Scio··7 min

Aplikace pomůže učitelům se psaním slovních hodnocení

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

(Praha, 6. 5. 2021) Scio přichází s aplikací, která učitelům výrazně ulehčí přípravu vysvědčení formou slovního hodnocení. Obsahuje více než 2 000 hodnotících vět a lze s ní snadno ohodnotit žáky všech ročníků základní školy.

Společnost Scio vyvinula aplikaci hodnoceni.scio.cz, která učitelům pomůže překonat obavy ze slovního hodnocení a zároveň značně usnadní jeho přípravu. Učitel nemusí sám vymýšlet obsah hodnocení, protože v aplikaci najde připravené formulace (kritéria), jež obsahově pokrývají výstupy všech ročníků základní školy. Nemusí ani hlídat odpovídající náročnost formulací, protože jejich nabídka se přizpůsobí danému ročníku. A pochopitelně se nemusí ani obávat, že by se ve svých hodnoceních opakoval nebo mu došla inspirace, protože nabídka pomocných slov dává dostatečně velký prostor pro vlastní kreativitu. Zároveň se ale hodnotitel nemusí ani bát, že by tvorbou posudků trávil dlouhé hodiny, protože hodnocení sestaví v několika jednoduchých krocích (resp. na několik kliknutí).

Využívat na vysvědčení zejména slovní hodnocení, případně známky doplněné slovním hodnocením, doporučovalo v prvním pololetí přímo ministerstvo školství. Podobně ministr Robert Plaga opakovaně vyzývá školy, aby v době distanční výuky namísto známek upřednostňovaly slovní hodnocení. Jednou z hlavních překážek, proč jej školy více nevyužívají, jsou přitom chybějící zkušenosti a obava, že učitel slovní hodnocení nezvládne. Dalším důvodem je vyšší časová náročnost ve srovnání s jednoduchým známkováním. „Aplikace hodnoceni.scio.cz pomáhá učitelům překonat obě tyto bariéry. Jednoduchý systém učitele provádí jednotlivými předměty, hodnotícími kritérii a úrovněmi osvojení znalostí či dovedností žáka. Na základě zvoleného výběru pak aplikace navrhne slovní hodnocení, které si může každý učitel dále upravovat. Zatímco nyní někteří pedagogové říkají, že jim ohodnocení jednoho žáka zabere i hodinu, s aplikací vše trvá zhruba deset minut,“ říká Eliška Hloupá Sovová z týmu, který aplikaci vyvinul.

Hodnocení se opírá o požadavky „Rámcových vzdělávacích programů“ definované MŠMT a s pomocí aplikace se učitelé vyhnou některým obvyklým chybám, které by jim jinak hrozily. Typické jsou například subjektivní hodnocení a pochvaly či kárání vztažené ke konkrétnímu žákovi, tedy např. „toto pololetí jsi mi, Aničko, dělala velkou radost“ (příklady správného a nesprávného hodnocení najdete v příloze na konci tiskové zprávy).

Aplikace hodnoceni.scio.cz umožňuje hodnotit žáky v matematice, českém, anglickém a dalším cizím jazyce (slovní hodnocení se v drtivé většině případů vztahují právě k těmto třem předmětům) a také zařadit do hodnocení klíčové kompetence. I když použití aplikace svádí k představě unifikovaných textů, ve skutečnosti dává možnost individualizovat hodnocení každého žáka přesně podle jeho konkrétních studijních výsledků. Dohromady aplikace obsahuje přes 2000 hodnotících vět, přičemž navržený obsah lze dále libovolně upravovat a doplňovat. Finální text je pak možno ukládat a dle potřeby kopírovat do školního systému. Aplikace je zároveň navržena jako živý produkt, který bude rozvíjen podle dalších požadavků.

Příloha

Jak by nemělo vypadat slovní hodnocení:

  • Jsi šikovná holčička, která tenhle rok skvěle zvládla, musím tě pochválit.
  • Jsi hodný a bystrý kluk a letos jsi mi hlavně v českém jazyce dělal velkou radost. Tvé čtení je příkladné a také s pravopisem patříš k nejlepším.
  • Myslím, že máš v angličtině ještě velké rezervy. Bylo by dobré, abys byl aktivnější. Při distanční výuce se ti nechce zapojovat, nepřipravuješ se dostatečně.
  • Mrzí mě, že se víc nesnažíš. Je vidět, že tě matematika nebaví. Měl bys doma víc počítat, aby ses posunul dopředu.
  • Při čtení jsi pomalá a děláš hodně zbytečných chyb. Škoda, že tě nezajímají knížky, ale je dobré, že čteš alespoň články na internetu.
  • Matematika ti jde, a protože jsi soutěživý, při počítání patříš k nejrychlejším ve třídě. Bohužel proto i často chybuješ.

Příklady správných slovních hodnocení:

  • Připravuješ se pravidelně na distanční výuku a úkoly odevzdáváš včas. Umíš si čas vhodně zorganizovat. Dodržuješ pravidla online výuky.
  • Čteš plynule, většinou se správnou a pečlivou výslovností. Z větší části rozumíš tomu, co čteš, a vnímáš význam jednotlivých slov a vět. Zeptáš se, když je ti něco nejasné. Zdůvodníš, proč se ti něco v textu líbí/nelíbí, a samostatně vyhledáš důkazy pro svá hodnocení v přečteném textu.
  • Oceňuji, že aktivně předcházíš konfliktům, a když se vyskytnou, snažíš se je vyřešit klidně a ke spokojenosti všech stran. Respektuješ zkušenosti, přesvědčení a názory druhých. Vážíš si jejich hodnot a čerpáš z toho. Zvládneš se vyjadřovat před publikem.

Postřehy testujících pedagogů:

„Aplikace pro slovní hodnocení obsahuje všechno učivo a kompetence daného vzdělávacího období, takže je jen na mně, na učiteli, co vyberu, co konkrétně chci u žáků hodnotit. Aplikace mi zároveň pomůže udržet jednotnou formu hodnocení pro všechny žáky. Vygenerované formulace pak mohu ještě opravit nebo hodnocení doplnit, s čímž mi pomůže i škála aktivních sloves, která jsou pro slovní hodnocení nezbytná. Oceňuji, že mi aplikace usnadní a zkrátí práci při slovním hodnocení, a přitom ho mohu vytvořit poctivě.“ (Jana Šváchová, učitelka ZŠ Rakovník, 1. stupeň)

„Pro mě je tato aplikace velkým pomocníkem při tvoření slovního hodnocení, kterému dávám přednost před běžnou klasifikací, obzvlášť nyní v distanční výuce. Je objektivnější, spravedlivější, zajišťuje žákovi i jeho rodičům mnohem větší informovanost a mně jako učiteli hlubší poznání žáka. Aplikace pro slovní hodnocení je z mého pohledu jednoduchá a uživatelsky příjemná a současně komplexní. Nezaměřuje se pouze na výkon žáka, ale hodnotí jeho schopnosti, dovednosti, přístup k učení apod. Zaměřuje se na popis konkrétních výstupů, kterých žák již dosáhl, a ukazuje mu, v čem se na své cestě k cíli posunul“ (Iveta Vostrá, učitelka ZŠ Rakovník, 2. stupeň)

„Napsat dobré slovní hodnocení pro mě vždy bylo časově náročné. S aplikací od Scio to dokážu mnohem rychleji a se svědomím dobře odvedené práce. Díky jasně definovaným kritériím pro hodnocení i popsaným tématům učiva se nebojím, že bych na nějakou část zpětné vazby pro žáka zapomněla. Tam, kde je to zapotřebí, bez problémů připojím vlastní komentář a upravím tak, aby bylo hodnocení individuální.“ (Klára Vakočová, učitelka ZŠ Opařany, 1. stupeň)

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio