Ministerstvo dopravy··4 min

Aktuálně se staví 177 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, další desítky kilometrů se připravují

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Nejrozestavěnějšími dálnicemi jsou v současnosti jihočeská D3, karlovarská D6, pokračování královehradecké D11 nebo stavba obchvatu Frýdku-Místku na D48. Blízko zahájení je pokračování D35 v úseku Časy – Ostrov nebo obchvat Českých Budějovic. Aktuálně se tak staví 177 kilometrů staveb, z toho je 110 kilometrů dálnic a 67 kilometrů silnic I. třídy. Informaci o výstavbě dnes dostala vláda.

Aktuálně se staví 177 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, další desítky kilometrů se připravují

„Nejrozestavěnější je jihočeská část dálnice D3, kde se aktuálně pracuje na skoro 19ti kilometrech dálnice, ke které se přidá dalších 20 kilometrů obchvatu Českých Budějovic. Pokračuje také stavba D11 z Hradce Králové směrem k Polsku, kde je ve výstavbě 22,5 kilometrů dálnice,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Konkrétně se staví část dálnice D3 Bošilec – Ševětín, která bude hotová v příštím roce, a úsek Ševětín – Borek, který se otevře v roce 2020. K zahájení v následujících měsících se připravují úseky Úsilné – Hodějovice a Hodějovice - Třebonín, na kterých aktuálně probíhá hodnocení nabídek stavebních firem. U hranic s Rakouskem by dálnice měla stát v roce 2024.

Na karlovarské D6 jsou ve výstavbě celkem tři úseky v souhrnné délce 14,6 kilometrů, konkrétně obchvat Řevničova, obchvat Lubence a úsek Nové Strašecí – Řevničov, všechny tři úseky budou hotovy do tří let a postupně na ně navážou další úseky. Celá dálnice by mohla být dostavěna v letech 2025 až 2026.

Buduje se také pokračování D11 v úsecích Hradec Králové – Smiřice a Smiřice Jaroměř, dohromady bude za tři až čtyři roky otevřeno 22,5 kilometrový úsek. V přípravě je pokračování dálnice směrem na Polsko, která má být hotová v letech 2024 až 2025.

Další rozestavěné stavby jsou na dálnici D48, konkrétně v úseku Rybí - Rychaltice nebo obchvat Frýdku – Místku spolu s propojením na D56. Mezi Prahou a Brnem je už znovu postaveno 89 kilometrů D1 a do roku 2021 bude ještě postaveno za provozu dalších 70 kilometrů.

Kompletní přehled aktuální a plánované výstavby i s počty kilometrů najdete v interaktivní mapě: www.mdcr.cz/mapa, ze které vyplývá, že k dnešnímu dni je celkem ve výstavbě 177,3 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z čehož je 110,2 km dálnic (modernizace D1 je z toho 13,6 km) a 67 kilometrů staveb na silnicích I. třídy. V přípravě na zahájení ještě letos nebo začátkem příštího roku je pak 43,5 kilometrů dálnic a silnic I. třídy (z toho 42 km dálnic).

V listopadu projedou první vlaky Ejpovickým tunelem

Na železnici se aktuálně dokončuje čtyřkilometrový Ejpovický tunel, který je dosud nejdelším železničním tunelem v České republice. Už 15. listopadu projede jeho jižním tubusem první vlak. Od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, bude zahájen provoz všech vlaků oběma tubusy a cestování mezi Prahou a Plzní se zkrátí o deset minut.

Ve své třetině je pak rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který je významnou dopravní stavbou. Dojde ke zkapacitnění tratě a výraznému zvýšení plynulosti i počtu vypravovaných vlaků až na 14 párů za hodinu. Na tento úsek pak naváže další modernizace trati z Prahy směrem do Kladna s odbočkou na letiště Václava Havla Praha. Celá trasa by mohla být hotová do roku 2029.

Zároveň probíhá modernizace železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Vlaky spojující Prahu s jižními Čechami budou nově využívat čtyřkolejnou trať. Traťová rychlost se zvýší až na 120 km/h. Modernizace zajistí komfortní dálkovou dopravu a současně výrazně usnadní cestování po hlavním městě. Šestikilometrový úsek by měl být dokončen v roce 2021.

Pokračují práce i na dalším úseku čtvrtého tranzitního koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Modernizace trati Sudoměřice – Votice přinese zdvojkolejnění v uvedeném úseku, dva tunely a vznik nové železniční stanice Červený Újezd. Rychlost vlaků se zvýší na 160 km/h, což umožní zkrátit jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem na jednu hodinu. Dokončení stavebních prací se předpokládá v roce 2021.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy