České dráhy··5 min

Přechod na letní čas ovlivní dvanáct dálkových vlaků Českých drah

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

V noci ze soboty 29. na neděli 30. března začne platit letní čas a hodinové ručičky se ve dvě hodiny ráno posunou o hodinu dopředu. Přechod na letní čas ovlivní provoz dvanácti nočních vlaků Českých drah, které budou tou dobou na své trase. U jedenácti z nich okamžikem přechodu na letní čas „naskočí“ zpoždění 60 minut, které se České dráhy budou snažit snížit například zkrácením pobytu vlaků ve stanicích. Jiná situace bude u nočního vlaku EC 461 Baltic express, který bude mimořádně odjíždět z polské Gdyně o hodinu dříve a na českém území pojede již podle letního času a tedy bez zpoždění. Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyrážejí na svou trasu až po přechodu na letní čas.

Přechod na letní čas znamená pro České dráhy zavedení speciálních opatření pro oběhy vozů, lokomotiv a personálu. Jejich cílem je zamezit následnému zpožďování dalších vlaků v denní době. Aby se z těchto nočních vlaků nepřenášela zpoždění na ostatní denní spoje, ranní přípoje vesměs nebudou na tyto „zpožděné“ noční vlaky čekat. Čekání bude naopak zajištěné ve stanicích Břeclav a Bohumín u nočních vlaků s lůžkovými a lehátkovými vozy do významných cílových stanic v zahraničí. Zajištěna tak budou všechna přímá noční spojení.

Přechod na středoevropský letní čas by neměli přehlédnout cestující, kteří plánují využít noční spoj EC 461 Baltic express. Podle informací partnerského dopravce PKP Intercity, který zajišťuje jízdu tohoto vlaku na polském území, bude tento spoj v sobotu 29. března odjíždět z výchozí stanice Gdynia Główna o cca 60 minut dříve, tedy již ve 22:11. V okamžiku změny času v 02:00 by se měl vlak nacházet za Poznaní. Dále směrem do Wrocławi a Prahy již vlak pojede včas podle letního jízdního řádu. Na dřívější odjezd upozorňujeme zejména cestující, kteří si pořídili jízdní doklady ve větším časovém předstihu. Časy odjezdů jsou upravené ve vyhledávačích spojení a cestující, kteří mají na spoj zakoupený jízdní doklad ČD, jsou o upraveném jízdním řádu informováni e-mailem a také notifikací o změně na cestě v aplikaci Můj vlak.

Noční vlak

Přehled dálkových vlaků ČD a jejich zahraničních partnerů, které ovlivní přechod na středoevropský letní čas (SELČ)

  • EN 406 Chopin München – Warszawa pojede z Ostravy hl.n. (pravidelný odj. ve 2:42) do Varšavy se zpožděním cca 60 minut; v Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů z vlaku EN 476 z Budapešti, v Bohumíně pak přejdou na vlak EN 406 přímé vozy od vlaku EN 443 z Prahy.
  • EN 407 Chopin Warszawa – München pojede z Břeclavi (pravidelný odj. v 04:22) do Mnichova se zpožděním 60 minut; v Bohumíně bude zajištěn přechod přímých vozů na vlak EN 477 do Budapešti.
  • EN 442 Slovakia Bánovce nad Ondavou – Praha pojede v úseku z Čadci (pravidelný odj. v 02:12) do Prahy se zpožděním cca 60 minut; v Bohumíně bude dodržen přechod přímých vozů od vlaku EN 407 z Varšavy.
  • EN 443 Slovakia Praha – Bánovce nad Ondavou pojede v úseku Ostrava-Svinov (pravidelný odj. v 02:02) – Bánovce nad Ondavou se zpožděním cca 60 minut; v Bohumíně bude dodržen přechod přímých vozů na EN 406 do Varšavy.
  • NJ 456 Graz – Berlin pojede v úseku Pardubice hl.n. – Děčín hl.n. se zpožděním cca 50 – 60 minut, v úseku Děčín – Berlín se zpožděním cca 20 minut.
  • NJ 457 Berlin – Graz pojede v úseku Brno hl.n. – Břeclav se zpožděním cca 60 minut, v úseku Břeclav – Graz se zpoždění neočekává; v Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů na vlak EN 477 do Budapešti.
  • EC 458 Canopus Praha – Zürich pojede v úseku Frankfurt am Main Süd (odj. v 03:41) – Zürich HB se zpožděním cca 60 minut.
  • EC 459 Canopus Zürich – Praha pojede v úseku Erfurt Hbf (odj. v 02:46) – Praha se zpožděním cca 60 minut.
  • EC 460 Baltic express Praha – Gdynia pojede v úseku Gniezno (odj. v 02:08) – Gdynia se zpožděním cca 60 minut.
  • EC 461 Baltic express Gdynia – Praha bude mimořádně odjíždět ze stanice Gdynia Gl. cca o 60 minut dříve, tj. již ve 22:11, a o hodinu dříve pojede až do Poznaně (odj. v 01:50), dále směrem do České republiky pojede již podle letního času v pravidelných časech. Příjezd do Prahy je tak plánován v obvyklém čase 09:06.
  • EN 477 Metropol Břeclav – Budapest pojede se zpožděním cca 30 – 60 minut; v Břeclavi bude zajištěn přechod přímých vozů od vlaků EN 407, EN 457 a IC 577 z Varšavy, Berlína a Prahy.
  • IC 579 Brněnský drak Praha – Brno pojede v úseku Blansko – Brno hl.n. se zpožděním cca 60 minut.

Aktuální polohu vlaků si můžou cestující ověřit v mobilní aplikaci Můj vlak, na internetových stránkách www.cd.cz/poloha nebo na lince Kontaktního centra ČD 221 111 122.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

České dráhy úspěšně umístily dluhopisy v objemu 12,5 miliardy korun

Skupina České dráhy úspěšně realizovala emisi eurových dluhopisů v celkovém objemu 500 milionů eur, což představuje přibližně 12,5 miliardy korun. Seniorní nezajištěné dluhopisy s ročním fixním kupónem 3,75 % a pětiletou splatností v roce 2030.
| České dráhy
Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Pražský dopravní den dětí na nádraží Praha-Radotín nabídne jízdy historických i moderních vlaků

Sobota 31. května 2025 bude v metropoli ve znamení Pražského dopravního dne dětí, který bude plný dopravních zážitků. Centrem oslav se stane nádraží v pražském Radotíně, ze kterého budou vyrážet na různé trasy po okolí historické i moderní vlaky. Návštěvníci se budou moci svézt parním vlakem na Karlštejn, historickou patrovou soupravou na Kačerov a Smíchov a také nejmodernější motorovou jednotkou RegioFox do Krče. Přímo na nádraží Praha-Radotín bude od 10 do 17 hodin připravený program nejen pro děti. Bude zde k vidění výstava kolejových vozidel ČD, replika legionářského vlaku a nebo modelové kolejiště. Zájemci se budou moci svézt také několika historickými autobusy po okolí.
| České dráhy
České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy hledají dodavatele elektrických jednotek pro provoz v Česku a v Rakousku

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na dodávku až deseti elektrických dvoufrekvenčních elektrických jednotek pro provoz v Jihočeském kraji a v Rakousku. Nové vlaky posílí flotilu moderních vozidel na jihu Čech a po svém dodání zajistí elektrický provoz na trati č. 226 z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a dál do Rakouska. Elektrizace této tratě je plánovaná v příštích letech.
| České dráhy
Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Výluka přeruší provoz vlaků na trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách

Od 4. června do 23. července přeruší výluka Správy železnic vlakový provoz na trati číslo 037 Liberec – Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem / Černousy a 038 Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem. Správce železniční infrastruktury bude provádět plánovanou rekonstrukci železničních mostů mezi Libercem a Stráží nad Nisou a opravu kolejí a výhybek ve stanicích Liberec a Mníšek u Liberce. České dráhy po dobu výluk zajistí pro své cestující na této trati náhradní autobusovou dopravu.
| České dráhy
České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy dokončily modernizaci opravárenské haly v šumperském depu. Novinkou je především nová přístavba, která prodloužila halu o dalších téměř 15 metrů. Díky tomu se současné moderní vlaky do haly pohodlně vejdou celou svojí délkou, což přináší mnohem kvalitnější podmínky pro údržbu i zvýšení efektivity práce. Náklady na modernizaci a prodloužení haly přesáhly 50 milionů korun.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy