Ministerstvo dopravy··4 min

Bezpečnostní komise: změny v předpisech o pracovní době mohou pomoci českým strojvedoucím

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu komise dnes odsouhlasila na svém dalším jednání návrhy Ministerstva dopravy úprav nařízení vlády č. 589/2006 Sb. o pracovní době strojvedoucích. Taktéž se shodla na zavedení tzv. monitoringu licence strojvedoucích a potřebě diskuse o rozšíření podmínek pro odebrání této licence. Tyto návrhy bude resort dopravy prosazovat i při jednáních s MPSV.

Bezpečnostní komise: změny v předpisech o pracovní době mohou pomoci českým strojvedoucím

„Navržená série opatření má zamezit obcházení či účelovým výkladům nařízení vlády, které např. stanoví podmínky odpočinku strojvedoucích či plánování jejich směn. Na druhou stranu chceme mít i lepší kontrolu nad dodržování povinností strojvůdců. Proto monitoring licencí a jednání o rozšíření možností, za kterých ji lze strojvůdci odebrat. Vážím si dosažené shody napříč subjekty na české železnici a věřím, že i při jednáních s MPSV najdeme brzy společnou řeč. Chceme i tak společně přispět ke zlepšení aktuální situace,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Zlepšení pracovních podmínek strojvůdců

Konkrétně se jedná o zpřesnění úpravy možnosti prodloužení délky směny při tzv. režijní jízdě, zpřesnění „zkráceného“ odpočinku a řešení cesty k faktickému výkonu práce.

Délka směny nesmí podle nařízení vlády přesáhnout 13 hodin. V případě, že je součástí směny režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin. Ministerstvo dopravy navrhuje jednoznačně zakotvit, že délka směny může být prodloužena maximálně o dobu trvání režijní jízdy. Zároveň musí být režijní jízda zařazena vždy až na konec směny.

Právní úprava umožňuje zkrátit délku odpočinku mezi směnami až na 6 hodin za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Bylo dohodnuto prosazování garance 6 hodin s tím, že do této doby nelze započítávat cestu z/do příslušného ubytovacího zařízení. Dále se navrhuje jednoznačně stanovit, že prodloužit je zapotřebí bezprostředně následující dobu odpočinku.

Podle informací strojvedoucích a jejich odborových organizací je v pracovních smlouvách stanovena jako místo výkonu práce celá Česká republika. Cesta například z Břeclavi, kam strojvedoucí dovezl vlak, k převzetí dalšího vlaku například do Děčína tak může být započítána do doby odpočinku. Navrhujeme, aby legislativně byla takováto situace vnímána jako „pracovní cesta“ a nebylo možné ji zahrnovat do povinné doby odpočinku.

Kontrola povinností strojvůdců

V návrhu novely zákona o dráhách, která byla schválena v červnu vládou a nyní je před 1. čtením v Poslanecké sněmovně, je obsažen také tzv. monitoring licencí strojvedoucích. Jedná se o systém, který bude do budoucna monitorovat dobu řízení ze strany strojvedoucích a dodržování povinného odpočinku. Na základě následného vyhodnocení dat z tohoto monitoringu plánujeme ve druhé fázi doplnit tento systém také o sankční mechanismus.

Dalším návrhem je, aby strojvedoucím, kteří opakovaně závažně porušují své povinnosti (např. nerespektují návěstidla a další pokyny pro bezpečnou jízdu), byly podle prohřešku pozastavovány nebo odebírány licence strojvedoucích. Dnes to možné není, licenci strojvedoucího lze odebrat pouze pro ztrátu zdravotní způsobilosti. Nově by to mohlo být tedy i pro ztrátu odborné způsobilosti.

Od 15. 8. platí také nová bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu (D3). Zpráva je k dispozici na webu MD.

Více informací k investicím do dalšího zabezpečování českých železnic naleznete na webu Ministerstva dopravy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy