České Dráhy··4 min

České dráhy během první poloviny roku převzaly do provozu 55 nových vlaků a lokomotiv

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Celkem 22 elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox, 17 lokomotiv Vectron a první jednotku ComfortJet v přechodném řazení převzaly v první polovině roku České dráhy do provozu. Hodnota nových vlaků převyšuje 7 miliard Kč. Podstatná část této investice byla zajištěna českými podniky a zaměstnala stovky Čechů v perspektivním železničním průmyslu na severní a střední Moravě, v západních Čechách a v dalších regionech Česka.

„Na základě našich smluv na nové vlaky jsme letos slíbili rekordní výměnu starších vlaků za nové. I když se dodavatelé potýkají stále s některými problémy, tak jsme v prvním pololetí uvedli do provozu už 55 zcela nových jednotek a lokomotiv. V přepočtu na jednotlivá vozidla nebo články je to 119 kusů a představuje to více než 7 000 míst k sezení v nových, hlavně regionálních spojích,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah a doplňuje: „Dokončili jsme například výměnu elektrických vlaků v Olomouckém kraji a vyřadili tam padesát let stará Tornáda. Díky schválení RegioFoxů jsme mohli začít přebírat i nové motorové jednotky a vyřazovat motoráčky 810 z pravidelného provozu v dalších regionech, například v Pardubickém kraji, ale budeme je rušit i na zálohách, kdy zaskakují třeba za Regionovy a jiné typy motoráků.“

Při uvádění nových vlaků do provozu jsou pro České dráhy nejdůležitější bezpečnost, kvalita a plný komfort pro zákazníky a zaměstnance. Proto začalo například přebírání motorových jednotek RegioFox zhruba s ročním zpožděním až po jejich schválení Drážním úřadem. Znamená to také, že dopravce ani v budoucnosti nebude přebírat vozidla, u kterých se při přejímkách objeví větší nedostatky.

Jednotka RegioFox. Zdroj: Archiv ČD.

Jednotka RegioFox

„Vedle regionálních vlaků měníme také lokomotivy a připravujeme se na zavádění ComfortJetů. Nové lokomotivy Siemens Vectron pronajaté od leasingové společnosti RSL nám na konci roku umožní nahradit řadu 151 na koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny a řada 380 skončí na trati Praha – Brno – Břeclav. Na těchto tratích bude povinný provoz pod dohledem ETCS. Starší lokomotivy budeme postupně vyřazovat z provozu a řadu 380 přesuneme na trať z Prahy na jih Čech,“ komentuje obnovu lokomotiv Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Do zkušebního provozu byl převzat také první ComfortJet, který je nasazen na trasu z Prahy do Bohumína. S ohledem na složitost a komplexnost celého vlaku, který je doslova prošpikovaný elektronikou, nyní probíhá jeho zkušební provoz a vylaďování všech funkcí těchto souprav včetně spolupráce s lokomotivami. Před tím, než se rozšíří jejich provoz o další soupravy a tratě, chce mít dopravce absolutní jistotu, že všechno funguje jak má a cestujícím nabídne plánovaný komfort a zaměstnancům kvalitní pracoviště.

České dráhy jsou největší osobní dopravce v Česku. Ročně vypraví zhruba 2,5 milionu vlaků, které ujedou více než 116 milionů kilometrů. Cestující s nimi ročně ujedou více než 8 miliard kilometrů. Provozují zhruba 2 000 hnacích vozidel a přes 1 600 osobních vozů.

Souprava ComfortJet s lokomotivou Vectron. Zdroj: Archiv ČD.

Souprava ComfortJet

Jednotka RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.

Jednotka RegioPanter

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
| České Dráhy
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
| České Dráhy
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.
| České Dráhy
Regionální den železnice v Trutnově nabídne jízdy moderních i parních vlaků

Regionální den železnice v Trutnově nabídne jízdy moderních i parních vlaků

Neděle 8. září bude na Trutnovsku ve znamení oslav Regionálního dne železnice. Hlavním dějištěm se od 9 do 16 hodin stane depo trutnovského hlavního nádraží. Návštěvníci se mohou těšit nejen na prezentaci železničních vozidel všech druhů a velikostí, ale také na živou hudbu a celodenní zábavu pro děti i dospělé. Železniční nadšenci si pak budou moci na vlastní kůži vyzkoušet století vývoje české železnice v podobě jízd parním vlakem taženým historickou lokomotivou Všudybylkou a moderních motorových jednotek RegioFox. Při zahájení dne železnice také budou vylosování výherci soutěže s Veřejnou dopravou Královéhradeckého kraje a Českými drahami. Akce se koná za finanční podpory Královéhradeckého kraje.
| České Dráhy
Den dopravy v Havlíčkově Brodě představí nové vlaky a upozorní na rizikové chování na železnici

Den dopravy v Havlíčkově Brodě představí nové vlaky a upozorní na rizikové chování na železnici

České dráhy spolu s partnery pořádají v pátek 6. září v Havlíčkově Brodě Den dopravy. V rámci této akce dojde i ke slavnostnímu pokřtění jedné z nových motorových jednotek RegioFox, které již brázdí koleje v Kraji Vysočina. V rámci odpoledního doprovodného programu jsou připraveny ukázky zásahu složek IZS i osvěta o rizicích na železnici, včetně simulace zásahu osoby elektrickým proudem vysokého napětí nebo srážky vlaku s automobilem.
| České Dráhy
Lepší mobilní signál ve vlacích. České dráhy vypsaly zakázku na vybavení vlaků opakovači mobilního signálu

Lepší mobilní signál ve vlacích. České dráhy vypsaly zakázku na vybavení vlaků opakovači mobilního signálu

Cestující ve vlacích Českých drah se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly veřejnou zakázku na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech až 132 milionů korun bez DPH.
| České Dráhy
České dráhy a Akademie řemesel Praha otevírají nový obor Mechanik kolejových vozidel

České dráhy a Akademie řemesel Praha otevírají nový obor Mechanik kolejových vozidel

České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou otevírají od září nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel. Tento obor je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Stavební práce omezí provoz vlaků v úseku Zruč n. S. – Ledeč n. S., ČD zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce omezí provoz vlaků v úseku Zruč n. S. – Ledeč n. S., ČD zajistí náhradní autobusovou dopravu

V období od 2. září do 14. prosince 2024 budou probíhat stavební práce Správy železnic v úseku Zruč nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou na trati č. 212. České dráhy nahradí během výluky všechny vlaky ve vyloučeném úseku náhradní autobusovou dopravou.
| České Dráhy
Na palubě jídelních vozů Českých drah mohou cestující ochutnat nové sezónní menu

Na palubě jídelních vozů Českých drah mohou cestující ochutnat nové sezónní menu

Do jídelních vozů Českých drah vstupuje dnešním dnem nová sezónní nabídka. Podzimní chutě připravila společnost JLV, která ve vlacích ČD zajišťuje catering, ve spolupráci s Asociací kuchařů a cukrářů České republiky. Součástí menu je tradičně polévka, varianty hlavních chodů a dezert. Cestující zbrusu novou nabídku najdou ve všech vlacích, které nabízejí služby ČD Restaurant.
| České Dráhy
České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným Ústavem Železničním a Pesou testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným Ústavem Železničním a Pesou testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy úspěšně pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). V uplynulém týdnu testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847 RegioFox dodávaných společností Pesa ve Zkušebním centru VUZ Velim. Cílem výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a následné její nasazení v běžném provozu. Hlavním partnerem projektu je skupina ORLEN Unipetrol se svou dceřinou společností ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum, která realizuje výzkum a dodávky biopaliva. Na projektu se dále podílí Výzkumný Ústav Železniční, Fakulta strojní ČVUT a výrobce kolejových vozidel společnost Pesa.
| České Dráhy