
Plzeňský Prazdroj v loňském roce navýšil vývoz do zahraničí o 10 % na bezmála dva miliony hektolitrů a potvrdil tak pozici největšího českého exportéra piva. Celkem vyvezl produkty do téměř 50 zemí světa, především na Slovensko a do Německa, ale také třeba na Filipíny nebo Island.
Plzeňský Prazdroj loni vyvezl 1,97 milionu hektolitrů piva, což představuje meziroční nárůst o 10,2 %. „Růst zahraničních prodejů byl tažen především vývozem do zemí Evropské unie. Pozitivní ale také je, že popularita našich piv dlouhodobě roste i ve vzdálenějších zemích jako je třeba Jižní Korea nebo Vietnam,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.
Značky Plzeňského Prazdroje se v loňském roce prodávaly v téměř 50 zemích světa. K nejvýznamnějším exportním teritoriím patřilo tradičně Slovensko, Německo, Polsko, ale také Jižní Korea nebo Maďarsko. „Výrazné zvýšení zájmu o naše piva jsme loni zaznamenali například ve Švédsku (+39 %), Španělsku (+29 %), Chorvatsku (+16 %) nebo na Slovensku (+14 %),“ dodává Roman Trzaskalik. Naopak do Ruska a Běloruska Prazdroj své produkty od začátku války na Ukrajině nevyváží.
Nejžádanějším exportním artiklem z portfolia Prazdroje byl tradičně ležák Pilsner Urquell, který se prosazoval i v exotičtějších destinacích jako Filipíny, Mongolsko nebo Singapur. „Máme radost, že zájem o plzeňský ležák roste i v asijských zemích. V letošním roce jsme partnerem světové výstavy EXPO 2025 v japonské Ósace a i díky tomu můžeme všem návštěvníkům z celého světa představit nejen tradici českého ležáku, ale také správnou péči o pivo v restauraci. To je totiž artikl, který dlouhodobě do zahraničí vyvážíme spolu s naším pivem,“ říká Roman Trzaskalik. V loňském roce rostl také vývoz Radegastu na Slovensko nebo Gambrinusu, a to například do Německa či Švédska.
Z loňského exportu Prazdroje tvořily přibližně 43 % plechovky, 33 % skleněné lahve a necelou čtvrtinu čepované pivo v sudech a tancích. Tankové pivo dodává pivovar do téměř 170 tankoven v zahraničí, například na Slovensku, Maďarsku, Rakousku, Polsku, Německu, Švédsku, Itálii nebo Anglii.
Rostoucí export přispěl ke zvýšení celkových tržeb Prazdroje o 6,7 % na 23 miliard korun. Čistý zisk společnosti meziročně klesl o 0,8 % na 5,9 miliardy korun. Na daních ale odvedl Plzeňský Prazdroj do státního rozpočtu nejvyšší částku v historii společnosti ve výši 6,6 miliardy korun, tedy o 6,5 % více než v roce 2023. A to i z důvodu zvýšení daně z příjmu právnických osob nebo zvýšení DPH na nealkoholické nápoje.
„Ani v loňském roce jsme nepolevili v investicích do našich pivovarů, do podpory gastronomie, a také do spolupráce s pěstiteli chmele a ječmene. Náš cíl je jasný – dlouhodobě podporovat a rozvíjet českou pivní kulturu i všechna navázaná odvětví v rámci celého dodavatelsko-odběratelského řetězce,“ vysvětluje Roman Trzaskalik.
Celkově Prazdroj v Česku v roce 2024 investoval 1,65 miliardy korun. Nejvýznamnější položkou byla nová stáčecí linka na skleněné vratné lahve, která byla instalovaná v plzeňském pivovaru za 700 milionů korun. Více než 420 milionů korun pak směrovalo do podpory českých hospod a restaurací.
Poznámka pro editory
- S exportem do téměř 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
- Plzeňský Prazdroj získal v roce 2024 v žebříčku aliance Byznys pro společnost TOP Odpovědná firma první místo v hlavní kategorii „TOP odpovědná velká firma“ a také první místo v oborové kategorii „TOP odpovědná firma v životním prostředí“.
Zdroj: www.prazdroj.cz