Ministerstvo dopravy··4 min

Bezpečnostní komise: změny v předpisech o pracovní době mohou pomoci českým strojvedoucím

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu komise dnes odsouhlasila na svém dalším jednání návrhy Ministerstva dopravy úprav nařízení vlády č. 589/2006 Sb. o pracovní době strojvedoucích. Taktéž se shodla na zavedení tzv. monitoringu licence strojvedoucích a potřebě diskuse o rozšíření podmínek pro odebrání této licence. Tyto návrhy bude resort dopravy prosazovat i při jednáních s MPSV.

Bezpečnostní komise: změny v předpisech o pracovní době mohou pomoci českým strojvedoucím

„Navržená série opatření má zamezit obcházení či účelovým výkladům nařízení vlády, které např. stanoví podmínky odpočinku strojvedoucích či plánování jejich směn. Na druhou stranu chceme mít i lepší kontrolu nad dodržování povinností strojvůdců. Proto monitoring licencí a jednání o rozšíření možností, za kterých ji lze strojvůdci odebrat. Vážím si dosažené shody napříč subjekty na české železnici a věřím, že i při jednáních s MPSV najdeme brzy společnou řeč. Chceme i tak společně přispět ke zlepšení aktuální situace,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Zlepšení pracovních podmínek strojvůdců

Konkrétně se jedná o zpřesnění úpravy možnosti prodloužení délky směny při tzv. režijní jízdě, zpřesnění „zkráceného“ odpočinku a řešení cesty k faktickému výkonu práce.

Délka směny nesmí podle nařízení vlády přesáhnout 13 hodin. V případě, že je součástí směny režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin. Ministerstvo dopravy navrhuje jednoznačně zakotvit, že délka směny může být prodloužena maximálně o dobu trvání režijní jízdy. Zároveň musí být režijní jízda zařazena vždy až na konec směny.

Právní úprava umožňuje zkrátit délku odpočinku mezi směnami až na 6 hodin za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku. Bylo dohodnuto prosazování garance 6 hodin s tím, že do této doby nelze započítávat cestu z/do příslušného ubytovacího zařízení. Dále se navrhuje jednoznačně stanovit, že prodloužit je zapotřebí bezprostředně následující dobu odpočinku.

Podle informací strojvedoucích a jejich odborových organizací je v pracovních smlouvách stanovena jako místo výkonu práce celá Česká republika. Cesta například z Břeclavi, kam strojvedoucí dovezl vlak, k převzetí dalšího vlaku například do Děčína tak může být započítána do doby odpočinku. Navrhujeme, aby legislativně byla takováto situace vnímána jako „pracovní cesta“ a nebylo možné ji zahrnovat do povinné doby odpočinku.

Kontrola povinností strojvůdců

V návrhu novely zákona o dráhách, která byla schválena v červnu vládou a nyní je před 1. čtením v Poslanecké sněmovně, je obsažen také tzv. monitoring licencí strojvedoucích. Jedná se o systém, který bude do budoucna monitorovat dobu řízení ze strany strojvedoucích a dodržování povinného odpočinku. Na základě následného vyhodnocení dat z tohoto monitoringu plánujeme ve druhé fázi doplnit tento systém také o sankční mechanismus.

Dalším návrhem je, aby strojvedoucím, kteří opakovaně závažně porušují své povinnosti (např. nerespektují návěstidla a další pokyny pro bezpečnou jízdu), byly podle prohřešku pozastavovány nebo odebírány licence strojvedoucích. Dnes to možné není, licenci strojvedoucího lze odebrat pouze pro ztrátu zdravotní způsobilosti. Nově by to mohlo být tedy i pro ztrátu odborné způsobilosti.

Od 15. 8. platí také nová bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu (D3). Zpráva je k dispozici na webu MD.

Více informací k investicím do dalšího zabezpečování českých železnic naleznete na webu Ministerstva dopravy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy