Ministerstvo dopravy··3 min

Brněnská D1 slaví výročí, po 50 letech dostává novou podobu

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Přesně před 50 lety v pondělí 12. července 1971 vyjely první automobily na úsek dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Od té doby prošla „Dé jednička“ obrovskou proměnou a v posledních 7 letech stavební inženýři a dělníci postavili znovu za plného provozu 119 kilometrů brněnské dálnice, zbývajících 41 kilometrů dokončí do října.

Brněnská D1 slaví výročí, po 50 letech dostává novou podobu

„Naše nejvytíženější dálnice bude brzy jako znovuzrozená. Přes všechny těžkosti výstavby za plného provozu, omezení, kolony se dělníci konečně blíží do finále. Omezení mají zmizet o víkendu 2. a 3. října a cesta mezi Brnem a Prahou bude opět volná. Řidičům moc děkuji za trpělivost a stavebním dělníkům za vytrvalou práci,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.

V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi. Že je dálnice na hranicí své životnosti se ale vědělo minimálně od roku 2002. S výstavbou úplně nové D1 za provozu se začalo až 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

Rozjezd modernizace D1 byl velmi pomalý. Začala v roce 2013 a termín jejího dokončení nebyl stanoven přesně. Ještě po zahájení modernizace v roce 2013 a 2014 se však vedla diskuse, jaká metodou má být D1 vlastně modernizována.

Na konci roku 2015, kdy měla hotova polovina, byly hotovy 4 úseky (z 25) o délce 35 kilometrů z celkových 160 km. Už tehdy tedy bylo zcela jasné, že se to v roce 2019 nedá stihnout. Teprve po nástupu ministra dopravy Dana Ťoka (konec roku 2014) se práce na modernizaci D1 rozjely naplno.

Aktuálně se modernizují 4 úseky na 41,5 kilometrech:

  • Hvězdonice-Mirošovice (úsek bude hotový v srpnu)
  • Koberovice-Humpolec (úsek hotový na přelomu září a října)
  • Velký Beranov-Měřín (úsek hotový na přelomu září a října)
  • Devět křížů-Ostrovačice (úsek hotový na přelomu září a října)

Zmodernizováno je celkem 119 kilometrů z celkových 160 kilometrů D1.

Více informací je možné najít na www.novad1.cz nebo na facebook.com/dalniceD1. Aktuální provoz na dálnici je na dopravniinfo.cz nebo na lince Národního dopravního informačního centra 800 280 281.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Nové Sedlo Testování a vývoj moderních bezpilotních leteckých systémů – to je cíl společného projektu, který by měl v budoucnu přinést významný impuls pro rozvoj inovativního průmyslového odvětví a přispět k transformaci Karlovarského kraje. Memorandum o partnerství v projektu testovacího polygonu pro drony u Nového Sedla na Sokolovsku podepsal ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek, prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda představenstva skupiny Sokolovská uhelná a SUAS GROUP Jan Filip.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět obchvat Sezemic na silnici I/36 v Pardubickém kraji. Práce na téměř sedm kilometrů dlouhé stavbě vyjdou zhruba na 838 milionů Kč bez DPH, potrvají necelé dva roky. Obchvat bude sloužit i jako přivaděč dálnice D35 do Pardubic. Stavba se napojí na už hotový úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy. Vysoutěžená suma, za kterou zhotovitel obchvat postaví, je proti předpokládané ceně o 30 procent nižší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
| Ministerstvo dopravy