České dráhy··3 min

Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve svých depech. Panely pro získávání energie ze slunečních paprsků plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.

„Celkem jsme vytipovali 32 lokalit v našem vlastnictví, na kterých jsme analyzovali možnost umístění fotovoltaiky na střechy našich objektů. Nejlépe nám z toho vyšly možnosti umístění panelů na naše objekty v depech Havlíčkův Brod, Česká Třebová a Děčín. Tento týden plánujeme vypsat veřejnou zakázku na vybudování tří střešních elektráren metodou ‚design & build‘. Předpokládaný celkový instalovaný výkon těchto fotovoltaických elektráren je 170,8 kWp a měly by začít fungovat v roce 2026,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus a doplňuje: „Takto vyrobenou elektřinu budeme chtít využít pro pokrytí spotřeby elektrické energie v našich budovách v rámci servisního zázemí. Může nám to přinést i nezanedbatelnou úsporu v nákladech.“

Fotovoltaika

Kromě těchto tří lokalit České dráhy také aktuálně dokončují podklady na zpracování projektové dokumentace pro střešní fotovoltaickou elektrárnu na Odstavném nádraží Praha Jih s instalovaným výkonem 201,5 kWp. Fotovoltaické panely na servisní hale má dopravce nainstalovány už například v depu v Bohumíně.

Kromě střešních fotovoltaických elektráren připravuje národní dopravce i projekty pozemních fotovoltaik. Prověřeno bylo celkem 26 lokalit, byly zpracovány studie proveditelnosti výstavby a prověřeny možnosti kapacity distribuční sítě. Z tohoto balíku bylo vybráno celkem 5 perspektivních lokalit v Bohumíně, Olomouci, České Třebové, Třebovicích a Valašském Meziříčí, kde se momentálně zpracovává i analýza možnosti vybudovat bateriové uložiště s možností sdílení elektrické energie zpět do distribuční sítě.

V rámci roční spotřeby elektrické energie Českých drah představuje téměř 97 % spotřeba trakční elektřiny při jízdě vlaků v elektrické trakci, jejíž nákup pro všechny dopravce zajišťuje v České republice Správa železnic.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

České dráhy a developerská společnost Sekyra Group podepsaly smlouvu o prodeji pozemků v jižní části Nákladového nádraží Žižkov. Českým drahám se podařilo vyjednat výrazně lepší podmínky, než vyplývaly z původních ujednání, a to především pokud jde o kupní cenu. Za cca 96 tisíc metrů čtverečních národní dopravce inkasuje 2,23 miliardy korun. Žižkovský brownfield se v příštích letech promění v novou moderní čtvrť s bydlením pro tisíce lidí.
| České dráhy
České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu během oprav silničního mostu v Ústí nad Labem

České dráhy zajistí náhradní vlakovou dopravu během oprav silničního mostu v Ústí nad Labem

Rekonstrukce mostu Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem na několik měsíců omezí průjezd po silničních komunikacích v krajském městě. Aby se obyvatelé i návštěvníci města mohli během oprav této důležité dopravní tepny snáze přesouvat mezi centrem města na levém břehu a městskou částí Střekov na pravém břehu Labe, zajistí České dráhy náhradní vlakovou dopravu.
| České dráhy
Tisíce vlaků Českých drah nabízí přepravu jízdních kol

Tisíce vlaků Českých drah nabízí přepravu jízdních kol

S jízdním kolem lze nastoupit do vlaku Českých drah při krátkém výletu i při cestě na dovolenou. Prakticky všechny spoje největšího železničního dopravce přepravují jízdní kola. „Cyklovlaky“ jezdí za humna i za kopečky, vydat se s nimi můžete po Čechách, na Moravu a do Slezska, ale také daleko za naše hranice.
| České dráhy
Kompletní ComfortJet vyjede v pátek na západ Čech

Kompletní ComfortJet vyjede v pátek na západ Čech

Od pátku bude v rámci zkušebního provozu jezdit pravidelně nejmodernější vlaková souprava ComfortJet v plném devítivozovém řazení také na spojích IC 512 / 515 Ostravan. Ve své základní, nevýlukové trase jezdí na trase Bohumín – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Plzeň – Mariánské Lázně – Cheb – Františkovy Lázně. Zajistí tak přímé spojení Ostravska a střední Moravy se západem republiky. Od pátku tak nové kompletní vlaky typu ComfortJet budou obsluhovat dva páry vlaků Ostravan. Jedná se o spoje 510, 512, 515 a 517. Podrobné informace o jízdním řádu těchto vlaků získáte např. v app Můj vlak.
| České dráhy
České dráhy vypsaly tendr na nové jednotky EMU 400

České dráhy vypsaly tendr na nové jednotky EMU 400

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na pořízení moderních elektrických jednotek EMU 400, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy pro Prahu a Středočeský kraj. Zakázka počítá s rámcovou dohodou až na 133 jednotek. Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 84,5 miliardy korun bez DPH. Nasazení nových vlaků je plánováno od prosince 2029.
| České dráhy
Zvláštní vlak vyrazí na Bílou sobotu z Českých Budějovic na Křivoklát a do Lužné u Rakovníka

Zvláštní vlak vyrazí na Bílou sobotu z Českých Budějovic na Křivoklát a do Lužné u Rakovníka

V sobotu 19. dubna vypraví České dráhy zvláštní vlak z Českých Budějovic přes Písek, Příbram, Zdice a Beroun na Křivoklát, kde bude probíhat tradiční velikonoční jarmark. V čele vlaku pojede historická motorová lokomotiva T478.1002 Bardotka. Cílovou stanicí vlaku bude Lužná u Rakovníka, kde si cestující budou moci prohlédnout expozice ČD Muzea. Pro zájemce bude po poledni připravena také vyhlídková jízda vlaku z Lužné do Řevničova a zpět. Křivoklátský expres se pak v odpoledních hodinách vrátí po stejné trase zpět do jižních Čech.
| České dráhy
Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Dnes poprvé lůžkovým vozem z Prahy do Gdyně

Praha dnes získala další pohodlné noční spojení, tentokrát s městy Gdaňsk, Sopoty a Gdyně na pobřeží Baltského moře. Dosavadní noční vlak EC 461 Baltic express Gdyně – Praha přivezl dnes ráno poprvé také lůžkový vůz z Polska a dnes večer vyráží lůžkový vůz na spoji EC 460 Baltic express také z Prahy do Gdyně.
| České dráhy
Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

Na trať vyrazily první devítivozové ComfortJety

České dráhy a výrobní konsorcium Siemens – Škoda dosáhly dalšího milníku ve výrobě a uvádění jednotek ComfortJet do provozu. Do zkušebního provozu s cestujícími byly nasazeny první dvě kompletní devítivozové jednotky ComfortJet.
| České dráhy
České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

České dráhy kolem Velikonoc posílí své vlaky, doporučují rezervaci míst a řídit se „semaforem“

Každoročně je období Velikonoc časem zvýšeného zájmu o cestování. Také letos se České dráhy chystají posílit své dálkové spoje o pravidelné i mimořádné posilové vozy. Cestujícím doporučují včasné zajištění rezervací a těm bez rezervace řídit se „semaforem“, který upozorňuje na silně vytížené spoje. Výhodné bude také využití vlaků mimo přepravní špičku, případně na kratší vzdálenosti využívat méně obsazené regionální spoje. To se týká hlavně cest kolem Prahy, např. do Berouna, Kolína, Benešova u Prahy a do dalších míst v blízkosti hlavního města.
| České dráhy