Ministerstvo dopravy··7 min

Besip vyzývá: o Velikonocích zbystřete, na silnicích přibude cyklistů a motorkářů

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

Besip vyzývá: o Velikonocích zbystřete, na silnicích přibude cyklistů a motorkářů

Pro motorkáře i cyklisty jsou nejvíc rizikové křižovatky

Česká republika patří ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi mezi země s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů. Jejich dopravní nehody potom mají oproti nehodám jiných účastníků poměrně rozdílný charakter. Nejčastěji se jedná o nehody s předností v jízdě a nehody v důsledku ztráty kontroly nad vozidlem ve směrových obloucích. Častým problémem je jednoduše fakt, že ostatní řidiči motorkáře často přehlédnou, zejména v křižovatkách, kde motocyklisté častěji reagují na nenadálou situaci před sebou, ale ostatní řidiči na ně nestihnou dostatečně včas zareagovat. Vše se navíc děje ve výrazně vyšší rychlosti, než je tomu u automobilů. V loňském roce na našich silnicích bylo usmrceno 74 a těžce zraněno 364 motocyklistů.

„Mezinárodní průzkum chování řidičů ESRA3 potvrdil, že čeští motocyklisté podceňují rizika vysoké rychlosti. Celkem 9,4 % českých řidičů uvedlo, že překračují stanovenou rychlost mimo zastavěné oblasti, v evropských zemích je toto procento v průměru menší a odpovídá 7,5 %. Nepřiměřená rychlost přitom loni stála za 29 úmrtími a 98 těžkými zraněními motocyklistů,“ říká vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Je důležité si uvědomit, že než sednete po zimě opět do sedla, je potřeba si opět osvojit návyky bezpečné jízdy, nepřeceňovat své síly a zejména přizpůsobit prvním jízdám svou rychlost. Nepřiměřená rychlost je totiž nejen nejčastější příčinou dopravních nehod, které zapříčiní motocyklista, ale je také faktorem, který následky nehod zhoršuje i v případě, že viníkem je jiný řidič, právě například kvůli nedání přednosti. „Kvůli nedání přednosti loni zemřelo 20 motocyklistů a téměř 150 jich bylo těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost a právě nedání přednosti stojí za velkou většinou závažných nehod s účastí motocyklisty,“ připomíná Tomáš Neřold.

U cyklistů jsou rizika obdobná

Obdobné situace jsou rizikové i pro cyklisty. Dlouhodobá analýza dopravních nehod cyklistů, kterou společně vytvořili Besip a Centrum dopravního výzkumu ukázala, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů jsou stejně jako u motorkářů střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení, ročně pak na našich silnicích přijde o život 40 cyklistů. „Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody), je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ zdůrazňuje Neřold. Většina Čechů se navíc na silnicích vyskytuje pravidelně jak v roli cyklisty, tak v roli řidiče automobilu, 76 % procent řidičů automobilů totiž uvádí, že alespoň občas jezdí na kole.

Při svých cestách na kole si dejte pozor hlavně na to, abyste byli pro ostatní na silnici čitelní a předvídatelní, zejména v křižovatkách. Důležité proto je ukazovat směr při odbočování, nedělat náhlé manévry a sledovat pozorně provoz při průjezdu křižovatkou, i když jde o méně frekventované komunikace. A nezapomínejte na to, že alkohol za řídítka nepatří úplně stejně jako za volant.

Řidiči automobilů musí zpozornět

Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. „Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto,“ připomíná Neřold. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.

Bezpečnostní pásy by měly být samozřejmostí

S nadcházejícími Velikonocemi, které jsou charakteristické zvýšeným provozem na silnicích a větším množstvím tzv. svátečních řidičů určitě stojí za to připomenout si důležitost používání bezpečnostních pásů. „Z analýz chování motoristů přímo v provozu víme, že bezpečnostní pás nepoužívají nejméně 4 % řidičů. Na zadních sedadlech ale jezdí bez pásu podle odhadů více než 12 % lidí. Právě tato skupina nepřipoutaných spolujezdců přitom tvořila loni 35 % ze všech usmrcených na zadních sedadlech. Věřím, že je to jasná odpověď na to, proč nespekulovat o významu bezpečnostního pásu a zkrátka se v autě vždy připoutat,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Od nového roku byl navíc zpřísněn postih za nepoužití pásu nebo autosedačky. Počet trestných bodů se zvýšil ze 3 na 4. Pokuta za jízdu bez pásu, která se týká i porušení povinnosti poutat se u spolujezdců, je nově 1.500 – 2.000 Kč. Neplatí už tedy, že tento přestupek lze vyřešit jen takzvanou domluvou nebo nižší částkou.

Budete koledovat a přiťuknete si se sousedy na zdraví? Potom ale nesedejte za volant

V uplynulých třech letech při dopravních nehodách na českých silnicích zemřel každý 12. člověk v důsledku vlivu alkoholu. Z policejních statistik nehodovosti navíc vyplývá, že viníci nehod pod vlivem alkoholu častěji nepoužívají bezpečnostní pásy, nejedná se přitom pouze o viníky s vyšší hladinou alkoholu, ale vyšší pravděpodobnost nepoužití bezpečnostního pásu je patrná i při relativně nízkých hladinách alkoholu (do 0,24 ‰). Řízením pod vlivem alkoholu se vystavujete pokutě ve výši až 25 tisíc korun a zákazu řízení až na 18 měsíců. Ale zejména riskujete, že způsobíte dopravní nehodu, kterou někomu nevinnému navždy změníte život.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení
Ministerstvo dopravy

ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení

Ředitelství vodních cest ČR dnes oficiálně předalo Policii ČR v Nymburce do užívání modernizovaná stání pro služební plavidla. Nové plovoucí garáže budou sloužit Poříčnímu oddělení Labe, které má svou základnu v těsné blízkosti centra Nymburka.
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Ministerstvo dopravy

Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod

Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací.
Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.
Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách
Ministerstvo dopravy

Na Branický most se vrátily vlaky, trať pomůže nákladní dopravě a při výlukách

Práce na zdvoukolejnění Branického mostu postoupily do závěrečné fáze, vlaky zde dnes začaly jezdit po jedné traťové koleji. Dokončení celé stavby a zahájení plnohodnotného provozu plánuje Správa železnic letos v říjnu. Most a navazující úsek do Krče jsou důležitou součástí pražské železniční sítě. Plní významnou roli v nákladní dopravě, v blízké době ale výrazně vzroste význam trati i v osobní přepravě.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D3 z Kaplice do Nažidel

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes 28. června 2024 stavbu téměř 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Práce vyjdou na 4,3 miliardy Kč bez DPH. Řidiči se po části nového úseku projedou poprvé koncem roku 2026 a po celém v září 2027, kdy bude v provozu už celá jihočeská část D3. ŘSD teď v jižních Čechách buduje zároveň 44 kilometrů dálnice D3.
Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!
Ministerstvo dopravy

Bezpečně na prázdniny: Zpomalte, udržujte odstup a připoutejte se!

Aby byl odjezd i návrat z dovolené co nejbezpečnější, Ministerstvo dopravy spolu s dopravní policií, ŘSD a oddělením BESIP připravilo na léto dopravně-bezpečnostní opatření na dálnicích.