Ministerstvo dopravy··6 min

České dráhy představily novinky, týkají se online odbavení i vozidel

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

České dráhy přicházejí s několika novinkami, které zjednoduší a zlepší služby v oblasti online odbavení. Usnadňuje se například nákup jízdenek v e-shopu nebo automatizuje systém refundací za případné zpoždění. Zákazníci také nově budou mít možnost ohodnotit svou cestu. Novinky se chystají i v jízdním řádu, který začne platit v polovině prosince. Zkrátí se spojení na jih Čech, nový noční vlak propojí Prahu s Drážďany, Lipskem, Frankfurtem nebo Basilejí. Cestující v řadě regionů se mohou těšit na nové, moderní soupravy s vysokým standardem služeb.

České dráhy představily novinky, týkají se online odbavení i vozidel

„Nárůst online podejů, využívání mobilní aplikace ČD Můj vlak, nová verze e-shopu, která zjednoduší a zrychlí nákupní proces jízdenek přes mobilní zařízení, to všechno jsou důkazy, že České dráhy jdou s digitální dobou, která cestujícím umožní efektivněji využívat jejich služby,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Zaměření na moderní technologie spolu s investicemi do nového vozidlového parku jsou podle něj garancí toho, že si České dráhy udrží svou pozici i na liberalizovaném železničním trhu.

Online odbavení je jednoduší, odškodnění za zpoždění automatické

„Čísla ukazují, že každý desátý Čech má v mobilu naši aplikaci Můj vlak a že podíl online odbavených cestujících stále stoupá. Aby tento trend pokračoval dál a dosáhli jsme toho, že minimálně polovinu všech jízdních dokladů prodáme online, přicházíme s novinkami, které elektronické odbavení ještě více zjednoduší a zatraktivní,“ popisuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Od listopadu jsou cestující, kteří si zakoupí elektronickou jízdenku a jejichž spoj má větší než šedesátiminutové zpoždění, automaticky odškodněni, bez toho aby museli o vrácení peněz žádat.“

Automatické vyplácení odškodnění u online vnitrostátních jízdenek ČD platí pro přímou cestu bez přestupu. Pokud bude systém u vlaku v cílové stanici jízdenky evidovat zpoždění vyšší než šedesát minut a jízdenka byla ve vlaku zkontrolována průvodčím, postará se o automatické vyplacení odškodného. Tato jízdenka tak nemusí být vázána na konkrétní spoj.

Další novinkou u vnitrostátních online jízdenek ČD bude zrušení cenového limitu pro uplatnění odškodnění. Doposud byla minimální cena jízdenky k odškodnění 360 korun (nad 60 minut), respektive 180 korun (nad 120 minut).

Zákazníci Českých drah, kteří využívají ke koupi jízdenek e-shop na stránkách www.cd.cz, se dočkají první fáze nové verze portálu. Ta bude přehlednější a ocení ji hlavně ti, kteří e-shop navštíví pomocí mobilního telefonu nebo tabletu. Proces nákupu jízdenek bude v mobilních zařízeních výrazně rychlejší a přiblíží se aplikaci Můj vlak. Z deseti kroků se proces nákupu zkrátí na šest. Cestující budou mít nově také možnost ohodnotit svou cestu, a to prostřednictvím stránky pro zadání hvězdiček v aplikaci Můj vlak, která se uživatelům zobrazí po notifikaci po konci cesty.

Pokud zahrneme všechny jízdenky včetně integrovaných dopravních systémů a OneTicket, prodaly v říjnu tohoto roku České dráhy 39,3 procenta jízdenek online. V roce 2019 takto prodaly jen 28,2 procenta jízdenek. Počet cestujících, kteří si koupí svou jízdenku přes e-shop nebo v aplikaci Můj vlak tak stále stoupá. O tom svědčí i to, že aplikace Můj vlak má už více než milion stažení.

Novinky ve vozovém parku

V průběhu jízdního řádu 2023 bude pokračovat také obnova vozidlového parku Českých drah. „Nové vlaky RegioPanter na Moravě nahradí dosluhující elektrické jednotky řady 460 a soupravy lokomotiv s osobními vozy z devadesátých let. Nejprve ještě letos nasadíme první z dodaných jednotek v Olomouckém kraji na trati z Olomouce do Uničova a Šumperka. V průběhu celého roku 2023 pak budeme postupně uvádět do provozu další vyrobené dvou a třívozové Pantery v Moravskoslezském a Olomouckém kraji a také na Vysočině,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Dodávky jednotek RegioPanter pak budou pokračovat také v roce 2024. České dráhy mají u Škody Group objednáno 110 RegioPanterů ve dvou a třívozovém provedení.

Ve druhé polovině roku 2023 se předpokládá také postupné zprovoznění prvních nových motorových jednotek řady 847 od společnosti PESA. Ty budou předávány do provozu ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji a v Kraji Vysočina. Dodávky budou pokračovat v roce 2024, kdy budou dodány také na tratě Královéhradeckého kraje. Celkem je nyní objednána výroba 66 jednotek.

V roce 2023 bude pokračovat také obnova elektrických lokomotiv. České dráhy chtějí během roku 2023 převzít dalších dvanáct moderních lokomotiv Siemens Vectron, které si pronajímají od společnost RSL. V roce 2024 plánují navýšit počet lokomotiv pronajatých od RSL na celkem padesát strojů. Zároveň se připravuje dodávka padesáti elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h a dvaceti jednotek ComfortJet. Připravuje se nákup i dalších moderních vlaků, například se smíšeným pohonem z trakčního vedení a z baterie.

Novinky ve službách

České dráhy v novém jízdním řádu 2023 podstatně rozšíří nabídku služeb ve svých vlacích. Denně přibude zhruba 630 spojů s Wi-Fi, 560 s elektrickými zásuvkami, 210 s nabídkou přepravy jízdních kol a 280 jich bude nově bez bariér. Národní dopravce vypraví denně v průměru 6 736 spojů, které ujedou během roku zhruba 118 milionů kilometrů.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy