Aktuální průzkum* společnosti Albert mezi českými domácnostmi ukazuje, že 70 % lidí si na Vánoce dopřává potraviny, které během roku běžně nekupují. Nejčastěji jde o cukrovinky, ryby, sýry a exotické ovoce. Odpovědi se však výrazně liší podle věkových skupin. Průměrná částka, kterou Češi v tomto období utratí za nákupy potravin, se pohybuje okolo 3 000 Kč.
Mladší kupují více masa, padesátníci si dopřávají sýry
Z průzkumu dále vyplývá, že si zákazníci napříč generacemi na Vánoce často vybírají zdravější potraviny. Zajímavé jsou jemné rozdíly mezi věkovými skupinami. Například lidé ve věku 27 až 35 let kupují maso dvakrát více než ti ve věku 45 až 53 let. Naopak, u sýrů to je obráceně – lidé ve věku 45 až 53 let si sýry kupují dvakrát častěji více než nejmladší generace ve věku 18 až 26 let.
Roste poptávka po ořeších a sušeném ovoci
Poptávka po ořeších a sušeném ovoce před Vánocemi obvykle vzrůstá o více než 50 %. Vánoce jsou hlavní sezónou pro tento sortiment, přičemž nejvíce se prodávají ořechy a sušené ovoce, které se používají na pečení cukroví, jako jsou mandle, lísková a vlašská jádra, rozinky, strouhaný kokos, sušené datle a fíky. Velkou oblibu mají i kešu, pekanové ořechy, para ořechy a pistácie. Zvýšený zájem je také o vánoční dárková balení těchto produktů.
*Průzkum proběhl v listopadu 2024 na vzorku 1 027 respondentů. Sběr dat byl realizovala agentura IPSOS prostřednictvím online dotazování Instant Research.
Zdroj: www.albert.cz