemské výroby. K již dodaným vlakům se v dalších letech přidají zbrusu nové bateriové jednotky stejného jména, na které se mohou těšit cestující v Moravskoslezském kraji.
| České dráhy
Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Oslava příchodu nového roku znamená tradiční menší zájem o cestování. Provoz na železnici se proto utlumí už ve večerních hodinách. Sváteční klid na železnici se však během Nového roku rychle změní a odpoledne se již očekává ve vlacích rušno. České dráhy jsou připraveny posílit vlaky na nejvíce vytížených dálkových linkách a doporučují zákazníkům rezervaci míst. Předpokládanou obsazenost vlaků ukáže při on-line nákupu na webu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak semafor.
| České dráhy
České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

Také v letošním roce vypraví České dráhy zvláštní noční vlaky pro poutníky na Novoroční bohoslužbu na Svatém Hostýně. Zvláštností těchto vlaků je, že jedou pouze jedinkrát za celý rok.
| České dráhy
Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Nemáte ještě plány na poslední den letošního roku? Pojeďte si užít Silvestra na střechu české železnice – na Kubovu Huť. V úterý 31. prosince se můžete svézt s dobrou náladou na tuto nejvýše položenou železniční stanici u nás Silvestrovskými expresy. České dráhy poslední den letošního roku vypraví tři páry speciálních historických vlaků mezi Vimperkem a Kubovou Hutí. Z Kubovy Hutě se pak můžete vydat i na tradiční silvestrovský pochod na Boubín.
| České dráhy
Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

První lednový den nového roku bude v Protivíně na Písecku tradičně patřit jednomu z největších novoročních ohňostrojů v České republice. Návštěvníci se mohou těšit i na bohatý kulturní program. Nejlépe se na místo dostanou ti, kteří nechají auto doma a vyrazí vlakem. Z důvodu očekávaného zvýšeného zájmu cestujících České dráhy kromě pravidelných spojů z Českých Budějovic, Strakonic nebo Písku vypraví z jihočeské metropole do Protivína i posilový vlak.
| České dráhy
Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Také o letošních Vánocích budou jezdit vlaky Českých drah podle svátečních jízdních řádů. Dopravce žádá cestující, aby věnovali zvýšenou pozornost informacím o omezení provozu vlaků v tomto období.
| České dráhy
Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Byl 23. prosinec 2004 krátce po 10. hodině a na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Čekaly příjezd expresní jednotky Pendolino z depa na Spořilově. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících. Stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h.
| České dráhy
Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Celkem čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v neděli 15. prosince, tedy od začátku platnosti nového jízdního řádu. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
| České dráhy