Ministerstvo dopravy··4 min

Česká republika se chce v dopravní infrastruktuře inspirovat mezinárodní praxí

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva
Česká republika se chce v dopravní infrastruktuře inspirovat mezinárodní praxí

Výstavba vysokorychlostních železničních tratí v České republice či nové železniční spojení pražského centra s letištěm se mohou inspirovat i britským modelem. Zástupci úspěšných britských projektů železniční infrastruktury prezentovali své zkušenosti na dnešní konferenci, kterou pořádalo britské velvyslanectví v Praze a Asociace pro rozvoj infrastruktury ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR.

Tlak na dlouhodobou kvalitu a odpovědnost

Experti a další účastníci konference doporučují inspirovat se na železnicích úspěšnými zahraničními PPP projekty. Je to cesta, jak získat zkušenosti, znalosti i technologie a zároveň u zakázek tlačit na dlouhodobou kvalitu a odpovědnost. Využití modelu PPP při realizaci projektů dopravní infrastruktury podporuje také ministr dopravy ČR Dan Ťok, ten konferenci vítá: "V minulosti proběhlo několik úvah na stavbu dopravní infrastruktury pomocí PPP modelu, stát se však k tomu nikdy neodhodlal. Přitom tento systém může pomoci s rychlejší dostavbou základní dopravní sítě. Doufám, že konference přinese pro náš stát v této oblasti dostatek inspirace.“

Na konferenci byla řeč nejen o vybraných železničních projektech britských investorů, ale i o výzvách v oblasti železniční infrastruktury České republiky. Jmenovitě se jednalo o záměr nového železničního spojení centra Prahy s letištěm a také o strategii budování vysokorychlostních železničních tratí.

Praxe Velké Británie vzorem pro implementaci principů PPP

Velká Británie, považovaná za kolébku projektů PPP (Partnerství veřejného a soukromého sektoru), je evropským lídrem v této oblasti a její úspěšnou praxi lze využít i v českých podmínkách. „Co se týká praktických zkušeností, mají britské firmy české veřejné infrastruktuře co nabídnout. Na železnici může být důkazem třeba největší evropský stavební projekt Crossrail nebo projekt na vybudování vysokorychlostní železniční tratě z Londýna do Manchesteru a Leedsu pod názvem HS2,“vyjmenovává příklady úspěšných britských projektů Jan Thompson, britská velvyslankyně v ČR.

Naši projektanti, inženýři a stavební dodavatelé jsou schopni odvést kvalitní práci na světové úrovni, tam kde značně selháváme, je způsob a kvalita přípravy veřejného zadávání a řízení smluvních vztahů na straně veřejných zadavatelů. Britská praxe nás musí inspirovat moderními způsoby zadávání, jako je PPP, kde investoři, projektanti i dodavatelé jsou společně zainteresováni na kvalitě konečného řešení a táhnou za jeden provaz,“ okomentoval Tomáš Janeba, prezident ARI, současné problémy některých velkých staveb.

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI)

ARI je think-tank sjednocující názory významných dodavatelů v oblasti projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy a údržby, projektového financování a poradenství, prosazující koncepční změny včetně zavedení jasných pravidel plánování, veřejného zadávání a řízení transparentních smluvních vztahů podle osvědčené mezinárodní dobré praxe, která umožní dlouhodobě udržitelný rozvoj naší veřejné infrastruktury.

Britské velvyslanectví v Praze

Cílem britského velvyslanectví v Praze je vybudovat úzký a silný vztah s ČR, tak aby výsledky spolupráce přinášely benefity oběma stranám. Společně tak budujeme evropskou politiku a jednotný evropský trh, rozvíjíme britsko-českou obchodní spolupráci, posilujeme vazby v oblasti vědy a výzkumu a podporujeme otevřenější a transparentnější obchodní prostředí.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy