Ministerstvo dopravy··4 min

ČD - Telematika výrazně posiluje na poli kyberbezpečnosti

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

ČD - Telematika rozšiřuje zásadním způsobem své služby v oblasti kyberbezpečnosti a síťové infrastruktury. Cílem je výrazně posílit ochranu svých zákazníků před neustále narůstajícími kybernetickými hrozbami. Pod názvem ČDT-NET nově nabízí komplexní bezpečnostní řešení síťové a serverové infrastruktury ve formě služby (IaaS) a bezpečnostního dohledu. Vlastní bezpečnostní dohledové centrum (SOC) otevřela ČD - Telematika v pátek za účasti ministra dopravy Martina Kupky.

ČD - Telematika výrazně posiluje na poli kyberbezpečnosti

Pro dopravu, a to nejen drážní, je bezpečnost a dostupnost dat a digitálních služeb kritickým parametrem. Proto velmi vítám záměr ČD - Telematiky nabízet služby v oblasti kybernetické bezpečnosti nejen skupině Českých drah, ale i dalším komerčním a státním subjektům včetně Ministerstva dopravy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Otevření bezpečnostního dohledového centra společnosti ČD - Telematika představuje zlomový krok v našem plánu posílení kybernetické bezpečnosti. Jako mateřská společnost jsme hrdí, že ČD - Telematika využívá nejnovější technologie a odborné znalosti k zajištění bezpečnosti dat a infrastruktury. To je klíčové pro udržitelný rozvoj, ochranu a spolehlivost nejen naší datové sítě, ale i celého sektoru drážní dopravy. Jsem přesvědčen, že nové dohledové centrum znamená významný přínos nejen pro Skupinu Českých drah, ale i pro širší komunitu uživatelů digitálních služeb,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„S ohledem na dramaticky rostoucí kybernetické hrozby jsme se v minulém roce rozhodli v ČD - Telematice vybudovat expertní tým zaměřený právě na ochranu a dohled nad bezpečností dat našich zákazníků. Kromě již poskytovaných služeb bezpečnostního perimetru, jako je ochrana před volumetrickými DDoS útoky, malwarem nebo aplikačními DDoS útoky, jsme nyní spustili i službu bezpečnostního dohledu neboli SOC. Tyto i další služby v rámci IaaS patří do produktové skupiny ČDT-NET a jsme připraveni je nabízet jak zákazníkům z drážního prostředí, tak i mimo něj,“ řekl Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD - Telematika.

K vybudování nových komplexních služeb využila ČD-Telematika potenciálu vlastní rozsáhlé optické sítě a role poskytovatele internetu. V rámci nového produktu ČDT-NET, který byl vytvořen jako skupina služeb IaaS, je kladen velký důraz na bezpečnost celého řešení. Provoz jednotlivých zákazníků uvnitř ČDT-NET je striktně oddělen. Využívají se nejmodernější technologie, které umožňují definovat bezpečnostní politiky, povolovat pouze nezbytně nutný provoz a výrazně zvýšit vizibilitu nad děním v síti. Právě tyto moderní technologie jsou jedním z významných zdrojů informací pro technologii SIEM a SOC analytiky bezpečnostního dohledového centra.

Nově otevřené bezpečnostní dohledové centrum, u jehož výstavby bylo dbáno na vysoký standard fyzické bezpečnosti, zajišťuje proaktivní monitoring systémů s cílem včas detekovat potenciální hrozby a okamžitě na ně reagovat. Cílem nově vzniklého SOC týmu je nabízet zákazníkům ČD - Telematiky další velmi pokročilé a specifické služby v oblasti kybernetické bezpečnosti.

„Jedním z cílů společnosti ČD - Telematika je držet expertní know-how uvnitř naší společnosti. Pro naplnění výzev v oblastech komplexních služeb a kybernetické bezpečnosti bylo proto nutné rozšířit naše technické týmy o řadu nových specialistů a vybudovat od nuly celé nové oddělení,“ uzavírá Jan Hobza.

ČD - Telematika a.s. je významným poskytovatelem v oblasti drážních technologií pro zabezpečení a komunikaci, působí i jako dodavatel velkoobchodních telekomunikačních služeb. Provozuje vlastní optickou síť napříč Českou republikou, která je součástí kritické infrastruktury státu. Nabízí i služby v oblasti správy, údržby a výstavby optických infrastruktur. Portfolio svých činností doplňuje oblastí kybernetické bezpečnosti. Na trhu působí od roku 1994 a má více než 500 zaměstnanců.

Kontakt pro média:

Ondřej Micka

mobil: 724 352 552

[email protected]

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy