Vodafone··8 min

Bezpečně na vlnách internetu: Praktické tipy pro kyberbezpečnost a ochranu před podvodníky

Vodafone

Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

Tisková zpráva

Je kybernetická bezpečnost na prvních příčkách vašeho seznamu priorit? Pokud ne, měla by být. Počet kybernetických útoků stále roste a v dnešním digitálním světě se podvodníkům bohužel jen těžko vyhneme. Dobrou zprávou je, že dodržováním několika zásad jim lze situaci výrazně zkomplikovat a ušetřit tak svá data, nervy a peněženku v bezpečí.

V dnešní digitální éře, kdy každodenně využíváme internet a moderní technologie pro komunikaci, online nákupy nebo bankovní transakce, je bezpečnost osobních dat a soukromí nesmírně důležitá. Internet je jako rozlehlý oceán plný úžasných možností, ale také skrytých pastí. Online svět dokáže být velmi zábavný a užitečný, ale bohužel je často využíván jako prostor pro podvody a krádeže.

Právě proto by si každý uživatel internetu měl osvojit zásady kyberbezpečnosti, které mohou ochránit jeho osobní data i peněženku. Zdánlivě složitý pojem "kyberbezpečnost“ není ve skutečnosti žádná věda, ale spíše soubor návyků, které mohou podvodníkům velmi znepříjemnit situaci. Přinášíme proto přehled těch nejzákladnějších pravidel chování v online světě.

1. Heslo, které má sílu

Prvním krokem k bezpečnosti na internetu je vytvoření pevného přístupového hesla. Otřepané "123456" opravdu nepatří k těm nejlepším volbám a každý šikovný podvodník si s takto slabou kombinací snadno poradí. Buďte proto při vymýšlení hesel kreativní a vyberte takové, které obsahuje malá i velká písmena, čísla a speciální znaky. Vyplatí se použít například nějakou osobní frázi, kterou máte rádi a upravit ji do podoby, která bude těžko uhodnutelná pro ostatní. Hesla je potřeba také pravidelně aktualizovat a pokud je to možné, povolit dvoufaktorovou autentizaci. Tato bezpečnostní funkce vyžaduje dva nezávislé způsoby ověření totožnosti, což zvyšuje bezpečnost uživatelských účtů.

Vymysleli jste si pořádně silné heslo? Super. Tím to ale nekončí. Použít jedno a to samé heslo všude, byť je silné, je asi jako zamknout dveře na tři západy a přitom nechat otevřené okno v přízemí.

2.

Pozor, volá podvodník

Denně přicházíme do styku s mnoha osobami, z nichž mnohé jsou nám cizí. Nicméně je třeba si uvědomit, že ne každý je tím, za koho se vydává. Právě proto je důležité být obezřetný, zejména při telefonických hovorech. Ty mají svá specifika, která mohou ztížit rozpoznání skutečné identity volajícího. Podvodníci mohou volat z neznámých čísel, ale dokážou dokonce napodobit oficiální číslo banky, policie nebo vašeho známého – jde o takzvaný spoofing. Základním varovným signálem pak může být, pokud se kdokoliv přes telefon snaží získat vaše osobní data nebo přístupová hesla. Žádná legitimní instituce jako je například banka nebo policie by totiž nikdy nežádala o tyto citlivé informace po telefonu. Pokud se vám hovor zdá podezřelý, nejlepší obranou je zavěsit a zavolat zpátky na oficiální číslo, které si ověříte na webu instituce, za kterou se volající vydával. Pokud podvodník napodobí telefonní číslo vašeho známého, opět pomůže zavěsit a zavolat zpátky – zfalšované spojení se tím přeruší a dovoláte se skutečnému majiteli čísla. Pokud se s tímto podvodem setkáte, kontaktujte svého operátora a situaci popište.

Není každý tím, kým se tváří. A zvlášť po telefonu se to špatně poznává. Pokud se vám tedy hovor zdá jen trochu podezřelý, raději ho ukončete a ověřte si číslo na oficiální stránkách. A nikdy nikdy nikdy nesdělujte po telefonu své heslo ani přístupové kódy.

3. Hesla a PINy nesdělujte ani nejlepšímu příteli

Hesla, ověřovací kódy nebo PINy by neměly být nikdy zasílány žádnému jinému uživateli nebo firmě. Důvěryhodná organizace nikdy nežádá o zaslání vašich autorizačních kódů e-mailem, telefonicky nebo jiným způsobem. Protože jsou podvodníci stále sofistikovanější, může se stát, že si pro tyto účely vypůjčí identitu třeba dobrého známého na sociálních sítích a jeho jménem prosí o přeposlání kódu, ani v takovém případě jeho žádosti nevyhovte. Je potřeba být odolní vůči manipulativním pokusům.

Autorizační kódy jsou tu jen pro vaše oči. Nikomu je neposílejte a neukazujte, ani když vás hezky poprosí.

4. Výhra za všechny peníze

Do emailové schránky vám přijde oznámení o výhře nejnovějšího iPhonu nebo vám někdo nabízí podezřele výhodný příspěvek na bydlení a při prohlížení webových stránek dokonce výhru v loterii aniž byste se do jakékoliv soutěže zapojovali? Vypadá to jako velké štěstí, ale s největší pravděpodobností se jedná o phishingový útok. Podvodníci tyto praktiky používají k získání vašich cenných informací, jako jsou hesla, bankovní údaje nebo osobní údaje. Abyste falešnou cenu získali, nutí vás kliknout na jejich odkaz a vyplnit spoustu údajů včetně hesel. Nikdy není bezpečné své údaje zadávat na podezřelých webových stránkách nebo ve zprávách, které přišly od neznámých odesílatelů.

Vyhráli jste nejnovější iPhone, aniž byste někde vůbec soutěžili? Přáli bychom vám to, bohužel je ale asi tak 99,999999% šance, že půjde spíš o phishing. To znamená, že se vás podvodníci snaží nachytat a vytáhnout cenné informace. Tak jim na to neskočte.

5. Nepropadněte časovému tlaku

Nenechte se tlačit kýmkoliv do rychlé reakce. Podvodníci často vytvářejí urgentní situace nebo časový tlak, aby vás donutili rychle jednat. Někdo vám volá a chce po vás okamžitě sdělit osobní údaje nebo odeslat peníze, protože něco hoří. Nechte si aspoň pár minut na rozmyšlenou. Lidé si často hned po zavěšení telefonu nebo přeposlání SMS s autorizačním kódem uvědomí, že citlivé údaje předali podvodníkovi, ale už je pozdě. Nespěchejte a zamyslete se, proč po vás někdo chce peníze nebo citlivé údaje, dává to smysl?

Jak zajistit, že nenaletíte podvodníkům? Nejbezpečnější je žádné údaje jako heslo nebo citlivé informace nesdělovat po telefonu. Ani když se vás osoba na druhé straně snaží dostat pod časový tlak. Vzpomeňte si na jednoduchá pravidla, že žádná banka, operátor ani jiná důvěryhodná firma nikdy tyto údaje nezjišťuje telefonicky.

6. Pozor na podvodné webové stránky

Buďte pozorní, kam vyplňujete svoje přihlašovací údaje a hesla. Často se webové stránky tváří na chlup stejně jako vaše internetové bankovnictví, ale v internetové adrese chybí třeba jedno písmenko a v tu chvíli jde o podvodný web. Pak sami podvodníkům napíšete veškeré údaje a ti obratem získají peníze z vašeho účtu. Falešný odkaz může přijít e-mailem, ale citlivé údaje podvodníci z lidí lákají i prostřednictvím SMS. Jde o takzvaný „smishing“, mix slov SMS a phishing. Rozpoznání potenciálních podvodných stránek je důležité pro ochranu vašich osobních údajů. Existuje několik varovných signálů, které by vás měly upozornit na potenciální podvod. Důvěryhodné webové stránky obvykle mají název, který je v souladu s jejich obsahem a jsou důkladně propracované. Webovky, které jsou dílem podvodníků jsou plné chyb v pravopisu a gramatice.

Dejte pozor na podvodné stránky. Než vyplníte své údaje, ověřte si pořádně, že se jedná o reálnou komunikaci. Někdy to může prozradit zvláštní název stránky, jindy překlepy anebo čistě jen to, že není důvod, aby po vás někdo takové údaje chtěl.

Zdroj: www.vodafone.cz

Další články

Další články od Vodafone

Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vedení Vodafonu doplní viceprezident pro péči o zákazníky Pavel Škarda a viceprezidentka pro finance Catalina Chiribau

Vrcholový management Vodafonu posílil Pavel Škarda v roli nového viceprezidenta pro péči o zákazníky. Na pozici viceprezidentky pro finance nastoupí v listopadu Catalina Chiribau. Už v září přišla do Vodafonu Sara Martins de Oliveira, a to na nově vytvořenou pozici ředitelky pro zákaznickou a komunikační strategii, kam bude patřit i brandová komunikace.
| Vodafone
Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Chráníme planetu a životní prostředí: Jaké jsou naše závazky a jaký dopad má naše podnikání?

Ve Vodafonu ctíme hned několik pravidel, díky nimž má naše podnikání pozitivní dopad na životní prostředí. Vedle závazku být uhlíkově neutrální, podporujeme vlastními produkty cirkulární ekonomiku, snižujeme ekologickou stopu našich produktů a služeb a s tomu samému motivujeme i naše zákazníky.
| Vodafone
Více dat za stejnou cenu. Pro předplacené karty SAZKAmobil startuje mimořádná nabídka

Více dat za stejnou cenu. Pro předplacené karty SAZKAmobil startuje mimořádná nabídka

Až o 50 procent více dat za stejnou cenu, a to s každým druhým a dalším internetovým balíčkem, mohou nově získat majitelé předplacené karty SAZKAmobil. Například balíček s objemem dat 15 GB tak lze získat za cenu balíčku s 10 GB. Kredit pro SIM karty SAZKAmobil je možné dobít osobně na více než 7 500 terminálech nebo online.
| Vodafone
Program Digitální odysea pomáhá zdarma seniorům vyznat se v online světě. V Česku ho využilo už přes 50 tisíc lidí

Program Digitální odysea pomáhá zdarma seniorům vyznat se v online světě. V Česku ho využilo už přes 50 tisíc lidí

V úterý 1. října slavíme Mezinárodní den seniorů. Nadace Vodafone se dlouhodobě věnuje jejich vzdělávání v digitálním světě. Program Digitální odysea
| Vodafone
3 miliardy do rozvoje sítě pevného internetu

3 miliardy do rozvoje sítě pevného internetu

Dlouhodobou prioritou Vodafonu je budovat a také neustále vylepšovat síť pevného internetu. Naším cílem je zajistit dostupné připojení k síti opravdu pro každého. Být online je totiž důležitou součástí našeho každodenního života.
| Vodafone
Vodafone pomáhá při povodních. Zdarma poskytne neomezená data

Vodafone pomáhá při povodních. Zdarma poskytne neomezená data

V krizových chvílích je důležité, aby lidé mohli zůstat ve spojení. Vodafone umožní lidem nepřetržitě sledovat povodňovou situaci a zůstat v kontaktu s blízkými. Ke všem měsíčním tarifům, které zatím nemají neomezená data, přidá zdarma neomezený datový balíček. Uživatelům s předplacenou kartou nabídne 1 GB dat.
| Vodafone
Největší fotbalový stadion v Česku má nové a rychlé mobilní pokrytí

Největší fotbalový stadion v Česku má nové a rychlé mobilní pokrytí

Vodafone výrazně vylepšil mobilní pokrytí největšího fotbalového stadionu v České republice. Fortuna Arena v pražských Vršovicích, kde hraje domácí zápasy tým SK Slavia Praha, má kapacitu 19 370 sedících diváků. Ať už diváci dorazí na stadion do Edenu na fotbal nebo třeba na koncert, mohou se nově těšit na jednu z nejrychlejších mobilních sítí v zemi. Umožní stahování dat rychlostí až 2 Gb/s.
| Vodafone
Podporujeme firmy i veřejnou správu v digitalizaci

Podporujeme firmy i veřejnou správu v digitalizaci

Cesta k úspěchu je v dnešní době lemována digitálními nástroji. Ve Vodafonu podporujeme díky řešením na míru nejen malé, střední i velké podniky, ale také obce a města. A také poskytujeme pravidelné poradenství prostřednictvím V-Hubu. Mrkněte s námi na detaily a přidejte se k nám.
| Vodafone
Podporujeme komunity a pomáháme se vzděláváním v oblasti digitalizace

Podporujeme komunity a pomáháme se vzděláváním v oblasti digitalizace

Jsme přesvědčeni, že nejlepší věci vznikají, když je společně mohou vytvářet lidé s různými pohledy na věc. Proto podporujeme rozmanitost a inkluzi v celém našem hodnotovém řetězci. Proto spoluvytváříme prostředí, kde se lidé mohou rozvíjet s ohledem na svůj osobní potenciál a kde existuje vzájemný respekt. Jak to děláme?
| Vodafone
Vodafone s ČEZ posilují bezpečnost Jaderné elektrárny Temelín. Ta jako první v Evropě využívá mobilní privátní oddělenou 5G síť

Vodafone s ČEZ posilují bezpečnost Jaderné elektrárny Temelín. Ta jako první v Evropě využívá mobilní privátní oddělenou 5G síť

Parametry, které přináší nejmodernější mobilní síť 5G, je nyní možné využít k vytvoření velmi výkonné, zcela izolované a bezpečné bezdrátové sítě. Právě takovou 5G standalone síť Vodafone nově spustil v pilotním provozu pro společnost ČEZ v temelínské jaderné elektrárně. Jde o první takovou síť v jaderné elektrárně v Evropě. Nasazení nových technologií a způsobů komunikace do ostrého provozu elektrárny teď budou obě strany společně testovat. Půjde například o využití brýlí s rozšířenou realitou.
| Vodafone