České dráhy··4 min

Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Nová koncepce vozidel regionální dopravy se naplňuje. České dráhy nahradily desítky souprav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Jejich počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil. V průměru představují nejmladší vozidla v parku Českých drah.

„V úzké spolupráci s kraji jsme uskutečnili zásadní změnu v koncepci regionálních vlaků na hlavních, elektrizovaných tratích. Dosavadní klasické soupravy sestavené z vozů a lokomotiv jsme nahradili ucelenými elektrickými jednotkami. Jejich počet dosáhl už 257 kusů a počet sedaček v těchto vlacích překročil 63 tisíc míst. Jejich průměrné stáří jsou necelé 3 roky. Pro naše zákazníky to znamená kvalitativní skok doslova o několik generací. Nástup do vlaků je bezbariérový, interiér klimatizovaný, cestující mají k dispozici dobíjení cestovní elektroniky, sklopné stoly, přístup na internet přes palubní Wi-Fi síť a o průběhu jízdy informuje audiovizuální informační systém,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

RegioPanter

Během uplynulých pěti let se zvýšil počet moderních elektrických jednotek provozovaných Českými drahami (včetně jednotek pronajatých od Jihomoravského kraje) na 257 kusů (o 137 kusů více / +114 %), počet vozů se zvýšil na 738 (+395 vozů / +115 %) a počet sedaček v moderních klimatizovaných vozidlech vzrostl o více než 30 tisíc na 63 401 sedaček (+92%). Pokud by se všechny jednotky spojily do jednoho vlaku, dosáhly by délky zhruba 19,5 kilometrů. Průměrný věk všech elektrických jednotek jsou nyní necelé tři roky.

Z provozu byly vyřazeny desítky elektrických lokomotiv především řad 163 a 242 a stovky osobních vozů řad Bdt v různých provedeních a Bdmtee přezdívané Honecker. Tyto vozy pocházely z let 1986 až 1991. Během pěti let klesl počet provozních vozů o více než 170 kusů. Rušení dalších nepotřebných vozů bude probíhat i v letošním roce, přesto je nutné počítat s provozem části vozů Bdmtee např. ve vratných soupravách, do termínu dodání nových velkokapacitních jednotek pro PID typu EMU 400.

Elektrické jednotky znamenají přínos i pro dopravce. Oproti starším vozidlům se prodlužují např. lhůty periodických oprav. Zatímco starší lokomotivy a vozy musely projít provozním ošetřením každých 10 000 kilometrů, u nejmodernějších RegioPanterů je to až po 25 000 kilometrech. U obnovy stupně R1 (vyvazovací oprava) je to zvýšení z 600 000 až 800 000 kilometrů u starších vozidel na 1,2 milionu kilometrů. V provozu odpadá nutnost objíždět vlakové soupravy lokomotivou v koncových stanicích a automatická spřáhla usnadňují spojení více jednotek i bez přítomnosti posunovačů.

Pro údržbu ucelených jednotek jsou však potřeba moderní haly údržby, kde lze provádět prohlídky a opravy na celé jednotce najednou. Za tímto účelem už vznikly nové objekty v Brně-Maloměřicích a v Plzni, v Chebu a v Havlíčkově Brodě probíhá jejich výstavba a například v Českých Budějovicích a Olomouci se jejich výstavba připravuje. Kvůli moderním vlakům chtějí České dráhy v příštích letech investovat až 10 miliard do výstavby a modernizace zázemí pro údržbu a opravy vlaků.

RegioPanter PIDRegioPanter - bezbariérový nástup

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Nenechte si ujít příležitost svézt se letos poprvé zvláštním parním vlakem. V sobotu 22. března vás parní vlak zaveze z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, kde se koná tradiční Josefský jarmark plný řemesel, folklóru a jedinečné atmosféry. Na první letošní jízdu zvláštních vlaků se mohou těšit zájemci i v Olomouci, kde je vlak v čele s motorovou lokomotivou Pilštyk zaveze výstavu For Model 2025 na olomouckém výstavišti. Navíc své brány letos poprvé otevře i olomoucký depozitář ČD Muzea.
| České dráhy
Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

V sobotu 22. března startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a ve středních Čechách. O sobotách, nedělích a svátcích až do konce října budou cestující znovu moci vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd nebo Cyklohráčkem na Slánsko. Zhruba o měsíc později začnou jezdit sezónní spoje také z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. Během sezóny se budou moci fanoušci železnice a veřejné dopravy těšit na řadu atraktivních akcí. V plánu jsou parní vlaky na Křivoklát, do Posázaví, do Dobříše nebo Zruče nad Sázavou, oblíbené letní jízdy Cyklohráčku do různých míst ve Středočeském kraji a řada dalších zajímavých akcí ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou.
| České dráhy
Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Spolupráce národního dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku své existence. Obě strany ji hodnotí jako úspěšnou. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, na oplátku pak v případě potřeby pomáhají vlakovému personálu na palubě vlaků. Aktuálně využívá zvýhodněné jízdné cca 1 500 policistů.
| České dráhy
Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Nejnovější mezistátní dálková linka Ex32 Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Vzhledem k blížící se hlavní cestovatelské sezoně nasadí od 14. dubna dopravci na noční spoje EC 460 a EC 461 lůžkový vůz.
| České dráhy
Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Z Hradce Králové až do Bombaje. Moderní regionální vlaky Českých drah v Královéhradeckém kraji najedou každý den přes 6 tisíc kilometrů

Flotila regionálních vlaků Českých drah na severovýchodě Čech se cestujícím mění doslova před očima. Moderní vlaky RegioPanter a RegioFox ujedou denně na tratích v Královéhradeckém kraji téměř 6,5 tisíce kilometrů. Na další nové vlaky se navíc cestující mohou těšit i letos, na podzim plánuje dopravce nasadit do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox.
| České dráhy
Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Regionální doprava změnila tvář, klasické osobní vozy nahrazeny bezbariérovými jednotkami

Nová koncepce vozidel regionální dopravy se naplňuje. České dráhy nahradily desítky souprav sestavených z klasických vozů a lokomotiv moderními elektrickými jednotkami RegioPanter. Jejich počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil. V průměru představují nejmladší vozidla v parku Českých drah.
| České dráhy
Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Slunečné počasí láká k výletům na kole, zapůjčit si je můžete pohodlně u Českých drah

Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí své služby od letoška celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci mají k dispozici celkem šest desítek půjčoven otevřených od ledna do prosince. K zapůjčení jsou elektrokola, koloběžky a samozřejmě nechybí klasická jízdní kola.
| České dráhy
Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Počet „Béček“ dál klesá, provozních zbývá jen stovka

Do roku 1985 to byl jediný druh vozů 2. třídy dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro 2 tisíce. Nyní jich v původním provedení (typ B249) s drobnými úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textilní potahy, zbývá provozních poslední sto a pouze 40 kusů je turnusově nasazeno, z toho polovina na letních sezónních vlacích do Polska. Zbývající „Béčka“ slouží už jen jako záloha ostatních plánovaných řad vozů nebo pro mimořádné posily vlaků, např. při přepravě sportovních fanoušků.
| České dráhy
Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

Zelená pro čistou energii. České dráhy vybudují v depech fotovoltaické elektrárny

České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve svých depech. Panely pro získávání energie ze slunečních paprsků plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.
| České dráhy