Ministerstvo dopravy··4 min

Česká republika se chce v dopravní infrastruktuře inspirovat mezinárodní praxí

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva
Česká republika se chce v dopravní infrastruktuře inspirovat mezinárodní praxí

Výstavba vysokorychlostních železničních tratí v České republice či nové železniční spojení pražského centra s letištěm se mohou inspirovat i britským modelem. Zástupci úspěšných britských projektů železniční infrastruktury prezentovali své zkušenosti na dnešní konferenci, kterou pořádalo britské velvyslanectví v Praze a Asociace pro rozvoj infrastruktury ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR.

Tlak na dlouhodobou kvalitu a odpovědnost

Experti a další účastníci konference doporučují inspirovat se na železnicích úspěšnými zahraničními PPP projekty. Je to cesta, jak získat zkušenosti, znalosti i technologie a zároveň u zakázek tlačit na dlouhodobou kvalitu a odpovědnost. Využití modelu PPP při realizaci projektů dopravní infrastruktury podporuje také ministr dopravy ČR Dan Ťok, ten konferenci vítá: "V minulosti proběhlo několik úvah na stavbu dopravní infrastruktury pomocí PPP modelu, stát se však k tomu nikdy neodhodlal. Přitom tento systém může pomoci s rychlejší dostavbou základní dopravní sítě. Doufám, že konference přinese pro náš stát v této oblasti dostatek inspirace.“

Na konferenci byla řeč nejen o vybraných železničních projektech britských investorů, ale i o výzvách v oblasti železniční infrastruktury České republiky. Jmenovitě se jednalo o záměr nového železničního spojení centra Prahy s letištěm a také o strategii budování vysokorychlostních železničních tratí.

Praxe Velké Británie vzorem pro implementaci principů PPP

Velká Británie, považovaná za kolébku projektů PPP (Partnerství veřejného a soukromého sektoru), je evropským lídrem v této oblasti a její úspěšnou praxi lze využít i v českých podmínkách. „Co se týká praktických zkušeností, mají britské firmy české veřejné infrastruktuře co nabídnout. Na železnici může být důkazem třeba největší evropský stavební projekt Crossrail nebo projekt na vybudování vysokorychlostní železniční tratě z Londýna do Manchesteru a Leedsu pod názvem HS2,“vyjmenovává příklady úspěšných britských projektů Jan Thompson, britská velvyslankyně v ČR.

Naši projektanti, inženýři a stavební dodavatelé jsou schopni odvést kvalitní práci na světové úrovni, tam kde značně selháváme, je způsob a kvalita přípravy veřejného zadávání a řízení smluvních vztahů na straně veřejných zadavatelů. Britská praxe nás musí inspirovat moderními způsoby zadávání, jako je PPP, kde investoři, projektanti i dodavatelé jsou společně zainteresováni na kvalitě konečného řešení a táhnou za jeden provaz,“ okomentoval Tomáš Janeba, prezident ARI, současné problémy některých velkých staveb.

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI)

ARI je think-tank sjednocující názory významných dodavatelů v oblasti projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy a údržby, projektového financování a poradenství, prosazující koncepční změny včetně zavedení jasných pravidel plánování, veřejného zadávání a řízení transparentních smluvních vztahů podle osvědčené mezinárodní dobré praxe, která umožní dlouhodobě udržitelný rozvoj naší veřejné infrastruktury.

Britské velvyslanectví v Praze

Cílem britského velvyslanectví v Praze je vybudovat úzký a silný vztah s ČR, tak aby výsledky spolupráce přinášely benefity oběma stranám. Společně tak budujeme evropskou politiku a jednotný evropský trh, rozvíjíme britsko-českou obchodní spolupráci, posilujeme vazby v oblasti vědy a výzkumu a podporujeme otevřenější a transparentnější obchodní prostředí.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy