České Dráhy··5 min

České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Leasingová společnost RS Lease dnes oficiálně předává Českým drahám do užívání poslední 50. lokomotivu Siemens Vectron, kterou si dopravce objednal. Největší český železniční dopravce nyní disponuje celkem 61 nejmodernějšími evropskými interoperabilními lokomotivami Siemens Vectron, které dopraví jeho vlaky z Prahy do Berlína, Hamburku, Budapešti, Košic a dalších míst Evropy.

„Převzetí padesáté lokomotivy Siemens Vectron od leasingové společnosti RS Lease představuje jeden z významných milníků v obnově našeho lokomotivního parku. Umožní nám zahájit plný provoz pod dohledem ETCS od 1. ledna 2025 na vybraných úsecích železničních koridorů, obsloužit mezistátní linky až do jejich cílových stanic a nahradit většinu dosluhujících starších lokomotiv. Vectrony tak podstatně přispějí k vyšší bezpečnosti železnice, zásadně zlepšují pracovní podmínky našich strojvedoucích a zvyšují spolehlivost našich vlaků. V cílovém stavu, po dodání 50 lokomotiv Siemens Vectron na rychlost 230 km/h, které jsme si u Siemens Mobility přímo objednali, budeme provozovat více než stovku těchto nejmodernějších evropských lokomotiv,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Spolupráci s Českými drahami na dodání 50 kusů jsme začali už v roce 2021 dodáním prvních 6 kusů. Následoval rok 2022 s dodáním dalších 10 kusů a rok 2023, ve kterém jsme ČD pronajali 12 kusů lokomotív Siemens Vectron. Celkové dodání 50 kusů završujeme v roce 2024, během kterého jsme Českým drahám odevzdali do provozu až 22 kusů. Ve spolupráci se servisními partnery, přičemž jedním z nich jsou i České dráhy, zabezpečujeme komplexní údržbu každé lokomotivy, čímž dosahujeme jejich vysoké spolehlivosti. O intenzivním využívaní svědčí i fakt, že lokomotivy dodávané v roce 2021 dosahují v těchto dnech už 1 milionu najetých kilometrů,“ zdůrazňuje Tibor Čunderlík, ředitel společnosti RS Lease.

„V novém jízdním řádu budeme turnusovat už 49 Vectronů, které denně ujedou více než 47 tisíc kilometrů. Vedle vnitrostátních linek budou obsluhovat také mezistátní spoje. V jejich čele pojedou například do Hamburku, Kielu, Varšavy, Košic, Žiliny nebo do Budapešti. Po nasazení ComfortJetů na linku Vindobona vyrazí i do Vídně a Štýrského Hradce. V běžném provozu budou jezdit rychlostí až 200 km/h. Pořízení Vectronů umožní postupně vyřadit starší lokomotivy řad 151 nebo 371 a na trati z Prahy do Budapešti nahradit také lokomotivy řady 380,“ vyjmenovává přínos lokomotiv Siemens Vectron Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu.

Nejmodernější lokomotivy v čele českých vlaků

V jízdním řádu 2025 nasadí České dráhy lokomotivy Siemens Vectron na linky Ex1 Ostravan / Opavan / Silesia / Cracovia, Ex2 Valašský expres, Ex3 Metropolitan / Slovenská strela / Hungaria, Ex4 (spoje Polsko – Rakousko), Ex5 Berliner, Ex6 Západní expres, R16 Krušnohor, R18 Slovácký expres a na některé další spoje, např. EC 241 / 240 Košičan. Vedle vnitrostátních linek zamíří české Vectrony např. do Berlína, Hamburku, Kielu, Flensburgu, Varšavy, Žiliny, Košic, Bratislavy nebo do Budapešti. Během roku 2025 se provoz Vectronů rozšíří také o linku Ex3 Vindobona do Vídně a Štýrského Hradce. Všech 49 turnusovaných Vectronů ujede denně přes 47 tisíc kilometrů, přitom největší denní výkony lokomotiv budou dosahovat více než 1 400 kilometrů. Na zahraničních tratích budou lokomotivy běžně v provozu rychlostí 200 km/h.

České dráhy nyní disponují celkem 61 lokomotivami Siemens Vectron, z toho pochází jedna lokomotiva přímo od výrobce, 10 lokomotiv je najatých od společnosti ELL a 50 od společnosti RSL. Deset z nich už České dráhy na základě platné leasingové smlouvy odkoupily a z toho šest již převzaly do svého majetku. Převzetí dalších čtyř bude následovat v příštích měsících. Od roku 2026 bude následovat dodávka dalších 50 lokomotiv přímo od výrobce Siemens Mobility v provedení pro rychlost 230 km/h. České dráhy budou lokomotivy provozovat s netrakčními jednotkami ComfortJet, InterJet i Railjet a v čele klasických souprav sestavených z běžných rychlíkových vozů.

Lokomotivy Siemens Vectron jsou nejmodernější interoperabilní elektrické lokomotivy v Evropě. Jejich maximální rychlost je 200, resp. 230 km/h a výkon mají 6,4 MW. Jsou vybaveny pro napájení na třech různých soustavách (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 HZ AC) a jsou vybaveny zabezpečovacími systémy pro provoz pod dohledem ETCS i národních zabezpečovacích systémů v Německu, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a část v budoucnosti dodaných lokomotiv také v Dánsku. Lokomotivy jsou vybaveny také radiokomunikací GSM-R.

50. Vectron od RS Lease

Zástupci RS Lease slavnostně předali vedení Českých drah 50. lokomotivu Vectron. Zdroj: Archiv ČD.

Slavnostní předání 50. Vectronu

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy
Národní den železnice už o tomto víkendu

Národní den železnice už o tomto víkendu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Významný železniční uzel bude hostit letošní Národní den železnice. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou jízdy historických vlaků a bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních Bohumíně.
| České Dráhy
Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic od 17. října nepřetržitě do 7. listopadu přeruší vlakový provoz na železniční trati Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn. Během výluky nahradí České dráhy všechny vlaky na této trati autobusovou dopravou.
| České Dráhy
České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group v pořadí už 50. moderní elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Jednotka číslo 640.256 vyjede v následujícím období na koleje ve Zlínském kraji. „Dlouhé“ RegioPantery brázdí tratě také v Olomouckém, Moravskoslezském, Středočeském a Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Druhý říjnový víkend bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se budou konat jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci se budou moci těšit i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu bude také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.
| České Dráhy
Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Železniční dopravu na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje budou následující minimálně čtyři roky zajištovat České dráhy. Národní dopravce se svou nabídkou vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti drážní osobní dopravou v této oblasti.
| České Dráhy
Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Lepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků Českých drah RegioPanter a RegioFox. Na to se mohou těšit zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod. V areálu začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez DPH. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce a druhou zbrusu novou opravárenskou halu, jejíž realizaci zahájily České dráhy v letošním roce.
| České Dráhy
Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Ve středu 9. října 2024 bude obnoven provoz všech dálkových vlaků do / z Polska přes přechodovou stanici Bohumín. Do provozu se tak vrací také všechny vlaky vedené přes polskou stanici Chalupki. Jedná se o vlaky EuroCity Moravia, Polonia, Porta Moravica, Sobieski, Silesia (2×) a Báthory.
| České Dráhy
České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

Leasingová společnost RS Lease dnes oficiálně předává Českým drahám do užívání poslední 50. lokomotivu Siemens Vectron, kterou si dopravce objednal. Největší český železniční dopravce nyní disponuje celkem 61 nejmodernějšími evropskými interoperabilními lokomotivami Siemens Vectron, které dopraví jeho vlaky z Prahy do Berlína, Hamburku, Budapešti, Košic a dalších míst Evropy.
| České Dráhy