AAA Auto··5 min

Vyhřívané sedačky a skla jsou v autech dvakrát častější než před deseti lety

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Kolikrát už jste ráno při odvozu dětí do školy dostali menší záchvat vzteku při zjištění, že bez oškrábání zamrzlého předního okna neodjedete? A zalitovali, že nemáte vyhřívané čelní sklo? Nejste v tom sami, tato výbava získává každoročně na popularitě. Podle statistik největší tuzemské prodejní sítě ojetých vozů AAA AUTO mělo vyhřívané čelní sklo před deseti lety pouhých 5,5 procenta aut, která v roce 2015 prodali. Loni, o devět let později, už to byl dvojnásobek. Stejný poměr je pak i u další „zimní vymoženosti“ – vyhřívaných sedadel.

V roce 2015 mělo vyhřívání sedaček 28 procent aut z naší nabídky, loni už jich bylo 59 procent, tedy více než dvojnásobek – tedy už nadpoloviční většina vozů, které prodáváme. Je tedy vidět, že výbava, která dřív bývala téměř výhradně doménou luxusních vozů, postupem času ‚propadá‘ do nižších segmentů. Dnes už mívají vyhřívané sedáky klidně i malá auta typu Škoda Fabia,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, která provozuje největší středoevropskou síť prodejců ojetin AAA AUTO a Mototechna.

Vyhřívat, nebo škrabat?

Vyhřívaná čelní skla bývají technicky řešena dvěma způsoby. „Tím starším a rozšířenějším jsou tenoučké wolframové drátky, vložené do fólie mezi vrstvami skla. Mnoha lidem ovšem drátky v zorném poli vadí, zvlášť když řídí za tmy, protože koncová a hlavně brzdová světla aut vytvářejí v drátcích jakýsi halo efekt či světelnou auru,“ popisuje Vaněček, podle nějž je elegantnější modernější způsob, spočívající v tenké kovové vrstvě, napařené rovnou do skla. „Tam už žádný rušivý efekt nevzniká, sklo vypadá úplně stejně jako to obyčejné,“ dodává. Drátková skla mívají z nejprodávanějších modelů například Škody Fabia, Scala a Kamiq, ostatní modely od octavie výše mohou mít sklo s kovovou vrstvou. Podobně je to i u většiny dalších značek, levnější modely se musejí spokojit s drátkovým systémem, luxusnější modely bývají osazeny lepším řešením.

Vyhřívané sklo je možné i vyměnit za to obyčejné v případě, že okno praskne třeba po nárazu kamínku. Kutilové to zvládají i svépomocí, lepší je však nechat to autoelektrikářích. Pokud sklo nerozbijete, jeho bezproblémová životnost by měla být zhruba kolem deseti let u drátkového systému, pak mohou drátky degradovat. Skla s kovovou vrstvou by měla vydržet déle.

Pokud vyhřívané sklo nemáte, budete muset škrabat. I zde však může pomoci „mechanizace“ – neboli elektrická škrabka. Jak funguje? „Šestice plastových břitů rychle rotuje, čímž rozbíjí námrazu. Je to efektivní, ale dost hlučné, ráno tím spolehlivě vzbudíte sousedy v ulici. Je třeba škrabku pevně držet a pohybovat s ní jejím gumovým nárazníkem směrem k těsnění oken, abyste ho nepoškodili. Naopak poškrábání oken se bát nemusíte, v praxi se nám nepotvrdilo," říká Vaněček. Elektrické škrabky vyrábí několik firem, ty nejlevnější se dají pořídit za 400 korun, značkové vyjdou na cca 1 200 Kč.

Neseďte v teple dlouho

Vyhřívané sedačky jsou na trhu mnohem déle než skla, jsou také mnohem rozšířenější. Fungují na jednoduchém principu odporového drátu, navinutého několik centimetrů pod potahem sedačky. Po zapnutí ohřevu začne drátem proudit elektrická energie, čímž se ohřeje a s ním i celé sedadlo. „Dříve se stávalo – problém s tím mívala třeba značka Chrysler – že drát byl příliš silný a po delším zapnutí dokonce dokázal propálit sedačku. V posledních letech už nebývají s vyhříváním žádné potíže. Nabízí ho naprostá většina výrobců, u luxusnějších vozů vyšších tříd bývá vyhřívání sedadel k dispozici i pro zadní sedačky,“ říká Petr Vaněček.

Na rozdíl od skel je dodatečná montáž vyhřívání sedaček poměrně jednoduchá. „Nejlevnější cestou k zádům v teple jsou potahy se zapojením do autozásuvky, které se dají koupit za zhruba pětistovku. Za cirka 1 500 korun si můžete nechat instalovat dodatečný ohřev rovnou do originálního sedáku, tedy pod čalounění, stále ovšem s externím dvanáctivoltovým napájením,“ dodává Vaněček.

Vytápěné sedačky však mají i jedno riziko, o němž se málo mluví. „Nepoužívejte vyhřívání příliš dlouho – je to sice příjemné, ale dochází přitom k nežádoucímu prohřátí zádových svalů, které jsou po vystoupení z auta mnohem náchylnější k prochladnutí. Dalším rizikem je, že dlouhodobé sezení v teple má negativní vliv na mužskou plodnost,“ varuje Petr Vaněček a radí používat výhřev pouze na chvíli po rozjezdu a třeba po deseti minutách ho vypnout. „Pro zvýšení komfortu to stačí, svému zdraví tak jen prospějete,“ uzavírá.

Výbava aut v síti AAA AUTO a Mototechna
Rok% aut s vyhřívaným čelním sklem% aut s výhřevem sedaček
20155,627,9
20197,144,1
20229,454,2
20239,254,6
202410,259,1

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Průměrný věk české mámy je 30,4 roku – čím je starší, tím robustnější vůz si vybírá

Mladší maminky okolo 25 let častěji volí malý hatchback, po třicítce upřednostňují kombi a po čtyřicítce SUV
| AAA Auto
Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Zánovní vozy AAA AUTO Plus lákají stále víc lidí, oproti novým na nich ušetří statisíce

Škoda Octavia levnější o stovky tisíc ve srovnání s novou, garance původu, servisní historie, příplatková záruka Carlife nebo třeba možnost výměny auta bez udání důvodu během až 60 dnů. Zánovní vozy z programu AAA AUTO Plus, které nemají najeto více než 50 tisíc kilometrů a nejsou starší než pět let, lákají zájemce stále víc. Jen letos se jich v síti AAA AUTO zobchodovalo bezmála 2,5 tisíce, což představuje třináct procent všech prodaných vozů. Značka zánovních vozů AAA AUTO Plus letos na jaře nahradila dříve používaný brand Mototechna. Ta se osamostatnila a nyní se věnuje prodeji zánovních prémiových a luxusních aut se specifickými výbavami v novém vlastním showroomu.
| AAA Auto
Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

Jedinečná anketa v Česku: vybírejte nejlepší ojeté auto roku, vyhrajte vůz na tři měsíce

V Česku se každoročně prodá troj až čtyřnásobně víc ojetých a zánovních automobilů než těch nových, zhruba 800 tisíc. A přesto pro sekundární trh na rozdíl od toho primárního neexistuje žádný žebříček nejlepších a nejoblíbenějších aut, tedy obdoba odborné ankety Auto roku. Proto společnost AURES Holdings coby jednička českého sekundárního trhu se svými značkami AAA AUTO a Mototechna vyhlašuje ve spolupráci s Asociací obchodníků ojetými automobily (AOOA) první ročník ankety o nejoblíbenější ojetý vůz – Ojeté auto roku 2025. Volit v šesti kategoriích budou moci experti nejpovolanější – sami motoristé, kteří každý den hlasují o těch nejlepších vozech vlastními peněženkami.
| AAA Auto
Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Auta nejsou tak barevná jako Velikonoce, nejrychleji se přitom prodávají netradiční odstíny

Na českém trhu se letos prodalo již více než 260 tisíc aut. Jinou než bílou, šedou a černou mělo jen 32 % z nich. Barevnější auta se přitom prodávají daleko rychleji.
| AAA Auto
Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Karolína Topolová se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn

Praha, 15. dubna – Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se opakovaně umisťuje v anketách a žebřících úspěšných představitelů českého byznysu. V dubnu se umístila hned ve dvou žebříčcích mapujících vliv CEO na profesní síti LinkedIn. Umístila se na 39. místě Nejvlivnějších šéfů Česka a na 20. místě nejviditelnější představitelů průmyslu. Zároveň se zařadila mezi TOP 50 žen slovenského byznysu podle časopisu Forbes.
| AAA Auto
AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.
| AAA Auto
AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES Holdings, největší síť autocenter ojetých vozů ve střední Evropě pod značkami AAA AUTO a Mototechna, dosáhl v březnu 2025 významného milníku. Na trzích, kde je největším prodejcem, tedy v Česku, na Slovensku a v Polsku, prodala skupina v březnu rekordních 10 405 vozů, což je nejvíce za kalendářní měsíc v celé historii společnosti. Rekordní bylo s celkem 27 172 prodanými auty i celé první čtvrtletí. To je zhruba stejně tolik ojetých vozů, kolik se prodalo v České republice za celý krizový rok 2009.
| AAA Auto
Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

V tuzemsku se prodalo 85 000 ojetých aut, v průměru jsou v nabídce 61 dní
| AAA Auto
Ojeté městské crossovery (SUV) válcují trh, nejčastěji je kupují zákazníci po padesátce

Ojeté městské crossovery (SUV) válcují trh, nejčastěji je kupují zákazníci po padesátce

V AAA AUTO se za první čtvrtletí prodá o 30 % více SUV než vloni ve stejném období. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Karoq a Kodiaq.
| AAA Auto
AAA AUTO: testy dvou tisícovek baterií elektromobilů ukazují minimální poruchovost

AAA AUTO: testy dvou tisícovek baterií elektromobilů ukazují minimální poruchovost

Pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů z celkových 2020 otestovaných aut mělo při detailním měření diagnostikou Aviloo stav zdraví baterie nižší než 80 procent. Exkluzivní data společnosti AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna, tak ukazují, že baterie elektrovozů jsou na tom v provozu mnohem lépe, než se obecně předpokládá. AURES je jedinou společností v Česku, která má k dispozici takovouto databázi výsledků – její experti během 19 měsíců testování proměřili stav celkem 1 672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).
| AAA Auto