AAA Auto··5 min

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.

Jejich ceny navíc loni vzrostly ani ne o průměrnou inflaci 2,4 procenta. Vyplývá to z analýzy dat celého tuzemského trhu, provedené experty mezinárodní skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Při detailním pohledu je vidět, že výrazně roste nabídka dvou až tříletých aut z firemních flotil. Na sekundární trh se dostávají vozy z let 2021 až 2022, kdy nastal postcovidový boom prodejů. Což je velký rozdíl oproti minulým rokům, kdy si kvůli nízké nabídce nových aut lidé i firmy déle drželi své vozy, a tím pádem se do oběhu dostávalo méně těch zánovních. Nyní je zřejmé, že se situace normalizuje,“ vysvětluje nárůst Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, která jen loni prodala 15 650 zánovních vozů. Pro srovnání, nových aut se v loňském roce prodalo 232 tisíc, což byl 4,6procentní nárůst oproti roku 2023. „Ještě výraznější nárůst, o 11 procent, jsme zaznamenali v prodejích našich autocenter, když jsme loni prodali rekordních téměř 109 tisíc vozů,“ doplňuje Vaněček.

Průměrná měsíční nabídka zánovních automobilů na celém sekundárním trhu loni narostla z 15 800 na 18 700 aut. Medián ujetých km se snížil z 20 600 km na 19 900 km, stáří zůstalo na dvou letech. Mnohem déle ale vozy čekaly na nového majitele – takzvaný ukazatel „days in stock“ neboli počet dnů v inzertní nabídce, byl loni 84, zatímco v roce 2023 to bylo 69 dnů. „Velmi zajímavým údajem je, že mediánová cena zánovního vozu loni vzrostla na 648 200 korun z předloňských z 636 300 Kč – tedy o něco méně, než činila meziroční inflace 2,4 %. A to znamená, že auta ve skutečnosti nezdražila,“ poukazuje Petr Vaněček.

A jak jsou na tom další trhy, na nichž AURES Holdings působí? „V Polsku se loni prodalo výrazně víc zánovních vozů, 167 tisíc, tedy o 51 procent víc než v roce předchozím. Na Slovensku pak prodeje narostly také o výrazných devět procent na 30 200 aut,“ vypočítává Vaněček.

Co se týče skladby paliv, 57,6 % aut spalovalo benzin a pouhých 28 procent naftu – což je velký rozdíl oproti celému sekundárnímu trhu, kde mají diesely 43procentní a benziny 54procentní podíl. Úbytek nafťáků do značné míry kompenzuje více než 60procentní nárůst hybridů – ty loni dosáhly na hranici osmi procent trhu zánovních vozů; prodalo se jich 6,5 tisíce. A dvojnásobné prodeje oproti roku 2023 se týkají rovněž elektromobilů, jichž se prodalo 4 400 – což stačilo na téměř 5,5procentní podíl. To je výrazně více, než činí průměr celého sekundárního trhu, na němž bateriové elektromobily představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta. „Je vidět, že u zánovních vozů zákazníci mnohem více sahají po moderních alternativních pohonech, což je umocněno i poklesem cen během loňského roku. Mediánová cena zánovního elektromobilu byla loni necelých 860 tisíc korun, zatímco předloni to bylo o 100 tisíc korun víc,“ konstatuje Petr Vaněček. Dvouleté stáří elektromobilů přitom loni zůstalo nezměněné, medián ujetých kilometrů byl nepatrně vyšší (17 versus 15 tisíc km). Nejprodávanější značkou bateriových elektromobilů bylo BMW, následované Škodou a Mercedesem.

Jen pro doplnění – plynová alternativní paliva – propan-butan LPG a zemní plyn CNG – v segmentu zánovních vozů pouze paběrkují s 0,8, respektive 0,3procentním podílem.

Nejprodávanější značkou zánovních aut zůstává v Česku Škoda s 28procentním podílem, hned sedm z deseti nejprodávanějších modelů jsou škodovky. Počínaje fabií na prvním místě přes druhou octavii, třetí scalu, čtvrtý kamiq, pátý karoq, šestý kodiaq až po sedmý superb. Ve značkách s velkým odstupem následuje BMW s podílem 7,7 procenta, jehož nejprodávanějšími modely jsou „pětka“ a „trojka“. Ovšem zatímco škodovky mají mediánovou cenu 554 tisíce korun, „bavoráky“ téměř trojnásobnou – 1,457 milionu Kč. Značky v dalším pořadí už mají minimální odstupy – VW má 7,4 % trhu (nejprodávanější je golf), Mercedes 7,1 %, Hyundai 6,6 % (nejprodávanější i30 a tucson), Toyota 5,8 %. Sedmá Kia už odskakuje s 3,6 %, následuje Audi s 3,5 a Volvo s 3,2. První desítku uzavírá značka Peugeot s 2,5procentním podílem.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Boom aut ze sekundárního trhu u podnikatelů a firem: prodeje AURESu vzrostly o 8,5 %

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v loňském roce prodala rekordní množství ojetých a zánovních aut zákazníkům z „B2B“ sektoru, tedy podnikatelům a firmám. Meziročně se tyto prodeje v rámci skupiny, tedy v České republice, v Polsku a na Slovensku celkově zvýšily o 8,5 procenta. Prodeje táhl český a polský trh, kde byly prodeje vyšší více než o desetinu. Celkově v loňském roce prodal AUREs bezmála 109 000 vozů, což byl oproti roku 2023 růst o 11 %.
| AAA Auto
Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

Zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny rostou minimálně

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti předloňskému roku představuje nárůst celých 13 procent. Je to poprvé za poslední postcovidové roky, co nabídka zánovních vozů, definovaných hranicí 50 tisíc ujetých kilometrů a pětiletým stářím, vzrostla. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.
| AAA Auto
AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

AURES Holdings získal za práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ocenění od Insight Sofa

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, jako jediná mezi prodejci ojetých vozů ve střední Evropě sleduje zákaznickou spokojenost pomocí ukazatele Net Promoter Score (NPS). Ten vyjadřuje ochotu zákazníka doporučit prodejce svým známým a přátelům a je celosvětově uznávaným standardem měření zákaznické spokojenosti. Díky svým výsledkům v měření NPS v uplynulém roce se AURES Holdings dostal do elitního klubu 10 nejlepších firem, které ocenila renomovaná společnost Insight Sofa plaketou „Výjimečné CX 2024“. InsightSofa je pokročilý software poháněný umělou inteligencí pro měření a práci se zákaznickou (CX) a zaměstnaneckou zkušeností (EX).
| AAA Auto
Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Historický rekord v AURES Holdings: zákazníci si odvezli bezmála 109 tisíc aut

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna či Auto Diskont, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii, když celkově prodala 108 661 vozů. AURES loni prodával v průměru 9 000 vozů měsíčně, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, kdy prodeje poprvé překonaly psychologickou hranici deseti tisíc automobilů. V České republice AURES poprvé prodal bez několika stovek šedesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku. Společnost vidí za svým úspěchem zejména výrazné zlepšení zákaznického zážitku, využití moderních technologií na bázi generativní umělé inteligence a další posílení svého postavení na trhu jako největšího prodejce ojetých a zánovních aut ve střední a východní Evropě.
| AAA Auto
10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň

Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Vánoční stromeček: pořádně ho přivažte, obalte dekou. A jeďte pomalu.

Většinu z 1,3 milionu vánočních stromků, prodaných každoročně v Česku, lidé přepravují auty. Ideálními vozy pro převoz oblíbené pichlavé ozdoby jsou pickupy a minivany – tato praktická auta se také prodávají před koncem roku tradičně nejlépe.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

AAA AUTO: Češi našetří na ojetinu nejrychleji ve srovnání se sousedy

Průměrný český motorista našetří na ojetý vůz rychleji než jeho kolega z Polska a ze Slovenska – a dokonce i než ten z Německa. Překvapivý výsledek přináší ojedinělá analýza expertů AAA AUTO, která porovnávala ceny aut na sekundárním trhu s výší reálných příjmů, přepočtených kupní silou obyvatelstva a také s průměrnými měsíčními úsporami.
| AAA Auto
Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Aut na sekundárním trhu opět přibylo, ceny naopak zamířily směrem dolů

Podle meteorologů byl letošní listopad nejstudenější za poslední roky. Rekord padl i na trhu s ojetými auty, jehož růst nízké teploty nezastavily – v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 procenta více než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo zhruba o 20 tisíc aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 tisíc korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
| AAA Auto