Ministerstvo dopravy··6 min

České dráhy představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí

České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily novou mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám.

České dráhy představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí

Mobilní aplikace, která funguje na principu sdílení dat o poloze z navigačních satelitů (GPS), bude součástí tabletů, kde má každý strojvedoucí všechny pokyny pro danou trasu. V případě, že vlak dojede do stanice, ve které dochází ke křižování vlaků, a strojvedoucí se má hlásit dispečerovi, aplikace ho na tuto povinnost upozorní. Pokud přesto dojde k tomu, že strojvedoucí vyjede na trať a v protisměru pojede jiný vlak, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu.

„S vývojem aplikace jsme začali okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z tratí, kde není zabezpečovací zařízení, a vše je tedy na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům. V případě chyby může dojít k tragické nehodě. Chceme opakování podobných situací v maximální možné míře zabránit,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský a dodává: „Aplikaci budou mít k dispozici všichni strojvedoucí, kteří jezdí na tratích bez zabezpečovacího zařízení, kde se řídí provoz předpisem D3. Zároveň ji České dráhy nabídnou také ostatním dopravcům i Správě železnic, protože na stejném typu tratí jezdí i jiní dopravci.“

Aplikace funguje v tabletu, který má každý strojvedoucí Českých drah. Jeho přesnou polohu zjišťuje pomocí GPS a do budoucna i pomocí systému Galileo. Díky tomu zobrazuje aktuální pozici vlaku i ve vztahu k sešitovému jízdnímu řádu. V něm jsou barevně zdůrazněné stanice, kde má strojvedoucí ohlašovací povinnost a musí se spojit s řídicím dispečerem, který povolí další jízdu. V samotné stanici se pak na displeji objeví výrazné dialogové okno, které upozorní na povinnost spojení s dispečerem. Okno zmizí až poté, co strojvedoucí stisknutím tlačítka potvrdí, že se s dirigujícím dispečerem spojil. Aplikace díky informaci o poloze upozorňuje také na vzájemně se blížící tablety, tedy dva vlaky.

„Pilotní provoz nové mobilní aplikace bude zahájen na třech tratích, a to Karlovy Vary – Potůčky, Choceň – Litomyšl a Domažlice – Tachov. Zkušební provoz chceme ukončit během tří týdnů. Do konce prázdnin chceme dát aplikací k dispozici všem našim strojvedoucím, kteří jezdí na tratích se zjednodušeným řízením dopravy D3,“ doplňuje Václav Nebeský.

V České republice je provoz podle tohoto předpisu řízen na zhruba 80 tratích s celkovou délkou cca 1 700 kilometrů. Provoz na nich zajišťují nejen ČD, ale i jiní dopravci. Těm České dráhy nabídnou aplikaci zdarma k dispozici.

V případě mimořádné události na trati se aktuální informace o dopravní situaci v tabletu také ihned zobrazí a strojvedoucího na tuto skutečnost upozorní.

„Od tragické nehody vlaků u Perninku jsme prakticky neustále v kontaktu s vedením Českým drah a velmi oceňujeme, že přišlo s rychlým řešením, které pomůže zamezit nehodám na tratích bez automatického zabezpečovacího zařízení. Dohodli jsme se také, že využijeme systémy Českých drah i pro složky IZS, aby měly pro případnou nehodu na železnici v našem kraji přehled o průjezdech vlaků na jednotlivých tratích,“ dodává hejtman Karlovarského kraje Petr Kubis.

České dráhy v reakci na sérii nehod přijaly také celou řadu dalších preventivních opatření, jako například:

  • rozšíření výcviku a systému školení, které se zaměří na trénink nestandardních situací a stresové testy,
  • zvýšená kontrola výkonu práce strojvedoucích,
  • jednání s kraji jako objednateli regionální dopravy ve věci eliminace tzv. ostrých obratů, kdy strojvedoucí ihned po dojetí do cílové stanice znovu vyjíždí na trať,
  • zpřísnění vybraných vnitřních předpisů.

České dráhy v současné době zaměstnávají přibližně 3 800 strojvedoucích. Jedná se o optimálně naplněný stav, kdy jsou řádně plněny podmínky z pohledu plánování směn, zákonných odpočinků, dovolených a eliminace práce přesčas. Kvůli přirozené generační obměně pak každoročně prochází výcvikem více než 200 nových strojvedoucích. V rámci celé ČR je tedy stav naplněn, lokálně chybí jen několik málo desítek strojvedoucích. Přesčasová práce je u ČD velmi přísně kontrolovaná a řídí se Zákoníkem práce a kolektivní smlouvou, jejíž podmínky jsou ještě přísnější, než nařizuje zákon. Pro plánování směn je využíván interní informační systém, který nedovolí naplánovat směnu v rozporu s bezpečnostními přestávkami a platnou legislativou.

Výcvik strojvedoucích u Českých drah trvá déle, než určují zákonem stanovená pravidla. Z povinných 12 týdnů je prodloužen na 15 týdnů a dle potřeby se individuálně prodlužuje. Po nástupu na pozici strojvedoucího pak procházejí všichni zaměstnanci pravidelnými školeními a kontrolami. V loňském roce České dráhy pořídily dva trenažery pro strojvedoucí, které slouží jak pro výcvik nových zaměstnanců, tak těch stávajících. Právě trenažery nyní budou více zapojeny do tréninku krizových situací.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.
Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách
Ministerstvo dopravy

Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách

Práce na zdvoukolejnění Branického mostu postoupily do závěrečné fáze, vlaky zde dnes začaly jezdit po jedné traťové koleji. Dokončení celé stavby a zahájení plnohodnotného provozu plánuje Správa železnic letos v říjnu. Most a navazující úsek do Krče jsou důležitou součástí pražské železniční sítě. Plní významnou roli v nákladní dopravě, v blízké době ale výrazně vzroste význam trati i v osobní přepravě.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes 28. června 2024 stavbu téměř 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Práce vyjdou na 4,3 miliardy Kč bez DPH. Řidiči se po části nového úseku projedou poprvé koncem roku 2026 a po celém v září 2027, kdy bude v provozu už celá jihočeská část D3. ŘSD teď v jižních Čechách buduje zároveň 44 kilometrů dálnice D3.
Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!
Ministerstvo dopravy

Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!

Aby byl odjezd i návrat z dovolené co nejbezpečnější, Ministerstvo dopravy spolu s dopravní policií, ŘSD a oddělením BESIP připravilo na léto dopravně-bezpečnostní opatření na dálnicích.
Další část dálnice D7 u Chlumčan je v provozu
Ministerstvo dopravy

Další část dálnice D7 u Chlumčan je v provozu

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 4,4 kilometru dlouhého úseku dálnice D7 u Chlumčan v Ústeckém kraji. Práce za 1,2 miliardy Kč bez DPH trvaly 28 měsíců. Jde o rozšíření silnice I/7, jedním z hlavních důvodů přestavby je zajistit dopravní obslužnost průmyslových zón u Mostu, Loun, Postoloprt a Žatce. Letos začne ŘSD stavět i další části D7 ve Středočeském kraji. Míra podpory z fondů EU ze způsobilých výdajů činí až 70,24 % (891 608 407,80 Kč) z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Operačního programu Doprava.
O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup
Ministerstvo dopravy

O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup

V rámci Dialogu na vysoké úrovni k datově propojenému a automatizovanému řízení, který se uskutečnil 18. a 19. června 2024 v belgickém Gentu, byly zástupci většiny členských států Evropské unie odsouhlaseny Společné závazky a výzvy k akci, sjednocující vytyčené cíle v oblasti autonomní mobility.
Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR
Ministerstvo dopravy

Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ chce prostřednictvím kosmických aktivit a jejich dalšího rozvoje přispět k transformaci českého hospodářství na ekonomiku založenou na aktivitách s vysokou přidanou hodnotou. Vznik projektu podpořila vláda na svém posledním jednání.