Ministerstvo školství··4 min

Podle predikce PedF UK hrozí českému školství nedostatek učitelů

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Českému školství se v příštích letech může výrazně prohloubit problém s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) si tuto situaci uvědomuje a ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy (PedF UK) podniká konkrétní kroky k jejímu řešení. Analýza fakulty, která je součástí projektu TAČR pro MŠMT „Nedostatek učitelů, jak jej identifikovat, řešit a předcházet mu“ potvrzuje, že pokud nebudou přijata systémová opatření, české školy se v příštích letech mohou potýkat s vážnými personálními problémy.

„Naše analýza jasně ukazuje, že pokud se nic nezmění, čeká české školství v následujících letech vážná personální krize. Je nutné jednat okamžitě, a to jak na úrovni škol, tak státní správy,“ říká hlavní řešitel projektu Ing. Jan Koucký, Ph.D.

Podle odborníků se počet žáků ve školách letos dostane na vrchol a v dalších letech začne postupně klesat. Přesto bude nerovnováha mezi počtem učitelů a počtem žáků přetrvávat kvůli nízkému počtu absolventů učitelských oborů a stárnoucí pedagogické populaci. Zatímco v minulosti dokončovalo studium učitelství až 4000 studentů ročně, v posledních letech se toto číslo snížilo na 3000. Pokud se tento trend nezmění, může v roce 2035 chybět dalších 10 000 učitelů. Kritická situace se očekává zejména v matematice a přírodovědných oborech, kde by podíl nekvalifikované výuky mohl přesáhnout 30 %.

Dnes je na základních školách 10 % hodin odučeno učiteli bez odpovídající kvalifikace, na středních školách je tento podíl téměř 7 %. Bez systémových opatření může do roku 2035 vzrůst až na 21 %. Problematická je i věková struktura učitelů, kdy více než 30 % z nich je starších 55 let a v příštím desetiletí odejdou do důchodu.

Ministerstvo školství na základě těchto zjištění podniká konkrétní kroky, které mají situaci stabilizovat. „Nedostatek kvalifikovaných učitelů je problém, který se v následujících letech může prohlubovat, pokud nebudeme jednat včas. Data tuto situaci potvrzují, a proto jsme se rozhodli poprvé přímo objednat navýšení počtu studentů učitelství na pedagogických fakultách. Zároveň připravujeme další opatření, která mají nejen podpořit vstup nových pedagogů do praxe, ale také udržet stávající učitele ve školách,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Jedním z klíčových řešení je právě navyšování kapacit pedagogických fakult a podpora prezenčního studia učitelství. Ministerstvo chce zároveň vytvořit lepší podmínky pro učitele, aby ve školství setrvali. Cílené stipendijní programy zaměřené na nejkritičtější aprobace, jako je matematika a přírodní vědy, mají pomoci přilákat více studentů. Plánuje se také zlepšení pracovních podmínek a profesních perspektiv učitelů, aby bylo učitelské povolání atraktivnější. Další opatření zahrnují cílená regionální opatření pro oblasti s největším nedostatkem pedagogů a posílení profesní podpory učitelů během prvních let praxe. Je nezbytné, aby všechna tato opatření probíhala souběžně a dlouhodobě.

Děkan Pedagogické fakulty UK Antonín Jančařík zdůrazňuje, že řešení není možné hledat jen v krátkodobých opatřeních. „Současný stav v oblasti počtu učitelů není uspokojivý a představená data jasně ukazují, že se situace bude rychle zhoršovat. Pedagogická fakulta UK je připravena aktivně se podílet na řešení, avšak klíčová je dlouhodobá strategie. Příprava učitelů je proces na mnoho let, proto je zásadní nastavit systém tak, aby poskytl fakultám vzdělávajícím učitele záruky po celou dobu studia nově přijatých uchazečů,“ uvedl děkan Pedagogické fakulty UK.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva

MŠMT dál naplňuje rozsudek Evropského soudu pro lidská práva a zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách ke konci září loňského roku. Data slouží k monitorování pokroku v oblasti podpory rovného přístupu ke vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství
Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství