Ministerstvo dopravy··4 min

Česká republika chce kvalitní dopravní infrastrukturu za dobrou cenu a skoncovat s dumpingem a nízko

Česká republika chce kvalitní dopravní infrastrukturu za dobrou cenu a skoncovat s dumpingem a nízko

Hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek na velké infrastrukturní stavby ve veřejných soutěžích bylo tématem kulatého stolu, který v pátek 10. dubna pořádalo Velvyslanectví Nizozemského království a Asociace pro rozvoj infrastruktury ve spolupráci s Ministerstvem dopravy. Holandští a čeští experti na veřejné zadávání velkých staveb se shodli na tom, žezadavatelé by měli mít povinnost při volbě hodnotících kritérií respektovat ekonomické principy investiční činnosti a posuzovat kvalitu nabízeného řešení v kontextu nabídkové ceny. Dopravní infrastruktura musí být stavěna kvalitně s vizí dlouhé životnosti.

Tlak na kvalitu řešení

Experti na investice a veřejné zadávání doporučují promítnutí ekonomických a technických kritérií při hodnocení ekonomické výhodnosti a kvality nabízených řešeních vedle nabídkové ceny, jako v současnosti užívaného, jediného hodnotícího kritéria. Využití praktických zkušeností z Nizozemí je cesta, jak se vyhnout problematickým nedostatkům při hodnocení nabídek, jako jsou například nesrozumitelnost kritérií nebo netransparentnost hodnocení.

Používání kritérií pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek ve veřejných soutěžích podporuje také ministr dopravy ČR Dan Ťok: „Klíčovým ukazatelem hodnocení nabídkových řízení by neměla být pouze cena, ale zejména výsledná kvalita dopravních staveb. Té docílíme i důsledně připraveným nabídkovým řízením a následně takovou smlouvou, která umožní efektivně vymáhat řádné splnění závazku, tedy včas a v požadované kvalitě. Vše současně musí být transparentní, aby si lidé vynakládání miliard korun na rozvoj dopravní infrastruktury mohli kdykoli ověřit,“ říká ministr Ťok.

Praxe Nizozemského království použitelná i v českých podmínkách

Nizozemské království má za sebou dlouhou a úspěšnou historii realizace kvalitní veřejné infrastruktury. Metoda organizace tendrů formou Best Value Procurement, byla zavedena v roce 2008 a od té doby prošla změnami a zkouškami v rámci mnoha velkých a komplexních infrastrukturních projektů, proto ji lze využít i v českých podmínkách. „V Nizozemsku nás zkušenost naučila, že veřejní zadavatelé by měli v zakázkách zohledňovat kromě ceny i další kritéria, jako jsou efektivita a transparentnost ,“ říká Eduard Hoeks, velvyslanec Nizozemského království v ČR.

„Investiční činnost, má-li být hospodárná, má stejné zákonitosti, je-li prováděna soukromým či veřejným sektorem. Státní investoři musí umět transparentně a odborně posoudit ekonomické a technické dopady nabídek, včetně kvality nabízených řešení, celoživotních nákladů a životnosti. Moderní trendy zadávání a financování dopravní infrastruktury stále častěji užívané ve světě, jako například Design-Build nebo PPP, využívají invence a vyšší odpovědnosti dodavatelů za svoji práci, ale stát musí umět takové nabídky jasně posoudit a vyhodnotit, “ okomentoval Tomáš Janeba, prezident ARI, výzvy veřejného zadávání pro velké stavební projekty.

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI)

ARI je think-tank soukromého sektoru sjednocující názory významných dodavatelů v oblasti projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy a údržby, projektového financování a poradenství, prosazující koncepční změny včetně zavedení jasných pravidel plánování, veřejného zadávání a řízení transparentních smluvních vztahů podle osvědčené mezinárodní dobré praxe, která umožní dlouhodobě udržitelný rozvoj naší veřejné infrastruktury.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu
Ministerstvo dopravy

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi
Ministerstvo dopravy

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím
Ministerstvo dopravy

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici
Ministerstvo dopravy

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům
Ministerstvo dopravy

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově
Ministerstvo dopravy

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo obchvat Jaroměře na I/33
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo obchvat Jaroměře na I/33

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo 9. září obchvat Jaroměře na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji. Práce na 6,5 kilometru dlouhé stavbě stály 689 milionů Kč bez DPH, trvaly dva roky. Obchvat navazující na část dálnice D11 Smiřice – Jaroměř odvede tranzitní dopravu z Jaroměře, Čáslavky, Dolan i Svinišťan. Na silnici I/33 plánuje ŘSD ještě letos začít stavět také obchvat Náchoda.
Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče
Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů
Ministerstvo dopravy

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.