Ministerstvo školství··4 min

Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství připravilo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví návrh změn ve školním stravování, který zohledňuje nejnovější poznatky ve výživě a reaguje na potřeby dětí, žáků a studentů, přičemž dochází po 30-ti letech ke změnám v rámci takzvaného spotřebního koše. Cílem návrhu je zajistit kvalitní a nutričně vyváženou stravu a zároveň umožnit školním jídelnám větší flexibilitu při přípravě pokrmů. Změny reagují také na specifické stravovací potřeby žáků.

„V posledních letech výrazně stoupá počet dětí s obezitou a dalšími nemocemi způsobenými nevhodnými stravovacími návyky. Jsem rád, že po třiceti letech k aktualizaci spotřebního koše dochází, a také, že se budou moci společně stravovat ve školních jídelnách i děti, které si nosí obědy z domova, je to vhodné pro celkový wellbeing třídních kolektivů. Touto novelou tak dáváme dětem a jejich rodičům lepší prostor pro vyjádření vlastních preferencí ve školním stravování,“ uvedl k novele vyhlášky náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Chystané změny vycházejí ze světových výživových doporučení a reagují úpravou tzv. spotřebního koše na trendy směřující ke zdravému životnímu stylu. Týkají se například těchto oblastí:

  • Nové nutriční hodnoty spotřebního koše – po 30 letech dochází k aktualizaci výživových norem na základě nejnovějších poznatků ve výživě
  • Flexibilní spotřební koš – laktoovovegetariánský spotřební koš bude nahrazen flexibilním modelem, který lépe reflektuje individuální potřeby strávníkůSnížení příjmu cukrů, například omezení sladkých nápojů – pro jejich prokazatelné negativní zdravotní dopady
  • Přijatelné navýšení celozrnných obilovin – pro jejich vysokou výživovou hodnotu
  • Přijatelné navýšení ryb – pro jejich vysokou výživovou hodnotu
  • Přijatelné navýšení luštěnin – cca o 1 lžíci týdně pro jejich vysokou výživovou hodnotu
  • Omezení četnosti masových pokrmů, zároveň ale adekvátní porce masa v masných pokrmech
  • Možnost volby bezmasého pokrmu v jídelnách s výběrem z dvou a více jídel
  • Možnost společného stravování žáků v případech, kdy má žák stravovací omezení („konzumace vlastní stravy“) – žáci budou mít právo donést si vlastní pokrm, který neprošel výrobou a skladováním provozovatele stravovacích služeb, a sníst jej v prostorách školního stravování
  • Nová věková kategorie v mateřských školách – novela zavádí novou samostatnou věkovou kategorii pro dvouleté děti

„Považuji za samozřejmé, že ve školních jídelnách bude dostupná nutričně vyvážená strava, a to pro všechny strávníky,” řekl k předloženému návrhu vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT Jan Mareš.

Jak si školní jídelny poradí se změnami, které mohou vejít v platnost už v příštím školním roce, ověřoval pilotní projekt, který na jaře loňského roku otestoval na vzorku několika desítek rozličných zařízení školního stravování proveditelnost nového zadání. Na základě výstupů z tohoto zkušebního provozu došlo k mírným korekcím, což bylo zohledněno ve finálním návrhu předpisu.

A vzhledem k významným změnám v oblasti výživových norem posílí MŠMT i Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím Státního zdravotního ústavu metodickou podporu školních jídelen. Ta bude zahrnovat jak webináře, tak metodiky a další vzdělávací aktivity. První informativní webinář k tématu proběhl už 28. listopadu 2024. A aktuálně se uskuteční v pondělí 10. února v Poslanecké sněmovně v Praze ke školnímu stravování kulatý stůl.

Příklady inspirativní praxe ve školním stravování

Připravovaná novela byla konzultována s řadou odborných institucí a organizací, včetně Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva zemědělství, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva práce a sociálních věcí, Státního zdravotního ústavu, Asociace krajů ČR, Svazu měst a obcí ČR, České asociace nutričních terapeutů, Pacientské rady a zmocněnkyně pro lidská práva. Všechny připomínky byly vypořádány.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství
Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

Příprava pedagogických pracovníků je pro MŠMT stěžejní

MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
| Ministerstvo školství