Meziročně nejvíce ztratili na hodnotě Peugeot Partner a Tesla Model 3. Auta na sekundárním trhu jsou obecně více ojetá a mají tak najeto více kilometrů.
Praha 25. června 2025 - Zcela nové vozy ztrácejí na hodnotě již v okamžiku, kdy s nimi nový majitel odjede z autosalonu. Během prvního roku to může být až 40 %. Na sekundárním trhu ceny automobilů s jejich stářím a mírou opotřebení pak dále klesají. Odborníci z AAA AUTO upozorňují na to, jaké chování řidičů může nejvíce ovlivnit rychlou ztrátu hodnoty automobilů. Na základě analýzy připravili žebříček automobilů, jejichž hodnota v roce 2025 klesla v meziročním srovnání nejvíce.
„Ztráta hodnoty vozidla v čase je způsobena různými faktory jako jsou stáří, opotřebení, počet najetých kilometrů, chování řidiče a změny poptávky na trhu. Ve většině případů se vozidlo s přibývajícím stářím stává méně hodnotným a stojí méně, než za kolik bylo původně zakoupeno. Depreciace obvykle nastává nejrychleji během prvních několika let po zakoupení nového vozu, ale některé z nich mohou ztrácet na hodnotě rychleji kvůli chování samotných majitelů,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
Desatero k vyšší udržitelnosti ceny ojetého vozu:
- Kouření v autě – interiér auta, ve kterém se pravidelně kouřilo, může mít nepříjemný zápach i fyzické poškození, které se jen těžko a nákladně odstraňuje.
- Absence povinných servisních prohlídek – pravidelný servis automobilu je nutností, a to nejen z důvodu bezpečnosti jízdy, ale také za účelem zvýšení jeho budoucí prodejní hodnoty. Vyplněná servisní knížka je pro dalšího kupujícího důležitým indikátorem, že se majitel o vůz dobře staral.
- Výměna dílů – oprava automobilu s použitím použitých, necertifikovaných nebo neoriginálních dílů může snížit jeho hodnotu a zvýšit náklady na budoucí opravy. Důležitým bodem pro budoucího kupujícího je i to, jak dostupné jsou náhradní díly. U starších vozů nižší dostupnost snižuje cenu.
- Lakování na výraznou barvu – změna barvy vozu na nápadnou sice může znít jako dobrý nápad, ale může následně odradit další potenciální kupce. Pokud se z nějakého důvodu rozhodneme pro lakování vozu, je nejlepší držet se původní barvy.
- Tuning – vliv na snížení ceny i poptávky můžou mít i nestandardní úpravy. Přítlačné křídlo nebo přídavné osvětlení může být pro někoho dobrý nápad, ale pro dalšího zájemce o ojetinu to může znamenat ztrátu zájmu nebo alespoň požadavek na slevu
- Čistota vozu – i když je nejjednodušší čas od času projet s autem klasikou kartáčovou myčkou a vyklepat koberečky, léty „zažraná špína“ bude pro dalšího kupujícího zbytečná bariéra. Pokud ale budete automobil udržovat v čistotě a místo klasické myčky zvolíte ruční, projeví se to následně na ceně, ale i výdrži vozu.
- Havárie a poškození – havarovaná auta, i když opravená, mají obvykle nižší hodnotu než nehavarované. Když už k nehodě dojde, dbejte na to, aby vše bylo řádně vyměněno, ideálně za originální díly. Běžnému opotřebení při parkování se můžete částečně vyhnout parkováním alespoň jedné strany na krajním parkovacím místě nebo třeba u sloupu v krytém parkovacím domě.
- Zbytečné ježdění autem – počet najetých kilometrů ovlivňuje hodnotu při prodeji, takže pokud je obchod, ve kterém chceme nakupovat, „za rohem“, nechte auto v garáži. Jděte pěšky, jeďte na kole, využijte veřejnou dopravu nebo se s někým svezte.
- Doplňky a výbava – některé doplňky (např. drahé audio systémy a sportovní úpravy) nemusí být pro všechny kupující atraktivní a nemusí se promítnout do vyšší prodejní ceny na sekundárním trhu. Naopak chybějící důležité prvky výbavy (např. klimatizace a rádio) hodnotu vozu sníží.
- Značka a model – některé značky a modely si drží hodnotu lépe než jiné. Například prémiové značky a modely s dobrou pověstí obvykle ztrácejí méně hodnoty. V Česku a na Slovensku si dobře hodnotu drží například Škoda. Aktuální poptávka po daném typu vozu na trhu je zásadním atributem pro výši konečné prodejní ceny.
Auta s nejvyšším meziročním poklesem ceny v roce 2025 na českém sekundárním trhu:
Model | 2024 | 2025 | Ztráta hodnoty | |||
Průměrná cena | Průměrný nájezd | Průměrná cena | Průměrný nájezd | |||
1. | Peugeot Partner | 154 649 Kč | 170 558 | 119 037 Kč | 190 078 | -23,0% |
2. | Tesla Model 3 | 790 093 Kč | 79 720 | 619 568 Kč | 106 324 | -21,6% |
3. | Mercedes G | 3 034 596 Kč | 92 003 | 2 396 141 Kč | 105 692 | -21,0% |
4. | Kia Carens | 192 943 Kč | 144 268 | 153 194 Kč | 159 629 | -20,6% |
5. | Fiat Bravo | 69 450 Kč | 182 883 | 55 313 Kč | 195 691 | -20,4% |
6. | Alfa Romeo 159 | 76 323 Kč | 207 092 | 60 906 Kč | 219 041 | -20,2% |
7. | Fiat Croma | 50 476 Kč | 219 464 | 40 435 Kč | 235 560 | -19,9% |
8. | Audi A8 | 477 567 Kč | 215 076 | 382 789 Kč | 228 380 | -19,8% |
9. | Nissan Qashqai+2 | 174 792 Kč | 173 809 | 140 626 Kč | 191 846 | -19,5% |
10. | Mercedes CLS | 609 886 Kč | 169 717 | 492 115 Kč | 188 542 | -19,3% |
Zdroj: www.aaaauto.cz