Ministerstvo dopravy··6 min

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

„V rámci proběhlého jednání jsme probrali běžící přípravu na výhradní provoz ETCS v lednu 2025, což je základní opatření pro zvýšení bezpečnosti, zhodnotili vývoj jednotlivých typů mimořádných událostí za 1. pololetí a také si vyhodnotili využití dotazníku, v němž nám strojvedoucí dali důležitou zpětnou vazbu o to, co je třeba dle nich na železnici zlepšit. Jsem rád, že běží konkrétní aktivity, jako je zjednodušování a zpřehledňování předpisů Správy železnic či byly například opraveny některé zmiňované ubytovny,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dotazníkové šetření mezi strojvůdci proběhlo ve létě roku 2022. Průzkumu se zúčastnilo téměř 2500 strojvedoucích a vyplynulo z něj 5 oblastí, které strojvedoucí považují za důležité z pohledu bezpečnosti provozu na železnici. O výstupech dotazníku byli informováni jak Správa železnic, tak i dopravci. S odstupem dvou let jsme je požádali o krátké zhodnocení, jak se daří jednotlivé oblasti řešit.

Jedná se mj. o tyto oblasti:

  • Srozumitelnost provozních předpisů

Z vyhodnocení po dvou letech vyplynulo, že zjednodušení a zpřehlednění předpisů Správy železnic běží. Taktéž se zlepšila komunikace mezi Správou železnic a dopravci při projednávání změn předpisů, například v rámci pracovní skupiny pro předpis D1.

  • Neočekávané drobné poruchy na vozidle

Poruchám na vozidlech se řada dopravců snaží předcházet jednak jejich pravidelnou údržbou, kdy řada dopravců je také přímo certifikována jako subjekt odpovědný za údržbu (ECM). Svou roli ve zlepšení situace hraje také průběžná obnova vozidlového parku díky pořízení nových lokomotiv.

V rámci zefektivňování postupů údržby odstraňování závad dochází u dopravců také k zavádění včasné vzdálené diagnostiky pro předcházení závad vozidel. V rámci digitalizace procesů se rozvíjí aplikace pro záznam a evidenci oprav na vozidlech a současně rozvíjejí diagnostické systémy na vozidlech a sdílení dat z těchto systémů. Souběžně se rozvíjí i projekt monitoringu vozidel a následné analytické části, která by měla vést k predikci nejčastějších závad. Postupně jsou uváděna do provozu další vozidla se vzdálenou diagnostikou měřených parametrů vozidla. To vše umožňuje rychle reagovat na nestandardní stavy a předcházet závadám.

  • Výluky a závady na infrastruktuře

Organizace výluk se zlepšila jak v oblasti komunikace a jejich přípravy, tak i použitými technologiemi. Správa železnic u náročnějších výluk zpracovává studie propustnosti tratí, u dlouhodobých výluk se provádí etapizace se snahou omezit dopravce v co nejmenší možné míře. Příkladem může být dlouhodobá výluka Drahotuše – Lipník nad Bečvou, kde se také díky významné podpoře dispečerů CDP Přerov daří provážet plánované vlaky.

Správa železnic také omezila využívání tzv. hákovnic při výlukách trakčního vedení a připravuje se rovněž využívání systému ETCS Stop k lepšímu zabezpečení jízdy vlaků na úsecích procházejících modernizací.

  • Zázemí pro odpočinek

Z dotazníku vzešly konkrétní lokality, které strojvedoucí považovali za nevyhovující. Vzápětí s nimi byli seznámeni jednotliví dopravci. Postupně došlo k řadě úprav, ať už revitalizací objektů (malování, výměna nábytku), jejich celkovou rekonstrukcí nebo přesunem do modernějšího objektu. Např. jen ČD na tuto oblast zlepšování zázemí pro zaměstnance vynakládají desítky milionů Kč ročně (např. jde o Znojmo, Bohumín, Prahu Libeň či Vršovice, Blatnou, Českou Třebovou, Olomouc, Šumperk či Mladou Boleslav, Plzeň a Brno).

V případě novely vyhlášky 16/2012, o získávání odborné způsobilosti lidí řídících drážní vozidlo a lidí provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení u dopravce, jež nabyla účinnosti dne 1. 7. 2024, došlo k naplnění bezpečnostního doporučení Drážní inspekce obsaženého v Závěrečné zprávě o výsledcích šetření jedné z mimořádných událostí. Směřuje ke zpřesnění vymezení minimální délky praktické části školení formou jízdního výcviku strojvedoucích v hodinách, namísto doposud uváděné délky školení v týdnech.

Dalším krokem ke zvýšení bezpečnosti bude naplňování bezpečnostního opatření Drážního úřadu ukládající proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS. Tento další milník v postupném zavádění výhradního provozu evropského zabezpečovače ETCS okomentujeme na tiskové konferenci 5. srpna 2025. Podrobnosti zavčas sdělíme.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy