Kofola··5 min

Rekordní rok Kofoly. I přes povodeň hlásí meziroční růst o 30 %

Kofola

Kofola

Kofola je sycený nealkoholický nápoj kolového typu, který vznikl v roce 1960 v komunistickém Československu jako alternativa k tehdy nedostupným západním nápojům Coca-Cola nebo Pepsi. Nápoj vyrábí česká společnost Kofola ČeskoSlovensko v Krnově. Kofola obsahuje 14 různých bylin a ovocných látek, okořeněná je lékořicí.

Tisková zpráva

Společnost Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za rok 2024. Potvrdila nejen výborné tržby v jednotlivých zemích, kde působí, ale i rekordní EBITDU za celou skupinu Kofola, která převýšila 1,8 miliard korun. Výsledky za loňský rok potvrzují sílu celé skupiny, jejích značek i schopnost reagovat na měnící se podmínky na trhu. V roce 2025 hodlá management Kofoly hojně investovat.

Rekordní rok Kofoly. I přes povodeň hlásí meziroční růst o 30 %

Česká rodinná firma z Krnova opět potvrdila kvalitu svého řízení a odolnost vůči extrémním výzvám, jakými jsou například povodně. Největší pilíř skupiny, tedy nápojářská divize v Česku a na Slovensku, navýšila tržby v posledním čtvrtletí minulého roku o 6 % oproti roku 2023. „Tento výsledek reflektuje naši odolnost vůči nečekaným výzvám, včetně výpadků výroby, ke kterým došlo v důsledku povodní a které ovlivnily zejména dodávky v České republice. Navzdory těmto komplikacím se podařilo český trh udržet na úrovni loňského roku,“ komentuje výsledky Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku. K růstu významně přispěly úspěšné vánoční prodeje, dále pak zvýšený zájem spotřebitelů o formáty „na cesty“ (On the Go). Klíčovými tahouny posledního čtvrtletí se staly značky Jupí, Kofola a Royal Crown Cola.

„Na Slovensku dosáhly tržby ve 4. kvartálu úrovně 120 % ve srovnání s loňskem. Tento výsledek byl částečně ovlivněn předzásobením zákazníků v závěru roku v souvislosti s plánovaným zavedením cukrové daně. Ke skvělým číslům zde přispěly všechny formáty, především však značky Kofola, Rajec a Vinea,“ dodává Daniel Buryš.

Díky loňské akvizici se skupina Kofola rozrostla o společnost Pivovary CZ Group, která je samostatně řízeným pilířem. Značkám Zubr, Holba a Litovel se vedlo jak na domácím trhu, tak v exportu. „Rostoucí náklady se nám dařilo pokrývat vyšším prodaným objemem. Hrubé tržby byly v posledním čtvrtletí vyšší o 7,5 % ve srovnání s loňskem. V Česku se dařilo plechovkám, které z pohledu tržeb vzrostly o 25 %, dále pak vratnému sklu, které narostlo o 12,5 %. Naopak pokles zaznamenaly KEGy, což odráží celkový pokles spotřeby piva v Česku i následky náročného podzimu,“ vysvětluje René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.

Vážné komplikace způsobily loňské povodně značce UGO. Kvůli masivním záplavám na Krnovsku bylo UGO pět týdnů bez výroby a dodávek v divizi PET (paskalizované šťávy, smoothies, limonády i kombuchy), ale i do QSR (restaurací rychlého občerstvení, tedy do Salaterií a Freshbarů UGO). Výzvou se staly i náklady na suroviny, neboť například ceny pomerančů a jablek byly z důvodu ekologických katastrof velmi nestabilní a rostly. I přesto se podařilo meziročně navýšit tržby v divizi PET o 18 %.

„Ještě vyššího meziročního růstu hrubých výnosů dosáhla divize QSR, která narostla o 20 %. Zaměřili jsme se na cenovou dostupnost a konkurenceschopnost našeho portfolia. Především však na chuť pokrmů a nápojů ve spojení s přetrvávající excelentní kvalitou surovin. Další naší prioritou bylo zvýšení produktivity, především prostřednictvím digitalizace, ergonomie kuchyně a modernizace technologií,“ vyjmenovává Marek Farník, zakladatel a generální ředitel UGO.

Velmi úspěšný rok měl i LEROS, výrobce bylinných směsí a čajů ze skupiny Kofola. „Výnosy i EBITDA výrazně převýšily plánovaný rozpočet. Jde o výsledek tvrdé práce a výborné přípravy na hlavní sezónu,“ říká Martin Mateáš, generální ředitel bylinkového pilíře, a dodává: „Radost nám dělá i společnost Premium Rosa, která měla velmi úspěšný rok z hlediska výnosů a je připravena na dynamický růst.“

Silné prodeje na obou trzích prokázala v roce 2024 i Radenska Adriatic. Díky horkému a slunečnému létu a turistické sezóně protažené do září jí tržby meziročně vzrostly o 8,3 %. Slovinsko zaznamenalo 5% nárůst, Chorvatsko 10% a exportní trhy dosáhly podstatného růstu o 6 %. „Tržby v Chorvatsku se zlepšily dvouciferně. EBITDA se v roce 2024 navýšila o 26 % ve srovnání s loňskem,“ vypočítává Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic a dodává: „Zvýšený objem prodeje a stabilní postavení na trhu nám pomohly zvýšit celkovou finanční výkonnost a posílit povědomí spotřebitelů o značce v adriatickém regionu.”

V roce 2025 plánuje vedení skupiny velké investice do rozvoje svého byznysu, zároveň čeká Kofolu vyhodnocení dopadů slovenské cukrové daně a dořešení otázky českého zálohování PET lahví a plechovek. Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola věří, že i přes tyto komplikace dokáže firma v roce 2025 růst. „Management skupiny indikuje na rok 2025 konsolidovaný hrubý provozní zisk EBITDA ve výši 1,9 - 2,0 miliard korun, při přibližně 3% růstu tržeb. Rok 2025 bude rokem velkých investic – chceme posílit efektivitu našich výrobních závodů, logistických cest a komerčních příležitostí. Proto očekáváme capexové výdaje ve výši 60 % celoroční EBITDy. Celkovou zadluženost skupiny ale udržíme na současném 2,1násobku EBITDA,” uzavírá Martin Pisklák.

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

Kofola spouští novou seznamovací aplikaci Kofoláska a na festivaly přiveze Náměstí Lásky

V době, kdy se dvě třetiny mladých lidí seznamují online, vrací Kofola lásku zpět tam, kam patří – do reality. Na festivalu Beats for Love poprvé představí novou seznamovací aplikaci Kofoláska, která propojí lidi nejen digitálně, ale hlavně naživo. Spolu s tím vznikne i zážitková zóna Náměstí Lásky.
| Kofola
Kofola ve spolupráci se skupinou Invest Gate chce zachránit léčivé prameny z Bíliny a Mariánských Lázní

Kofola ve spolupráci se skupinou Invest Gate chce zachránit léčivé prameny z Bíliny a Mariánských Lázní

Společnost Bohemia Healing Marienbad Waters (BHMW), která stáčí tradiční minerální a léčivé vody jako Bílinská kyselka, Zaječická hořká, Rudolfův pramen či Excelsior, se potýká s vážnými finančními problémy. Kvůli neschopnosti plnit své závazky, včetně splacení dluhopisů, hrozí zánik značek, jež po staletí tvořily nedílnou součást českého lázeňství. Udržet vzácné minerálky na trhu se nyní rozhodla investiční skupina Invest Gate ve spolupráci s nápojářskou rodinou Kofola ČeskoSlovensko, která má s budováním tradičních značek velké zkušenosti. Cílem je nejen zachovat výrobu, ale i ochránit kulturně a zdravotně cenné přírodní zdroje.
| Kofola
Kofola ve spolupráci se skupinou Invest Gate chce zachránit léčivé prameny z Bíliny a Mariánských Lázní

Kofola ve spolupráci se skupinou Invest Gate chce zachránit léčivé prameny z Bíliny a Mariánských Lázní

Společnost Bohemia Healing Marienbad Waters (BHMW), která stáčí tradiční minerální a léčivé vody jako Bílinská kyselka, Zaječická hořká, Rudolfův pramen či Excelsior, se potýká s vážnými finančními problémy. Kvůli neschopnosti plnit své závazky, včetně splacení dluhopisů, hrozí zánik značek, jež po staletí tvořily nedílnou součást českého lázeňství. Udržet vzácné minerálky na trhu se nyní rozhodla investiční skupina Invest Gate ve spolupráci s nápojářskou rodinou Kofola ČeskoSlovensko, která má s budováním tradičních značek velké zkušenosti. Cílem je nejen zachovat výrobu, ale i ochránit kulturně a zdravotně cenné přírodní zdroje.
| Kofola