Ministerstvo školství··4 min

Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství připravilo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví návrh změn ve školním stravování, který zohledňuje nejnovější poznatky ve výživě a reaguje na potřeby dětí, žáků a studentů, přičemž dochází po 30-ti letech ke změnám v rámci takzvaného spotřebního koše. Cílem návrhu je zajistit kvalitní a nutričně vyváženou stravu a zároveň umožnit školním jídelnám větší flexibilitu při přípravě pokrmů. Změny reagují také na specifické stravovací potřeby žáků.

„V posledních letech výrazně stoupá počet dětí s obezitou a dalšími nemocemi způsobenými nevhodnými stravovacími návyky. Jsem rád, že po třiceti letech k aktualizaci spotřebního koše dochází, a také, že se budou moci společně stravovat ve školních jídelnách i děti, které si nosí obědy z domova, je to vhodné pro celkový wellbeing třídních kolektivů. Touto novelou tak dáváme dětem a jejich rodičům lepší prostor pro vyjádření vlastních preferencí ve školním stravování,“ uvedl k novele vyhlášky náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Chystané změny vycházejí ze světových výživových doporučení a reagují úpravou tzv. spotřebního koše na trendy směřující ke zdravému životnímu stylu. Týkají se například těchto oblastí:

  • Nové nutriční hodnoty spotřebního koše – po 30 letech dochází k aktualizaci výživových norem na základě nejnovějších poznatků ve výživě
  • Flexibilní spotřební koš – laktoovovegetariánský spotřební koš bude nahrazen flexibilním modelem, který lépe reflektuje individuální potřeby strávníkůSnížení příjmu cukrů, například omezení sladkých nápojů – pro jejich prokazatelné negativní zdravotní dopady
  • Přijatelné navýšení celozrnných obilovin – pro jejich vysokou výživovou hodnotu
  • Přijatelné navýšení ryb – pro jejich vysokou výživovou hodnotu
  • Přijatelné navýšení luštěnin – cca o 1 lžíci týdně pro jejich vysokou výživovou hodnotu
  • Omezení četnosti masových pokrmů, zároveň ale adekvátní porce masa v masných pokrmech
  • Možnost volby bezmasého pokrmu v jídelnách s výběrem z dvou a více jídel
  • Možnost společného stravování žáků v případech, kdy má žák stravovací omezení („konzumace vlastní stravy“) – žáci budou mít právo donést si vlastní pokrm, který neprošel výrobou a skladováním provozovatele stravovacích služeb, a sníst jej v prostorách školního stravování
  • Nová věková kategorie v mateřských školách – novela zavádí novou samostatnou věkovou kategorii pro dvouleté děti

„Považuji za samozřejmé, že ve školních jídelnách bude dostupná nutričně vyvážená strava, a to pro všechny strávníky,” řekl k předloženému návrhu vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT Jan Mareš.

Jak si školní jídelny poradí se změnami, které mohou vejít v platnost už v příštím školním roce, ověřoval pilotní projekt, který na jaře loňského roku otestoval na vzorku několika desítek rozličných zařízení školního stravování proveditelnost nového zadání. Na základě výstupů z tohoto zkušebního provozu došlo k mírným korekcím, což bylo zohledněno ve finálním návrhu předpisu.

A vzhledem k významným změnám v oblasti výživových norem posílí MŠMT i Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím Státního zdravotního ústavu metodickou podporu školních jídelen. Ta bude zahrnovat jak webináře, tak metodiky a další vzdělávací aktivity. První informativní webinář k tématu proběhl už 28. listopadu 2024. A aktuálně se uskuteční v pondělí 10. února v Poslanecké sněmovně v Praze ke školnímu stravování kulatý stůl.

Příklady inspirativní praxe ve školním stravování

Připravovaná novela byla konzultována s řadou odborných institucí a organizací, včetně Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva zemědělství, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva práce a sociálních věcí, Státního zdravotního ústavu, Asociace krajů ČR, Svazu měst a obcí ČR, České asociace nutričních terapeutů, Pacientské rady a zmocněnkyně pro lidská práva. Všechny připomínky byly vypořádány.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství