Ministerstvo školství··3 min

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.

„Dáváme školám prostor volby tak, aby mohly lépe reflektovat své zaměření a zároveň posílily výuku dalších světových jazyků, aniž by tím byla oslabena role angličtiny,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Zástupci škol přivítali tento krok jako vstřícný vůči specifickým potřebám bilingvního a jazykově zaměřeného vzdělávání. Změna se nebude týkat rozsáhlé revize rámcového vzdělávacího programu (RVP), ale bude provedena formou opatření ministra. Jednalo by se o doplnění několika vět do kapitoly týkající se učebního plánu, například: „Pokud škola v návaznosti na své zaměření zařadí do školního vzdělávacího programu povinně od 1. ročníku jiný cizí jazyk, musí zahájit výuku anglického jazyka nejpozději od 4. ročníku.“

Školy by v tomto režimu využívaly disponibilní hodiny, což by umožnilo dosáhnout na konci 9. ročníku minimálně úrovně B1 v obou jazycích. Tento model fakticky zavádí koncept dvou „prvních cizích jazyků“, přičemž výuka druhého by byla zahájena s odstupem, ale s dostatečnou intenzitou.

Připravované opatření vychází také ze stávající legislativy. Již nyní mohou školy vyučovat předměty v libovolném cizím jazyce podle § 13 odst. 3 školského zákona – této možnosti využívá téměř 100 škol, převážně pro výuku v angličtině.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

Výsledky šetření České školní inspekce v základních školách Hodonín

V souvislosti se závažným případem šikany mezi žákyněmi v Hodoníně, ke kterému došlo mimo areál školy, zahájila Česká školní inspekce hodnocení a kontrolu všech základních škol ve městě. Cílem bylo ověřit, jak školy nastavují preventivní opatření, jak pracují se školním klimatem a jaké mají kapacity pro včasné zachycení rizikového chování.
| Ministerstvo školství
MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

MŠMT vychází vstříc bilingvním školám: první jazyk nemusí být angličtina

Na základě jednání mezi ministrem školství Mikulášem Bekem a zástupci bilingvních základních škol došlo k předběžné dohodě o možné úpravě výuky cizích jazyků v základním vzdělávání. V rámci připravovaného opatření ministra školství by mohly školy, které nabízejí od 1. třídy jako první cizí jazyk jiný než angličtinu – například němčinu, francouzštinu, španělštinu, ale i italštinu nebo jiný světový jazyk – zařadit anglický jazyk s pozdějším nástupem od čtvrté třídy. Zůstává ovšem v platnosti, že v 9. třídě by měly s žáky dosáhnout úrovně angličtiny B1.
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

MŠMT spouští šetření o stavu učitelů v regionálním školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo celostátní šetření zaměřené na stav učitelů v regionálním školství. Cílem je získat aktuální a podrobná data, která budou klíčová pro další plánování vzdělávací politiky a cílenou podporu systému přípravy budoucích učitelů.
| Ministerstvo školství
Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Díky NPO vzniká v Brně špičkové centrum pro vzdělávání a výzkum v oblasti farmacie

Dnes proběhlo slavnostní dokončení hrubé stavby BioPharma Hub v Brně, kterého se zúčastnil také ministr školství Mikuláš Bek. Tento významný projekt Masarykovy univerzity, je realizován díky finanční podpoře z fondu NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Nové centrum je součástí Univerzitního kampusu Bohunice a představuje zásadní krok v oblasti farmaceutického výzkumu a vzdělávání.
| Ministerstvo školství
Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

Mezinárodní den zdraví v agendách MŠMT

U příležitosti Mezinárodního dne zdraví, který se pod záštitou Světové zdravotnické organizace (WHO) připomíná každoročně 7. dubna, rekapituluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy některé důležité aktivity, kterým se v rámci podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů v současnosti věnuje. Ať už jde o podporu pohybu, péči o duševní zdraví nebo o změny ve školním stravování.
| Ministerstvo školství
Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Školský ombudsman – zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro následující období je věnovat větší pozornost systému ústavní a ochranné výchovy. V této souvislosti MŠMT zřídilo pozici zmocněnce pro ústavní a ochrannou výchovu, a transformovalo tak roli dřívějšího školského ombudsmana.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Radek Drápela

Muži v mateřských a základních školách: Radek Drápela

Dnešním dnem - v den výročí narození "učitele národů" Jana Amose Komenského - začíná už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety právě k výročí narození Komenského. Přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je Radek Drápela, který začínal jako asistent pedagoga a v současnosti je ředitelem Speciální mateřské školy v Třebíči.
| Ministerstvo školství
MŠMT a ÚOOÚ dospěli u návrhu zákona o registrech ve vzdělávání k vzájemné shodě

MŠMT a ÚOOÚ dospěli u návrhu zákona o registrech ve vzdělávání k vzájemné shodě

Praha 21. března 2025 - Předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiří Kaucký a vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen se dnes setkali, aby projednali připomínky ÚOOÚ k návrhu zákona o registrech ve vzdělávání, který připravuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Shodli se na tom, že zavedení registrů ve vzdělávání je významné pro digitalizaci státní správy. Dosud sporné otázky se během schůzky podařilo vzájemně vysvětlit.
| Ministerstvo školství
MŠMT dá letos téměř 36 milionů korun na podporu primární prevence

MŠMT dá letos téměř 36 milionů korun na podporu primární prevence

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyčlenilo pro letošní rok téměř 36 milionů korun na podporu aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a duševního zdraví ve školách a školských zařízeních. Cílem výzvy, která byla vyhlášena už koncem října loňského roku, je podpora vzdělávání pedagogických pracovníků, preventivních programů ve školách, celostátních systémových projektů a krizových intervenčních týmů.
| Ministerstvo školství
Prezident republiky uspořádal kulatý stůl k nerovnostem ve vzdělávání

Prezident republiky uspořádal kulatý stůl k nerovnostem ve vzdělávání

Praha 10. března 2025 – Prezident republiky Petr Pavel uspořádal ve čtvrtek 6. března 2025 v prostorách Pražského hradu kulatý stůl ke vzdělávání, během něhož se šestnácti účastníky diskutoval o vybraných tématech vzdělávání v České republice. Jako zastřešující zadání pro tuto diskusi prezident republiky zvolil problematiku nerovností ve vzdělávání na půdorysu dat a zjištění České školní inspekce, které prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
| Ministerstvo školství