Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
„Dáváme školám prostor volby tak, aby mohly lépe reflektovat své zaměření a zároveň posílily výuku dalších světových jazyků, aniž by tím byla oslabena role angličtiny,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.
Zástupci škol přivítali tento krok jako vstřícný vůči specifickým potřebám bilingvního a jazykově zaměřeného vzdělávání. Změna se nebude týkat rozsáhlé revize rámcového vzdělávacího programu (RVP), ale bude provedena formou opatření ministra. Jednalo by se o doplnění několika vět do kapitoly týkající se učebního plánu, například: „Pokud škola v návaznosti na své zaměření zařadí do školního vzdělávacího programu povinně od 1. ročníku jiný cizí jazyk, musí zahájit výuku anglického jazyka nejpozději od 4. ročníku.“
Školy by v tomto režimu využívaly disponibilní hodiny, což by umožnilo dosáhnout na konci 9. ročníku minimálně úrovně B1 v obou jazycích. Tento model fakticky zavádí koncept dvou „prvních cizích jazyků“, přičemž výuka druhého by byla zahájena s odstupem, ale s dostatečnou intenzitou.
Připravované opatření vychází také ze stávající legislativy. Již nyní mohou školy vyučovat předměty v libovolném cizím jazyce podle § 13 odst. 3 školského zákona – této možnosti využívá téměř 100 škol, převážně pro výuku v angličtině.
Zdroj: msmt.gov.cz