Datart··5 min

Stále více domácnosti se pyšní přídomkem chytré

Datart

Datart

Datart je český prodejce spotřební elektroniky a elektrospotřebičů. Společnost byla založena v roce 1991 a sídlí v Praze. Datart má pobočky v celé České republice a zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců.

Tisková zpráva

Technologické vychytávky a vyspělé produkty chytré domácnosti se zabydlují v domovech Čechů. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu je k zabezpečení své domácnosti využívá už 8 % Čechů. Chytrými domácími spotřebiči je pak vybavena každá třináctá domácnost. Jak navíc ukazují statistiky maloobchodního prodejce DATART, zájem o chytrá zařízení do domácnosti v posledních letech vytrvale roste. Jejich prodeje zatím letos v meziročním srovnání stouply o 16 %. Právě technologie usnadňující každodenní život v domácnosti by letos měly být oblíbenými dárky pod vánoční stromeček.

Podíl domácností, které jsou vybavené zařízeními připojenými do systému internetu věcí a mohou se tak pyšnit přídomkem chytré, v Česku postupně stoupá. Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu využívalo v roce 2022 tyto technologie k zabezpečení svých domácností už 8 % Čechů. V roce 2020 jich přitom bylo pouhých 5 %. Ještě výraznější nárůst statistici evidují v případě využití chytrých domácích spotřebičů. Jejich podíl ve stejném období stoupl ze 3 na 8 %.

Budoucnost v pohodlí a bezpečí

V době, kdy chytré technologie čím dál víc pronikají do českých domácností, jsou produkty chytré domácnosti stále oblíbenější i jako dárky. A je z čeho vybírat. Na trhu s elektronikou se neustále objevují další a další novinky usnadňující lidem běžný život v domácnosti. Hitem posledních let se staly právě produkty chytré domácnosti. Zkušenosti maloobchodního prodejce DATART ukazují, že jejich popularita mezi zákazníky neustále roste. Stále větší část Čechů má tak možnost objevit kouzlo inteligentního ovládání vytápění, zabezpečení domácností i možnosti vzdáleného ovládání spotřebičů. K současnému rozmachu velkým dílem přispívá zralost těchto technologií.

„Segmentu chytré domácnosti se dlouhodobě daří. Nárůst zaznamenala také kategorie chytrého ovládání vytápění (+7 %), což je v kontextu snah spořit energie pochopitelné,“ říká Tomáš Krňávek, vedoucí obchodního oddělení DATART. „"Chytré ovládání vytápění dokáže optimalizovat teplotu podle aktuální potřeby, čímž může šetřit náklady řádově až o 30 %. Přizpůsobí vytápění podle denního rytmu a lze jej ovládat i na dálku, což je ideální třeba pro temperování chat a chalup v zimním období. Takové technologie nejen šetří energie, ale také zajistí, že přijdete vždy do příjemně vyhřátého domova,“ dodává.

Ochrana domova na prvním místě

Chytré zabezpečení je další oblast, která zažívá v Česku boom. Kamery, senzory pohybu a chytré zámky dnes přinášejí pocit bezpečí nejen majitelům domů a bytů, ale také těch, kteří chtějí mít přehled o dění kolem svého rekreačního objektu. „IP kamery upozorní na pohyb či pokus o neoprávněný vstup okamžitě, ať už jste kdekoliv. Tyto kamery jsou vyhledávaným produktem a v letošním roce jsme zaznamenali téměř 25% nárůst jejich prodejů oproti minulému roku,“ doplňuje Tomáš Krňávek. Tento přehled ocení zejména ti, kdo své chaty využívají jen sezónně a chtějí mít jistotu, že je o jejich majetek postaráno.

„Velká část rekreačních objektů během zimy zůstává dlouhé měsíce nevyužitá a stává se tak snadným cílem zlodějů. Vzhledem k relativně vysokému počtu vloupání lidem tato zařízení poskytují efektivní způsob, jak bránit ztrátám na majetku,“ upozorňuje Tomáš Krňávek. Jen v loňském roce zaznamenala Policie ČR více než 24 tisíc případů krádeže vloupáním. V případě rekreačních objektů jich bylo celkem 1615.

Chytré spotřebiče pro komfort i úsporu

Stále více zákazníků lákají také chytré velké spotřebiče jako jsou například pračky, sušičky, trouby a myčky, které lze ovládat skrze mobilní aplikace. Moderní technologie zabudované v těchto spotřebičích umožňují pohodlně sledovat proces praní na dálku, dostávat upozornění, když je prádlo nebo mytí hotové, a řešit drobné problémy dříve, než je pozdě. Tyto spotřebiče jsou tedy nejen praktickým dárkem, ale i investicí do pohodlí.

Chytré technologie objevující se v klasických spotřebičích lidem v první řadě přináší špičkový komfort. Není tak divu, že o ně zaznamenáváme stále větší zájem. Zákazníci oceňují třeba možnost ovládání na dálku, kdy je například možné spotřebič zapnout nebo zkontrolovat průběh pečícího či mycího programu. Aplikace zároveň dokáže informovat i o ukončení předehřátí trouby, o dosažení nastavené teploty či o ukončení programu,“ vysvětluje Daniel Dobeš, manažer produktového marketingu MDA.

Zdroj: ČSÚ – Informační společnost v číslech – 2024; dostupné zde.

Zdroj: Policie ČR; dostupné zde.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Čistička vzduchu – módní výstřelek, nebo spolehlivý pomocník? Zájem o čističky vzduchu vloni stoupl téměř o 20 %

Čistička vzduchu – módní výstřelek, nebo spolehlivý pomocník? Zájem o čističky vzduchu vloni stoupl téměř o 20 %

S příchodem jarní pylové sezóny mezi Čechy roste zájem o čističky vzduchu. Stále více spotřebitelů si je spojuje nejen s komfortem, ale také se zdravím. Podle DATARTU se jich za poslední rok prodalo více než 20 000, což znamená meziroční skok přibližně o 20 %. Největší poptávka přichází většinou v březnu a dubnu, kdy prodeje stoupají až o 50 % oproti běžným měsícům. To potvrzuje také letošní sezóna. Velký zájem mají čeští spotřebitelé zejména o moderní čističky s ionizační technologií a zařízení vybavená automatickým režimem šetřícím filtry i energii.
| Datart
Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

V uplynulém roce opět došlo k navýšení množství odevzdaných odpadních recyklovatelných elektrospotřebičů. Oproti roku 2023 stoupl jejich celkový objem v rámci svozových služeb maloobchodního prodejce DATART o 17 % na 6 783 tun. Ze 12,6 tun použitých baterií odevzdaných ke zpětnému odběru bylo recyklací získáno 9 481 kilogramů druhotných surovin, meziročně o 28 % více. DATART spotřebitele vyzývá, aby v úsilí nepolevovali, dále se zapojovali do odpovědnějšího přístupu k životnímu prostředí a místo vyhazování starých spotřebičů a baterií do komunálního odpadu je nosili do prodejen, kde se prodejce postará o jejich ekologickou recyklaci.
| Datart
Teplé počasí vyhnalo Čechy na zahrádky. Zájem o zahradní techniku meziročně stoupl zhruba o 30 %

Teplé počasí vyhnalo Čechy na zahrádky. Zájem o zahradní techniku meziročně stoupl zhruba o 30 %

Jaro je v plném proudu a s ním i sezóna zahradních prací. Díky nadprůměrně teplému březnu se letos Češi pustili do údržby svých zahrad, trávníků a okolí domovů o poznání dříve. Stále více se přitom spoléhají na moderní zahradní pomocníky. Podle dat maloobchodního prodejce DATART vzrostly prodeje zahradní techniky meziročně řádově o 30 %. Největší zájem je o sekačky všech typů, od klasických benzínových po inteligentní robotické modely, prodeje však rostou i u dalšího vybavení usnadňujícího údržbu zeleně.
| Datart
Nákupní fenomén, který si Češi zamilovali: V DATARTu startují Dny Marianne

Nákupní fenomén, který si Češi zamilovali: V DATARTu startují Dny Marianne

Už 11. dubna v DATARTu odstartuje jarní edice jedné z nejpopulárnějších prodejních akcí roku – Dny Marianne. Tento nákupní fenomén si v záplavě slevových akcí udržuje své prestižní postavení díky unikátní kombinaci atraktivních nabídek, širokému sortimentu a výjimečné atmosféře, která každoročně přitahuje tisíce zákazníků. Dny Marianne propojují svět tradičního retailu s online prostředím a motivují zákazníky k nákupu jak v kamenných prodejnách, tak v e-shopech, kde mohou zákazníci nakupovat z pohodlí domova.
| Datart
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k únorovým tržbám v maloobchodě

Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k únorovým tržbám v maloobchodě

„Únor v maloobchodě tradičně představuje přechodné období mezi dynamickým lednem, kdy doznívá vliv povánočních slev, a jarními promoakcemi. Pro řadu segmentů to znamená mírné zpomalení spotřebitelské poptávky, což je důsledkem několika faktorů – vyčerpání rozpočtů po sváteční sezóně, nižších disponibilních příjmů domácností a absence silných nákupních impulsů. Přesto se letošní únor v segmentu elektra ukázal jako lehce růstový, přičemž meziročně zde prodeje vzrostly řádově o 5 %.
| Datart
Chytré platby na vzestupu: Češi objevují kouzlo odložených a rozložených plateb – nejen manažeři oceňují jejich výhody

Chytré platby na vzestupu: Češi objevují kouzlo odložených a rozložených plateb – nejen manažeři oceňují jejich výhody

Platební preference českých spotřebitelů procházejí výraznou transformací, přičemž stále větší podíl transakcí připadá na inovativní finanční nástroje. Rostoucí popularita odložených a rozložených plateb a modelu rozložení nákupu do několika splátek reflektuje širší trend finanční optimalizace a preference flexibilního řízení cash flow. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART zaznamenaly platby prostřednictvím služeb Skip Pay či Twisto meziroční nárůst v řádu stovek procent.
| Datart
Přichází čas jarních úklidů. Práci v domácnosti Čechům stále častěji usnadňují moderní pomocníci

Přichází čas jarních úklidů. Práci v domácnosti Čechům stále častěji usnadňují moderní pomocníci

Důkladný úklid celé domácnosti je jeden z rituálů, které neodmyslitelně patří k období jara. Ačkoliv však samotná tradice nadále přetrvává, způsob úklidu se postupně proměňuje. Stále více Čechů se při něm totiž spoléhá na moderní technologie. Výrazně tak stoupá obliba tyčových a robotických vysavačů, elektrických čističů oken či parních mopů, které lidem šetří čas i námahu. V porovnání s letní sezónou se jejich prodej v jarních měsících zvyšuje až o 25 %.
| Datart
Domácí kancelář, kde půjde práce od ruky? Klíčem k efektivní práci je správná technika a ergonomické vybavení

Domácí kancelář, kde půjde práce od ruky? Klíčem k efektivní práci je správná technika a ergonomické vybavení

I domov může být skvělým místem pro práci. Aby však byla efektivní a pohodlná, musí tomu být domácí prostředí dobře přizpůsobené. Správně vybavený pracovní prostor totiž pomáhá udržet koncentraci, podporuje produktivitu a zároveň zajišťuje pohodlí i po dlouhých hodinách u počítače. Zjistěte, na co se při zařizování domácí kanceláře zaměřit a do jakého vybavení se vyplatí investovat.
| Datart
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k lednovým tržbám v maloobchodě

Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k lednovým tržbám v maloobchodě

„Leden na trhu s elektronikou přinesl smíšené výsledky. Tradiční dozvuky vánoční sezóny se odrazily ve stabilním výkonu trhu, přičemž spotřebitelé využívali povánoční slevy a výprodeje. Výraznější dynamiku vykázaly některé produktové segmenty – zejména malé domácí spotřebiče, které profitovaly z pokračujícího růstu. Naopak segment mobilních telefonů a nositelné elektroniky zaznamenal meziroční pokles, což může reflektovat jak delší inovační cykly, tak nasycení trhu.
| Datart
Televizní trh v pohybu: Prodeje televizí loni vzrostly, poptávku táhne streaming

Televizní trh v pohybu: Prodeje televizí loni vzrostly, poptávku táhne streaming

Televize si i nadále udržují své pevné místo v českých domácnostech. Podle údajů z trhu došlo v uplynulém roce k meziročnímu nárůstu prodejů, kdy nepřehlédnutelným hybatelem trhu s televizemi je také rozmach streamovacích platforem, který urychluje potřebu výměny zastaralých televizorů za nové chytré televize s připojením k internetu. Impulsem pro poptávku by podle DATARTu mohl být i příchod služby Oneplay.
| Datart