Ministerstvo dopravy··6 min

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

„V rámci proběhlého jednání jsme probrali běžící přípravu na výhradní provoz ETCS v lednu 2025, což je základní opatření pro zvýšení bezpečnosti, zhodnotili vývoj jednotlivých typů mimořádných událostí za 1. pololetí a také si vyhodnotili využití dotazníku, v němž nám strojvedoucí dali důležitou zpětnou vazbu o to, co je třeba dle nich na železnici zlepšit. Jsem rád, že běží konkrétní aktivity, jako je zjednodušování a zpřehledňování předpisů Správy železnic či byly například opraveny některé zmiňované ubytovny,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dotazníkové šetření mezi strojvůdci proběhlo ve létě roku 2022. Průzkumu se zúčastnilo téměř 2500 strojvedoucích a vyplynulo z něj 5 oblastí, které strojvedoucí považují za důležité z pohledu bezpečnosti provozu na železnici. O výstupech dotazníku byli informováni jak Správa železnic, tak i dopravci. S odstupem dvou let jsme je požádali o krátké zhodnocení, jak se daří jednotlivé oblasti řešit.

Jedná se mj. o tyto oblasti:

  • Srozumitelnost provozních předpisů

Z vyhodnocení po dvou letech vyplynulo, že zjednodušení a zpřehlednění předpisů Správy železnic běží. Taktéž se zlepšila komunikace mezi Správou železnic a dopravci při projednávání změn předpisů, například v rámci pracovní skupiny pro předpis D1.

  • Neočekávané drobné poruchy na vozidle

Poruchám na vozidlech se řada dopravců snaží předcházet jednak jejich pravidelnou údržbou, kdy řada dopravců je také přímo certifikována jako subjekt odpovědný za údržbu (ECM). Svou roli ve zlepšení situace hraje také průběžná obnova vozidlového parku díky pořízení nových lokomotiv.

V rámci zefektivňování postupů údržby odstraňování závad dochází u dopravců také k zavádění včasné vzdálené diagnostiky pro předcházení závad vozidel. V rámci digitalizace procesů se rozvíjí aplikace pro záznam a evidenci oprav na vozidlech a současně rozvíjejí diagnostické systémy na vozidlech a sdílení dat z těchto systémů. Souběžně se rozvíjí i projekt monitoringu vozidel a následné analytické části, která by měla vést k predikci nejčastějších závad. Postupně jsou uváděna do provozu další vozidla se vzdálenou diagnostikou měřených parametrů vozidla. To vše umožňuje rychle reagovat na nestandardní stavy a předcházet závadám.

  • Výluky a závady na infrastruktuře

Organizace výluk se zlepšila jak v oblasti komunikace a jejich přípravy, tak i použitými technologiemi. Správa železnic u náročnějších výluk zpracovává studie propustnosti tratí, u dlouhodobých výluk se provádí etapizace se snahou omezit dopravce v co nejmenší možné míře. Příkladem může být dlouhodobá výluka Drahotuše – Lipník nad Bečvou, kde se také díky významné podpoře dispečerů CDP Přerov daří provážet plánované vlaky.

Správa železnic také omezila využívání tzv. hákovnic při výlukách trakčního vedení a připravuje se rovněž využívání systému ETCS Stop k lepšímu zabezpečení jízdy vlaků na úsecích procházejících modernizací.

  • Zázemí pro odpočinek

Z dotazníku vzešly konkrétní lokality, které strojvedoucí považovali za nevyhovující. Vzápětí s nimi byli seznámeni jednotliví dopravci. Postupně došlo k řadě úprav, ať už revitalizací objektů (malování, výměna nábytku), jejich celkovou rekonstrukcí nebo přesunem do modernějšího objektu. Např. jen ČD na tuto oblast zlepšování zázemí pro zaměstnance vynakládají desítky milionů Kč ročně (např. jde o Znojmo, Bohumín, Prahu Libeň či Vršovice, Blatnou, Českou Třebovou, Olomouc, Šumperk či Mladou Boleslav, Plzeň a Brno).

V případě novely vyhlášky 16/2012, o získávání odborné způsobilosti lidí řídících drážní vozidlo a lidí provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení u dopravce, jež nabyla účinnosti dne 1. 7. 2024, došlo k naplnění bezpečnostního doporučení Drážní inspekce obsaženého v Závěrečné zprávě o výsledcích šetření jedné z mimořádných událostí. Směřuje ke zpřesnění vymezení minimální délky praktické části školení formou jízdního výcviku strojvedoucích v hodinách, namísto doposud uváděné délky školení v týdnech.

Dalším krokem ke zvýšení bezpečnosti bude naplňování bezpečnostního opatření Drážního úřadu ukládající proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS. Tento další milník v postupném zavádění výhradního provozu evropského zabezpečovače ETCS okomentujeme na tiskové konferenci 5. srpna 2025. Podrobnosti zavčas sdělíme.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy