Ministerstvo dopravy··6 min

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

„V rámci proběhlého jednání jsme probrali běžící přípravu na výhradní provoz ETCS v lednu 2025, což je základní opatření pro zvýšení bezpečnosti, zhodnotili vývoj jednotlivých typů mimořádných událostí za 1. pololetí a také si vyhodnotili využití dotazníku, v němž nám strojvedoucí dali důležitou zpětnou vazbu o to, co je třeba dle nich na železnici zlepšit. Jsem rád, že běží konkrétní aktivity, jako je zjednodušování a zpřehledňování předpisů Správy železnic či byly například opraveny některé zmiňované ubytovny,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dotazníkové šetření mezi strojvůdci proběhlo ve létě roku 2022. Průzkumu se zúčastnilo téměř 2500 strojvedoucích a vyplynulo z něj 5 oblastí, které strojvedoucí považují za důležité z pohledu bezpečnosti provozu na železnici. O výstupech dotazníku byli informováni jak Správa železnic, tak i dopravci. S odstupem dvou let jsme je požádali o krátké zhodnocení, jak se daří jednotlivé oblasti řešit.

Jedná se mj. o tyto oblasti:

  • Srozumitelnost provozních předpisů

Z vyhodnocení po dvou letech vyplynulo, že zjednodušení a zpřehlednění předpisů Správy železnic běží. Taktéž se zlepšila komunikace mezi Správou železnic a dopravci při projednávání změn předpisů, například v rámci pracovní skupiny pro předpis D1.

  • Neočekávané drobné poruchy na vozidle

Poruchám na vozidlech se řada dopravců snaží předcházet jednak jejich pravidelnou údržbou, kdy řada dopravců je také přímo certifikována jako subjekt odpovědný za údržbu (ECM). Svou roli ve zlepšení situace hraje také průběžná obnova vozidlového parku díky pořízení nových lokomotiv.

V rámci zefektivňování postupů údržby odstraňování závad dochází u dopravců také k zavádění včasné vzdálené diagnostiky pro předcházení závad vozidel. V rámci digitalizace procesů se rozvíjí aplikace pro záznam a evidenci oprav na vozidlech a současně rozvíjejí diagnostické systémy na vozidlech a sdílení dat z těchto systémů. Souběžně se rozvíjí i projekt monitoringu vozidel a následné analytické části, která by měla vést k predikci nejčastějších závad. Postupně jsou uváděna do provozu další vozidla se vzdálenou diagnostikou měřených parametrů vozidla. To vše umožňuje rychle reagovat na nestandardní stavy a předcházet závadám.

  • Výluky a závady na infrastruktuře

Organizace výluk se zlepšila jak v oblasti komunikace a jejich přípravy, tak i použitými technologiemi. Správa železnic u náročnějších výluk zpracovává studie propustnosti tratí, u dlouhodobých výluk se provádí etapizace se snahou omezit dopravce v co nejmenší možné míře. Příkladem může být dlouhodobá výluka Drahotuše – Lipník nad Bečvou, kde se také díky významné podpoře dispečerů CDP Přerov daří provážet plánované vlaky.

Správa železnic také omezila využívání tzv. hákovnic při výlukách trakčního vedení a připravuje se rovněž využívání systému ETCS Stop k lepšímu zabezpečení jízdy vlaků na úsecích procházejících modernizací.

  • Zázemí pro odpočinek

Z dotazníku vzešly konkrétní lokality, které strojvedoucí považovali za nevyhovující. Vzápětí s nimi byli seznámeni jednotliví dopravci. Postupně došlo k řadě úprav, ať už revitalizací objektů (malování, výměna nábytku), jejich celkovou rekonstrukcí nebo přesunem do modernějšího objektu. Např. jen ČD na tuto oblast zlepšování zázemí pro zaměstnance vynakládají desítky milionů Kč ročně (např. jde o Znojmo, Bohumín, Prahu Libeň či Vršovice, Blatnou, Českou Třebovou, Olomouc, Šumperk či Mladou Boleslav, Plzeň a Brno).

V případě novely vyhlášky 16/2012, o získávání odborné způsobilosti lidí řídících drážní vozidlo a lidí provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení u dopravce, jež nabyla účinnosti dne 1. 7. 2024, došlo k naplnění bezpečnostního doporučení Drážní inspekce obsaženého v Závěrečné zprávě o výsledcích šetření jedné z mimořádných událostí. Směřuje ke zpřesnění vymezení minimální délky praktické části školení formou jízdního výcviku strojvedoucích v hodinách, namísto doposud uváděné délky školení v týdnech.

Dalším krokem ke zvýšení bezpečnosti bude naplňování bezpečnostního opatření Drážního úřadu ukládající proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS. Tento další milník v postupném zavádění výhradního provozu evropského zabezpečovače ETCS okomentujeme na tiskové konferenci 5. srpna 2025. Podrobnosti zavčas sdělíme.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy