České dráhy··4 min

Pražský Žižkov se promění, České dráhy se dohodly s developerem na prodeji zbývajících pozemků v lokalitě nákladového nádraží

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy a developerská společnost Sekyra Group podepsaly smlouvu o prodeji pozemků v jižní části Nákladového nádraží Žižkov. Českým drahám se podařilo vyjednat výrazně lepší podmínky, než vyplývaly z původních ujednání, a to především pokud jde o kupní cenu. Za cca 96 tisíc metrů čtverečních národní dopravce inkasuje 2,23 miliardy korun. Žižkovský brownfield se v příštích letech promění v novou moderní čtvrť s bydlením pro tisíce lidí.

Zásadní pro úspěšný vývoj celého projektu byl prodej památkově chráněné výpravní budovy a okolních pozemků hlavnímu městu Praze loni v prosinci. Díky prodeji historické výpravní budovy bylo zároveň možné změnit místní územní plán, což byla nutná podmínka při prodeji pozemků firmě Sekyra Group.

„Jednání se zástupci developera i magistrátu trvala několik let. Loni v prosinci jsme realizovali první část projektu prodejem historické výpravní budovy hlavnímu městu Praze. Teď se podařilo úspěšně završit druhou část, tedy prodej zbývajících pozemků developerské společnosti,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a pokračuje: „V průběhu jednání došlo k důležitým úpravám transakce a vylepšení pozice Českých drah. Částka, kterou od Sekyra Group získáme, je výrazně vyšší, než původně navrhovala druhá strana. Jsem rád, že jsme dospěli ke vzájemné dohodě. Obří brownfield v centru Prahy díky tomu získá novou moderní tvář.“ Prodej pozemků již dříve schválila Dozorčí rada a Řídicí výbor společnosti.

Prostor bývalého nákladového nádraží na pražském Žižkově se promění v moderní městskou čtvrť s převážně rezidenčním charakterem. Srdcem a výrazným architektonickým prvkem celé oblasti zůstane památkově chráněná budova bývalého nádraží. Na vzniku nové čtvrti Sekyra Group spolupracuje s dalšími developery.

„Těší nás, že Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo změnu územního plánu. Společnost Sekyra Group tak po mnohaletých přípravách od Českých drah odkoupila pozemky v areálu bývalého nákladového nádraží Žižkov a České dráhy mohou získat cenu za již zhodnocené stavební parcely,“ uvádí Leoš Anderle, výkonný ředitel Sekyra Group, a dodává: „Sekyra Group zde vybuduje novou městskou čtvrť Žižkov City pro více než šest tisíc rezidentů s velkoryse řešenými zelenými plochami, s obchody a sociální a sportovní vybaveností, která zásadně změní tvář Žižkova.“

Výpravní budovu včetně přilehlých pozemků koupilo hlavní město Praha za cenu 1,2 miliardy Kč. Po přičtení částky 2,23 miliardy Kč od Sekyra Group, přesahuje celková dosažená částka, kterou České dráhy získají za prodej pozemků na Žižkově, více než 3 miliardy korun.

Z historie Nákladového nádraží Žižkov

Nádraží sloužilo k překládce a skladování zboží, především potravin. Plocha skladišť zaujímá cca 30 000 m² a je tvořena dvěma křídly (severním a jižním) se dvěma nadzemními a podzemními patry. Tato křídla jsou propojena podzemními tunely a vnějšími ocelovými lávkami s výtahy. Výstavba nádraží byla zahájena v roce 1928 podle návrhu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse. V roce 1931 probíhala výstavba skladišť a ramp, o tři roky později správní budovy. Pravidelný provoz byl zahájen 1. března 1936. Kvůli vzrůstající kamionové přepravě a s tím souvisejícím nižším využitím nákladového nádraží byl provoz nádraží ukončen v roce 2002.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy dokončily modernizaci opravárenské haly v šumperském depu. Novinkou je především nová přístavba, která prodloužila halu o dalších téměř 15 metrů. Díky tomu se současné moderní vlaky do haly pohodlně vejdou celou svojí délkou, což přináší mnohem kvalitnější podmínky pro údržbu i zvýšení efektivity práce. Náklady na modernizaci a prodloužení haly přesáhly 50 milionů korun.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy
České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci motorových lokomotiv řady 754, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy na neelektrizovaných tratích. V rámci plnění rámcové dohody má být modernizováno až 30 motorových lokomotiv řady 754. Modernizace lokomotiv má zajistit provoz na některých neelektrifikovaných tratích do doby, než na nich dojde k zavedení elektrického provozu.
| České dráhy
Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

V sobotu a neděli 17. a 18. května se mohou fanoušci železniční historie vypravit do železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy na tyto dny připravují první letošní Parní víkend, na kterém se návštěvníkům v plné kráse představí unikátní parní lokomotivy. Po oba víkendové dny pojede z Prahy do Lužné a zpět zvláštní historický vlak. Návštěvníci si mohou užít i speciální jízdy nostalgických vlaků po tratích v okolí muzea. Poprvé se také návštěvníkům muzea představí elektrická lokomotiva řady 350, kterou Centrum historických vozidel ČD získalo ze Slovenska.
| České dráhy
Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
| České dráhy
České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy obhájily evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) v oblasti údržby drážních vozidel. Obnovené osvědčení obdržely České dráhy na 5 let a umožňuje jim zajišťovat údržbu lokomotiv, ucelených vlakových jednotek, osobních i nákladních vozů, traťových strojů, ale i vysokorychlostních vozidel vlastními silami.
| České dráhy